Рубрики ДумкаСтатті

Онлайн-підписки – персональне цифрове рабство для користувачів

Опубликовал
Дмитрий Спасюк

Підписки на ігри, підписки для фільмів, підписки для всього на світі. За останні 10 років такий спосіб заробітку став дуже популярним серед великих компаній. І людям це подобається. Але чи все так гладко і чому це «цифрове рабство»? Поглянемо на цю проблему під призмою скептицизму.

Вступ

«Підписка (передплата) — бізнес-модель, при якій клієнт повинен регулярно оплачувати суму за доступ до товару або послуги. Ця модель була вперше застосована видавцями книг та періодичних видань (газети, журнали) у XVII столітті»

Сьогодні підписки перекочували у всі можливі сфери нашого життя. Саме таким способом люди споживають більшу частину контенту. І це цілком нормально, за винятком того, що в кінцевому результаті користувач залишається ні з чим. Щоб розібратись з суттю проблеми розглянемо найпопулярніші види підписок та сфери їх застосування.

Підписка на фільми

Amazon Video, Netflix, Disney, Paramount – одні із найпопулярніших онлайн-кінотеатрів, що мають багатомільйонну аудиторію. Вони розповсюджують контент продаючи тимчасовий доступ до фільмів та серіалів. За умовні 10 чи 20 доларів користувач може переглядати величезну бібліотеку медіа. Досить зручно і недорого. Дорожчий тариф – краща якість зображення і більше можливостей.

Power Skills For Tech.
Зменшіть кількість непорозумінь на робочому місці та станьте більш ефективним у спілкуванні в мультикультурній команді. Отримайте знижку 10% за промокодом ITCENG.
Реєстрація на курс

В Україні також є чимало локальних сервісів, що працюють за схожим принципом. Сучасний медіапростір побудований так, щоб регулярно «доїти» клієнта невеликими порціями, а не одноразово на велику суму.

Хочете доступ до фільмів та мультфільмів? Оплатіть, будь ласка, 200 гривень (умовно) за перший місяць користування. Ой, вибачте, спортивні канали, що транслюють футбол недоступні в цьому пакеті. Придбайте додатковий пакет «Дерев’яний м’яч» за 150 грн в місяць.

Адміністратори таких сервісів правильно розбивають контент на категорії, що змусить глядачів витрачати значно більше коштів. У великих компаніях працюють розумні люди, які вміють глибоко засовувати руку до гаманця клієнта.

Підписка для ігор

Оплатили місячну суму і грайте досхочу в обмежений перелік ігор. Такий вид передплати є на телефонах (Apple Arcade, наприклад), комп’ютерах. Сюди ж віднесемо і хмарний геймінг.

На комп’ютерах є окремий вид збочення підписок – окрема плата за одну гру. Для прикладу, World of Warcraft – найпопулярніша класична MMORPG. Щоб грати в одну забавку 2004 року випуску, гравець повинен платити не менше як платять власники консолей за доступ до десятків чи сотень відеоігор. 15 доларів в місяць – це більше ніж просить Microsoft за Game Pass Ultimate.

Підписка для консолей

Підписка для ігор та консолей – це не завжди те саме. Щоб отримати доступ до голосового чату у Nintendo доведеться робити щомісячний платіж. Це знущання з гравців чи вимушений крок? Власник консолі може отримати кілька ігор в подарунок, тимчасово. І не сподівайтесь на хітові новинки. Винятком може стати XBOX. У компанії Microsoft щедра політика. Вони дають більше забавок за ту ж саму ціну, що й конкуренти.

Для чого купляти підписку до приставки, якщо уже є куплена гра? Безкоштовний онлайн – це опція, що недоступна власникам консолей. Щоб зіграти куплену гру з другом через Інтернет доведеться потратити ще десяток доларів. Без підписки не працюватимуть хмарні збереження гри. Через місяць знову, потім знову. І неважливо, зіграв користувач два рази за 30 днів чи сидів цілодобово. Вийшов термін – плати знову. Free to Play проєкти можна бавитись без передплати.

Внутрішньоігрова підписка

Безліч ігор пропонують свої внутрішні підписки. Типові безплатні F2P проєкти, що виманюють кошти залежних гравців. Найпоширеніший метод – це BattlePass (бойова перепустка). Гравець купує цей батлпас, виконує завдання, за що отримує ігрові бонуси.

Це можуть бути низькополігональні текстури для персонажів, додаткові анімації тощо. На фоні таких активних гравців-передплатників власники консолей (з їх підписками) виглядають дуже економними та раціональними.

Підписка на доставляння

Відносно новий вид передплати. Суть проста: клієнт оформляє платну підписку та отримує безкоштовне доставлення на певну групу товарів в цьому магазині. У інших компаній лише знижується вартість доставлення. Досить вигідно, якщо купляти багато товарів у вибраному супермаркеті. Та це лише хитра мишоловка, на яку ми легко попадаємось. Ця підписка утримує клієнтів, не дозволяючи їм перейти до іншого магазину. Якщо користувач побачить кращу ціну на ідентичний товар в іншого продавця, він все одно купить тут. Адже уже заплатив за доставлення своєю передплатою. Ідеальна схема для витягування грошей клієнта за його власною ініціативою.

Підписка на онлайн-трансляції

Підтримувати творців контенту – це завжди добре. Хіба не вартує витрачати 200 грн щомісяця для отримання унікальних смайликів в чаті улюбленого стрімера? Компанія Amazon вдячна усім користувачам за кожну підписку, адже лише частину коштів отримує сам стрімер. Після таких трансляцій щомісячна оплата онлайн-кінотеатру чи підписки на консолях здається вкрай вигідною. Фанатичні любителі можуть витрачати десятки тисяч доларів роздаровуючи підписки глядачам ікони-стрімера.

Підписка на музику

Придбав iPod на 160-250 Гб, завантажив усю музику, яку хотілось і насолоджуєшся. Стоп-стоп, це уже не актуально у 2022 році. Зараз інша схема. Користувач платить невеличку суму (5-20$) щомісячно і користується серверами компанії, на яких записано мільйони пісень. Меломан слухає улюблені композиції, витрачаючи трафік мобільної мережі. Це своєю чергою прискорює розряд акумулятора. Але головне, що непотрібно зберігати усі пісні у себе в телефоні. Значить залишається більше місця для вертикально знятих відеороликів у якості 2160p. Хіба це не чудово? Більшості подобається.

Підписка на програми

Простіше придбати пакет Microsoft Office ніж платити щороку підписку за Office 365. Програм, що просять вносити регулярні платежі розвелося чимало. Розробники зрозуміли, що це вкрай вигідна модель поширення своєї продукції. Краще регулярно викачувати невеличкі суми грошей у клієнтів і зробити їх залежними від свого софту ніж одноразового продати ліцензійну копію.

Підписка для вимкнення реклами

Багато сайтів уже вміють боротись із розширеннями Adblock і блокують контент при його виявленні. Користувач вимикає його і бачить безліч реклами. Власник сайту, звісно ж, пропонує своєму читачу оформити передплату за умовні кілька доларів в місяць. Або реклама, або гроші. Досить жорсткий ультиматум. Часто буває, що людина готова на все, лише б не бачити тих жахливих рекламних банерів.

Цей вид підписок стосується і відеохостингів. На Youtube реклами дуже багато. Корпорація Google вважає своїх безкоштовних глядачів за ідіотів, адже може додати в 5-хвилинний ролик три рекламні оголошення.

Підписка хмарного сховища

Щедрі компанії обдаровують своїх клієнтів безкоштовним сховищем на своїх серверах. Для більшості цілком достатньо 5-10 Гб.

Хочете зберігати більше вертикальних 4K відео зі свого смартфона? Лише за 9.99$ в місяць оформить підписку на швидкісне хмарне сховище та отримайте 2 Тб. Цікаво те, що уже через рік вартість цієї підписки зрівняється із ціною жорсткого диска на 4-6 Тб, або SSD NVMe на 1 Тб. Пройде 5 років і користувач окупить  обладнання компанії кілька разів. «Курка, що несе золоті яйця».

Величезна кількість людей уже не користується комп’ютерами, а лише смартфонами. Для такої категорії населення це актуальний вид підписок. Головне, що цей хмарний диск завжди під рукою. Достатньо лише швидкісного доступу до Інтернету. Небагаточисленним власникам домашніх ПК (класичних АТХ) простіше придбати додатковий накопичувач, що себе швидко окупить.

Висновки

Нехай Іван (наш видуманий піддослідний) підписаний хоча б на половину із перелічених типів сервісів. Підписка для фільмів, ігор (включаючи бойову перепустку), музику, хмарне сховище і стріминговий сервіс. Іван витрачає близько 1000 гривень кожного місяця. В момент, коли його кошти перестануть поступати на рахунки компаній, Іван залишиться ні з чим. Не залишиться, навіть,  доступу до уже переглянутого контенту. Хоча він потратив кілька десятків тисяч гривень за 3-4 роки користування.

Але не варто розчаровуватись. Можна мислити позитивніше. Створення цифрового контенту потребує чималих коштів. Передплата дозволяє авторам цього контенту розвиватись та створювати нові відеоігри, знімати фільми, писати музику. Придбати усі ті фільми, музичні композиції чи ігри було б значно дорожче.

Мільйони людей по всьому світу звикли жити в кредит, оплачувати оренду житла протягом десятиліть, брати в оренду автомобілі тощо. Тому це цілком нормальна схема заробітку для великих брендів. Найголовніше, що більшість це влаштовує. Завжди залишається вибір купівлі чи оренди такого виду розваг. Ніхто нікого не змушує. Якщо це й рабство, то цілком добровільне.

І ще, не забувайте вимикати підписку, якщо вона уже непотрібна. Майже всі сервіси стягують оплату з карточки клієнта автоматично. І це буде відбуватись до тих пір, поки власник не вимкне її вручну. Клавішу «підписатись і заплатити» розробники сунуть користувачам прямо в очі з усіх сторін, нав’язують спливаючими вікнами тощо. Клавішу «відписатись» навпаки. ЇЇ часто ховають у найглибших закутках налаштувань персонального профілю.

Що собою представляють підписки: цифрове рабство чи свободу дій – це уже кожен вирішує для себе сам. У людей різний стиль життя та підходи до витрат, тому однозначного твердження не існує.

Disqus Comments Loading...