Моя найпростіша відповідь на перше запитання в назві звучала так: «це як електричний Smart – тільки від Citroen». Насправді все набагато складніше. І саме відповідь на друге питання розкриває всю суть електромобіля Citroen Ami Cargo. Причому навіть титул «електромобіля» в цьому випадку слід писати із зірочкою. Ох, як все непросто з, здавалося, простим «малюком» Citroen Ami Cargo! Спробуємо розібратися з ним детально.
Зміст
Що таке Citroen Ami? Та це справжній спорткар! Адже він побудований за правилами перегонових автомобілів: усередині – металевий зварний каркас, зовні – легкі пластикові панелі кузова. Причому панелі кузова подвійно незвичні. По-перше, майже всі панелі симетричні між собою: переднє і заднє облицювання, пара дверцят (вони відкриваються в різні боки), бокові крила. По-друге, використовується матеріал, який пофарбований «у масі», завдяки чому навіть у місцях подряпин пластик залишається плюс-мінус у колір кузова.
Який, до речі, поки що може бути лише один – ось такий сіро-блакитний відтінок. Похмуро? Мда, визнаю ідея Citroen Ami починалася з куди більш яскравого концепту: сміливі лінії, різноманітність кольорів. Але вже в концепті читалася ідея використання симетричних деталей та максимального спрощення. А ще на етапі концепту читалася ідея створити електромобіль для 14-річних підлітків. Адже у Франції існує окрема категорія транспортних засобів, якими можуть керувати підлітки від 14 років (або від 16 років в інших країнах Європи). Звичайно, є обмеження щодо максимальної швидкості та ваги. Та й технічно дані транспортні засоби є скоріше «квадроциклами з дахом», аніж повноцінними автомобілями чи електромобілями. Але факт: за кермо може сісти 14-річний підліток.
Історія серійного електромобіля Citroen Ami (якщо бути точним, то за документами це квадроцикл) почалася з однойменного концепту ще кілька років тому. І нехай на шляху до серії електрокар Citroen Ami помітно змінився, але його ідея залишилася первозданною: максимальна компактність (2,41 х 1,39 х 1,52 м) і легкість (485 кг), симетричні деталі кузова, доступ для 14-річних підлітків. Схожу ідею реалізує Renault Twizy, проте там посадка нагадує мотоцикл чи скутер: водій спереду та пасажир за ним. Але у випадку Citroen Ami – водій та пасажир сидять разом праворуч/ліворуч. Хоча поряд із водієм може бути не пасажир, а вантаж.
Додавання одного слова у випадку Citroen Ami Cargo кардинально змінює ідею цього електромобіля: тепер він втратив пасажирське сидіння, натомість отримав нове позиціювання – транспорт для кур’єра та доставляння «останньої милі». Адже запасу ходу 75 км і вантажність 170 кг (це з урахуванням водія) цілком достатньо для перевезення пари-трійки пакувань у межах довіреного району. При цьому Citroen Ami Cargo зможе заїжджати навіть до центральної частини міста, яка може бути закрита для звичайних автомобілів із ДВС – для Європи це важливо. У результаті отримуємо мініатюрний комерційний фургон з електроприводом, якому відкрито доступ на будь-які вулиці та вулички міст.
Щодо пасажирської версії, у випадку Citroen Ami Cargo передня панель, кермо та цифрові прилади залишилися незмінними. Широкі двері дають відмінний доступ на сидіння фіксованої форми – є можливість лише його поздовжнього регулювання. Дуже багато вікон (і навіть панорамний дах!) позитивно впливають на оглядовість та настрій загалом. Однак що буде спекотним літом чи холодною зимою? Адже у розпорядженні водія лише одна кнопка ввімкнення вентилятора та одна кнопка включення обігріву: температура, швидкість обдування, напрям повітряних потоків – нічого з цього не регулюється. Повітря завжди дме на лобове скло, шумо-звуко-тепло-ізоляції практично немає. Зате є кольорові «хлястики», для відкриття/зачинення дверей – ну точно спорткар! І я вже навіть починаю підозрювати якої марки.
Отже, не змінившись зовні (мінус декоративні наклейки та плюс звичайні сталеві колеса), електромобіль Citroen Ami Cargo істотно відрізняється всередині: загальна форма передньої панелі та сидіння водія збереглися, але замість пасажирського сидіння тепер встановлений вантажний бокс зі зручними нішами: сумарний корисний об’єм становить 260 літрів.
Причому це не просто бокс, а справжній «трасформер»: передбачений стіл під планшет або документи, що є відкидна підлога-опора. Максимальна корисна ширина на рівні підлоги становить 318 мм, довжина по підлозі дорівнює 992 мм. А якщо говорити про розмір салону взагалі (максимум між передньою/задньою частиною) – то можна розраховувати на 1220 мм.
Головна відмінність пасажирського електромобіля Citroen Ami та вантажної версії Citroen Ami Cargo – це вантажний бокс-«трансформер». У задній частині салону передбачено дві ніші: одна має кришку (ще б додати там замок), друга відкриває доступ до блоку запобіжників і бачку рідини омивача. А ще наскрізь видно задні колеса. Ведучі? Ох, не поспішайте!
Насправді електромобіль Citroen Ami та його Cargo-версія мають передній привод: електромотор потужністю 6 кВт встановлений у «носі», він з’єднаний з 1-ступеневим редуктором за допомогою ремінної передачі. А ось акумулятор типу «літій-іон» на 5,5 кВт*год встановлений під сидіннями у задній частині кузова. Своєю чергою, зарядний порт розташований у дверному отворі! Причому це просто звичайна побутова вилка під звичайну побутову розетку – мовляв, перед нами звичайний «побутовий прилад»! До речі, виробник обіцяє повне заряджання акумулятора за 3-3,5 години. Після чого на вас чекають 70-75 кілометрів.
Задоволення та щастя? Скоріше – подиву. Наприклад, кнопковому вибору напрямку руху біля основи сидіння з боку дверей. Так-так, все за канонами спортивних автомобілів Porsche! Пам’ятаєте легенду? Замок запалювання ліворуч, щоб швидше вставити ключ і заводити двигун при старті перегонового марафону! Так і тут: відчиняєш двері, застрибаєш усередину – й відразу опускаєш руку донизу для вибору кнопки «D» або «R». До речі, їхати заднім ходом складно та просто водночас: круглі бокові дзеркала маленькі, центрального салонного дзеркала немає, але варто лише повернути голову – і одразу бачиш кінець автомобіля. Хоча їхати заднім ходом не обов’язково, можна розвернутися на будь-якому п’ятачку. Адже радіус розвороту всього 7,2 метра: наче це дві дорожні смуги руху.
Розгорнулися – полетіли! На диво, непогане прискорення з місця: при стартах зі світлофора я зовсім не програвав автомобілям типу Lanos-Logan, розганявся з ними нарівні. Але тільки до швидкості 40-45 км/год – а далі електромобіль Citroen Ami Cargo буквально втикався у невидиму стіну. Причому 40 км/год підтримується дуже легко і просто, а ось 45-ть дається вже з «надривом» у звуку мотора – але все одно здається, що це ще не межа. Хоча всі заглушають звуки знизу: шини, камінчики, асфальт. Своєю чергою їх заглушити можуть пісні «thekomakoma», що ллються з Bluetooth-колонки. Яку потрібно купувати окремо тому, що (так-так!) штатної аудіосистеми тут немає.
Скажете, допустимі швидкості мінімальні? Не без того: мені доводилося перераховувати свої звичні маршрути не через затори чи перекриття шляхів, а через час – додавати по 5-10-15 хвилин. Просто тому, що деякі ділянки ти фізично не можеш фізично проїжджати швидше. Хоча, відверто кажучи, ми разом із Citroen Ami Cargo зробили неможливе: кілька разів його цифровий спідометр показував 46-47 км/год. – рекорд! Страшно? Ні, підвіска плюс-мінус пружинить, а «довге» кермо з незліченною кількістю оборотів не блищить зворотним зв’язком, але забезпечує нормальні реакції «малюка». Не страшно. Але шумно. Ось так і їздиш усі 70 км – до честі Citroen Ami Cargo, розбіжності обіцяного і реального пробігу майже немає.
Правда, я їздив у середині осені, лише зрідка включаючи вентиляцію та обігрів. Що буде взимку поки що сказати не можу: витрати на обігрів слід враховувати. Але поки що, з моїх особистих спостережень – їдеш майже все, що обіцяно за лічильником запасу ходу: близько 70 км. пробігу цілком реальні. Досягненню такого запасу ходу допомагає і ефект рекуперації, яка знатно уповільнює електромобіль.
Потужності мінімально-достатньо, управління «на кнопках» просте, зарядка через кабель у дверному отворі, а невисока максимальна швидкість – це гарантія відсутності штрафів. Відкритий ремінний привід (спереду) та допоміжний 12-вольтний акумулятор (ззаду) натякають, що електромобіль Citroen Ami Cargo готували до роботи в тепличних умовах – для української осені-зими потрібен захист від води та снігу. Це важливо, оскільки Citroen Ami Cargo – це зовсім не іграшка, а з точністю навпаки: він буде працювати.
Для служб адресного доставляння, коротких міських перевезень, різних кур’єрів. Відповідь на це питання максимально проста та очевидна, проте від того не стає менш значущою. Втім, як і сам електромобіль Citroen Ami Cargo (гаразд, можете в коментарях нижче скільки завгодно називати його квадроциклом).
Підходити з традиційними автомобільними цінностями до моделі Citroen Ami, мабуть, неправильно буде. Адже для України – тут безліч компромісів з погляду комфорту, запасу ходу, динаміки та швидкості. При цьому немає компенсації у вигляді допуску на дороги для 14-16-річних підлітків, немає питань із закритим в’їздом до центру, немає бонусів у вигляді безоплатного паркування чи дозволу руху «А»-смугами. Та й орієнтовний цінник у 7-8 тис. євро – це чимало: можна купити повноцінний автомобіль, нехай і вживаний.
Однак почніть розглядати Citroen Ami саме у версії Cargo, як один із інструментів ведення бізнесу – і все стане на свої місця. Вдосталь нареготівшись від цього тексту, управлінці та директори бізнесу логістики в сухому залишку раптом побачать для себе абсолютно нові можливості по доставлянню та перевезенню товарів: всепогодний транспорт, зручність розміщення та захист вантажу від крадіжки, мінімальні витрати на експлуатацію, відома європейська марка, можливість власного брендування для додаткової уваги.
Ось чому питання «що таке Citroen Ami Cargo?» і «навіщо створено Citroen Ami Cargo?» максимально тісно пов’язані між собою. Причому друге питання розкриває суть першого: електромобіль Citroen Ami Cargo – це не просто електромобіль, а новий інструмент для ведення бізнесу з мікроперевезень. Й у такій ролі він і справді чудовий.