Рубрики Статті

Як Україна виграє війну у соцмережах

Опубликовал
Євгенія Козловська

Переклали цікавий матеріал від BBC, який розповідає про перемогу України в соцмережах, про нашу «націю мемів», та важку, але цікаву боротьбу українців проти росіян в інтернеті.

Україна просить більше французьких гаубиць Caesar у жартівливому романтичному відео

Війна триває уже кілька місяців, і, здається, сили зрівнялись. Контрнаступ продовжується, але російська армія все ще сильна і завдає суттєвої шкоди українцям. Та в інтернеті розподіл сил зовсім інший, і він не на користь росіян. 

Онлайн-курс "Створення текстів" від Skvot.
Великий практичний курс для розвитку скілів письма та створення історій, які хочеться перечитувати Результат курсу — портфоліо з 9 робіт та готовність братися за тексти будь-яких форматів.
Детальніше про курс

«Це нація мемів», – каже Олена, київська підприємиця, яка керує командами волонтерів у соціальних мережах. «Якби це була війна мемів, ми б вже перемогли».

Олена – не її справжнє ім’я. Інтерв’ю анонімне через делікатний характер роботи, яку вона разом з своїми командами цілодобово виконує від імені Міністерства оборони України. Завдання цих людей – швидко реагувати на новини та створювати ефектні відео, що розраховані на українську та закордонну аудиторію Міністерства.

Президент України Володимир Зеленський готує звернення до іноземних парламентів з урахуванням місцевої історії, культури та інших нюансів. Так само працює і міжнародна команда Олени, в якій зараз 5 людей.

У червні вони створили відеоролик, де Україна дякує Великобританії за військову допомогу. Під музику Густава Холста і групи The Clash на екрані мерехтіли кадри з портретами Шекспіра та Девіда Боуї, відео з Льюїсом Гамільтоном. А наостанок глядачам показали протитанкову зброю, яку надала Британія.

Після рішення президента Франції Еммануеля Макрона про постачання САУ Caesar з’явилося відео, де стверджують, що «романтичні жести можуть бути різними». Спочатку ми бачимо червоні троянди, шоколад та Париж, а потім українців, що використовують французьку зброю. Все це відбувається під звуки пісні Джейн Біркін та Сержа Генсбура Je T’aime Moi Non Plus.

Олена каже, що одне з її найулюбленіших відео – це подяка Швеції за те, вона передала Україні гранатомети Carl Gustav, що коштують $20 тис., але здатні знищити російський танк Т-90 вартістю $4,5 мільйона. Для цього ролику використали пісню ABBA Money, Money, Money.

Завдяки зусиллям команди Міністерство оборони має зараз 1,5 мільйона підписників з усього світу на Twitter. Деякі з відео переглянули більше мільйона разів.

Найуспішніше відео набрало 2,2 млн переглядів. Його випустили в серпні, після того, як в анексованому Криму відбулось кілька атак на російські об’єкти. Під звуки пісні Bananarama Cruel Summer висміювали росіян, які поїхали на півострів у відпустку.

«Нам потрібно говорити з міжнародною аудиторією і показати, що Україна справді здатна перемогти», – каже Олена. «Ніхто не хоче інвестувати в невдах».

Інша її команда працює над тим, щоб висвітлювати втрати Росії та деморалізувати загарбників.

Орієнтація на російську аудиторію

В мережі безліч відеороликів, які зображують російські військові невдачі, тому команді не бракувало матеріалу. Але важливо було зрозуміти, що саме працює. 

«Ми почали виставляти відео з трупами росіян», – каже Олена. «А потім зрозуміли, що насправді це не працює: це лише об’єднує їх проти нас».

Тоді команда спробувала звернутись до совісті російських солдатів, показавши зображення загиблих українських мирних жителів. Знову невдача. «Вони насправді пишаються цим. Ніхто не засуджує вбивства», – продовжує вона. «Ми зрозуміли, що нам потрібно щось інше». 

Українські відео попереджають росіян, що вони зазнають ще більших втрат

Тепер волонтери ретельно вивчають російські соцмережі, намагаючись знайти, що може спрацювати. «Якщо ваша аудиторія – Саратов, то потрібно знати, що відбувається в Саратові», – каже Олена.

Надзвичайно важко оцінити вплив цієї роботи. Але нещодавня часткова мобілізація Володимира Путіна спростила завдання для волонтерів. Команда дуже чекала на неї, бо знала, що це деморалізує багатьох. Найбільше цінної інформації знаходять в Telegram. Олена називає це «Диким Диким Заходом».

Волонтери, які працюють для Міністерства оборони, є лише маленькою частиною великої патріотичної ​​спільноти, яка реагує на події в інтернеті.

Атаку на російський Керченський міст українці швидко використали в інформаційній війні

Десятки каналів Telegram залучають величезну кількість людей. Наприклад, «Український наступ» має 96 485 підписників. Його гаслом є «боротьба на передовій цивільних мемів інформаційної війни з 2014 року». Там є новини про хід війни, тролінг Москви, інколи – інформацію про те, як реагують західні ЗМІ. Також тут постять фото мертвих або російських солдатів, що вмирають. 

Нещодавній вибух на російському Керченському мосту, який сполучає Росію з окупованим Кримом, викликав хвилю відео, жартів і мемів.

Але країна не перетворилася на націю цифрових ніндзь за одну ніч. Вісім років війни на сході Донбасу дали людям багато часу для вдосконалення своїх навичок. Українці навчились відрізняти дезінформацію т створювати гумористичний контент, що допомагає триматися у важкі часи.

Ігор Соловей, керівник Українського центру стратегічних комунікацій та інформаційної безпеки, стверджує, що зараз ми спостерігаємо дуже рідкісне явище. «Ми, можливо, вперше в історії є свідками, коли громадянське суспільство довіряє державі та допомагає їй», – каже він. «Збройні сили займаються своїми справами, а суспільство самостійно створює контент, меми, креатив. Бо кожен відчуває відповідальність за своє майбутнє».

Якою ж є відповідь росії? Як не дивно, не надто потужною. Наприклад, двом відомим російським пранкерам вдалося змусити міністра закордонних справ України Дмитра Кулебу подумати, що він розмовляє з колишнім послом США в москві Майклом Макфолом.

Російські державні ЗМІ транслювали уривки, в яких пан Кулеба нібито визнав, що Україна несе відповідальність за нещодавні атаки в Криму та Росії, хоча розмова відбулася ще до вибуху на Керченському мосту 8 жовтня.

Але загалом креатива від інтернет-армії росії мало. Олена каже, що не бачила вартих уваги прикладів. «Росіяни так і не вигадали нічого цікавого», – каже вона. «Ні гумору, ні краси, ні болю, ні співчуття».

На вулицях Києва з’явився мурал із зображенням хакера

Disqus Comments Loading...