Зміни до Закону України «Про рекламу» введені в дію. Повноваження КРАІЛ суттєво розширено

Олександр Митрофанов
Олександр Митрофанов,
Експерт розділу азартних ігор
Зміни до Закону України «Про рекламу» введені в дію. Повноваження КРАІЛ суттєво розширено

З 2 жовтня 2023 року набули чинності зміни до закону «Про рекламу», згідно з якими Комісія з регулювання азартних ігор та лотерей (КРАІЛ) отримала нові повноваження щодо контролю за рекламою у сфері організації та проведення азартних ігор. Це означає, що всі рекламодавці, розповсюджувачі та виробники рекламних матеріалів у сфері азартних ігор повинні дотримуватися вимог та обмежень, встановлених законодавством, а також мати дозвіл від КРАІЛ на таку діяльність.

Встановлено перелік нових правил та обмежень щодо реклами:

  • заборона реклами азартних ігор на ТБ, радіо, у друкованих виданнях, на зовнішніх рекламних носіях, у громадському транспорті та на його зупинках;
  • заборона реклами казино та інших азартних активностей у мережі Інтернет, крім сайтів операторів азартних ігор, якщо такий сайт має встановлену систему ідентифікації віку користувача;
  • заборона реклами азартних ігор у місцях масового перебування неповнолітніх (школи, дитячі садки, лікарні тощо);
  • заборона реклами казино у спонсорських повідомленнях під час спортивних заходів;
  • обов'язкова наявність у рекламному сюжеті попередження про шкоду азартних ігор для здоров'я та можливість отримати психологічну допомогу;
  • заборона трансляції реклами азартних ігор у мережі Інтернет з 6:00 до 23:00.

Однак однією з найбільш вагомих змін стало те, що відтепер КРАІЛ має право застосовувати фінансові санкції до порушників законодавства у розмірі 300 мінімальних заробітних плат, що наразі становить понад 2 млн гривень. Крім того, КРАІЛ може вимагати припинення порушення, вилучення незаконної реклами, а також подавати до суду позови про захист прав споживачів.

Очевидно, що головна мета оновленого закону — мінімізувати вплив реклами азартних ігор на ті верстви населення, які більше за інших піддаються такому впливу. Особливо на неповнолітніх осіб.

Водночас варто розуміти, що в Україні все ще продовжують працювати нелегальні онлайн-казино, а також нелегальні сайти (в тому числі з піратським контентом), на яких можна побачити рекламу онлайн-казино. Досягти стовідсотково ефективної боротьби з такою рекламою, на жаль, поки що практично неможливо. А найпоширенішим методом боротьби є блокування відповідних доменних імен. Однак такі блокування користувачі за бажання можуть відносно легко обійти, тому перед КРАІЛ та іншими відповідальними органами стоїть ще одне важливе завдання — створити схему боротьби з нелегальними онлайн-казино та рекламою, яка буде ефективнішою та дасть змогу убезпечити українських громадян від зайвих ризиків та небезпек. Над цим завданням ще потрібно буде працювати в майбутньому.