Рубрики ДумкаІгри

Чи справді нам потрібні PlayStation 5 Pro та Xbox Series Pro. Думка

Опубликовал
Артем Лисайчук

Останнім часом активно ширяться чутки, що Sony в наступному році випустить PS5 Pro, яка має закріпити лідерство компанії на консольному ринку. Я ж вважаю, що в цьому поколінні взагалі не потрібні проміжні консолі, навіть якщо вони вийдуть. І зі мною погоджується Філ Спенсер.  Голова Xbox в розмові з Bloomberg заявив, що їх цілком влаштовує потужність Xbox Series X, а відгук аудиторії не спрямований на потребу потужнішої консолі. Нижче спробую пояснити своє бачення поточного покоління консолей та чому Pro-версії консолей виглядатимуть зайвими.

Цей текст, виключно мій особистий роздум на тему PS5 Pro та Xbox Series Pro. Мені цікаво розглянути кілька варіантів розвитку консолей проміжного покоління.

Проміжне покоління

Коли виходили PlayStation 4 та Xbox One їх залізо вже на запуску пасло задніх навіть у порівнянні із середньобюджетним ПК. Найслабкішим місцем став процессор, на який жалілися розробники ледве не з самого анонсу консолей. Порятунком була божественна оптимізація (це я без сарказму). Але навіть вона не завжди рятувала від амбіцій розробників, які дещо переоцінили можливості тоді ще нового покоління. Особливо це стосувалося продуктивності CPU.

На додачу Sony ще вирішили застрибнути на потяг VR тож їм конче необхідна була нова консоль. Через три роки після старту покоління, у жовтні 2016 року Sony випускає удвічі потужнішу PS4 Pro. Роком пізніше Microsoft почали продаж найпотужнішої консолі покоління — Xbox One X, але у них на те були свої причини.

(Не)ідеальне поточне покоління консолей

Але повертаємося до теперішнього покоління. З PlayStation 5 та Xbox Series X ситуація зовсім інакша. Консолі вийшли у 2020 році й мають залізо аналогічне добротному середньомубюджетному ПК того часу. Процесор на рівні AMD Ryzen 3600, а відеокарта, без урахування трасування променів, аналогічна, а той краща, Nvidia RTX 2070 Super, яка на той момент коштувала $500, стільки ж як і консолі. Тобто, по залізу пристрої вийшли збалансованим, без відвертих провалів по потужності процесора, як було минулого разу чи відеоядру.

Також не економили на оперативній пам’яті, яка цього разу знову уніфікована (використовується відеокартою). Зрозуміло, що прогрес не стоїть на місці і якщо провести аналогію із сучасним залізом, то найближчим відповідником PS5 буде RTX 4060, яка сьогодні в середньому коштує 14000 грн. Принаймні вона показує схожу до PS5 продуктивність з аналогічними налаштуваннями графіки.

Передбачаючи коментарі щодо проблемного заліза Xbox Series S зазначу, що тут я розглядаю потенційність виходу потужніших консолей, відповідно, не бачу сенсу згадувати слабшу консоль сімейства Xbox.

Нове поточне покоління

А тепер про чутки. Технічних подробиць насправді не багато, і якщо відкинути відверті спекуляції та “хотілки” деяких закордонних блогерів, то маємо наступні приблизні параметри PS5 Pro:

Теоретично, нова консоль майже удвічі потужніша за теперішню PS5 що б, увага, запускати ігри у 8К (мабуть, для просування власних телевізорів Sony). Також така потужність має суттєво покращити роботу з трасуванням променів (Ray Tracing), що має вже сенс.

І якщо забути про відверто маркетинговий і непотрібний 8К, все це звучить дуже круто. Нарешті ігри працюватимуть в чесних 4К/60 з кращою якістю RT. Як би не одне велетенська АЛЕ, точніше, навіть два АЛЕ.

По-перше, я на початку наводив аналог з Nvidia RTX 2070 Super, але в консолях стоїть залізо від AMD, яке не дуже добре працює з RT. Що б ви осягнули усю трагедію, найпотужніша відеокарта AMD — RX 7900 XTX, яка коштує 45-50 тис. гривень, грі Cyberpunk 2077 в режимі трасування променів Overdrive трішки краща за RTX 3060. А вона сьогодні коштує 13 тис. гривень.

В режимі Overdrive технологією трасування променів опрацьовується все, що пов’язано з освітленням, такий спосіб “повного трасування” ще називаються Path Tracing (трасування шляхів). Path Tracing вимагає надзвичайної потужності в роботі з трасуванням, тому самі CD Project Red рекомендують використовувати відеокарту рівня NVIDIA GeForce RTX 4070 Ti та вище (GeForce RTX 3090 для 1080/30).

Особливо звертаю увагу, мова йде не про загальну потужність відеокарти, а конкретно в роботі з трасуванням променів. Також варто знати, що в Cyberpunk 2077 трасування променів базується на DirectX Raytracing (DXR), який однаково доступний усім виробникам чипів: Nvidia, AMD та Intel.

Якщо вірити інсайдам, в PlayStation 5 Pro стоятиме відеокарта вже нового покоління, але AMD повинні здійснити неймовірний стрибок, що б їх продуктивність в трасуванні була високою і найголовніше — дешевою.

Буде справедливим зазначити, що сучасні (RX7000) відеокарти AMD показують непогану, часом навіть хорошу, продуктивність в іграх в яких трасування променів використовується для роботи одного-двох властивостей світла чи ефектів.

До прикладу в Plague Tale: Requiem це лише тіні, в Hitman 3 тіні (від сонця або місяця) та відбиття, в Control: відбиття, прозорі відбиття, непряме розсіяне освітлення, контактні тіні та відбиття та тіні від уламків. Але всі три моделі: RX7600, RX7900XT та RX7900XTX все одно програють своїм конкурентам у продуктивності з трасуванням променів.

Тепер про цінник. Інсайдери очікують, що PS5 Pro коштуватиме $600/€650, що на $100 дорожче за теперішню ціну PS5, яка сьогодні коштує $500 в США та €550 в Європі (минулого року Sony підняла цінник на консоль в більшості регіонах).

Другий варіант, з досвіду PS4 Pro теперішню PS5 посунуть вниз на 100 у.о., до 400/450, а її місце посяде PS5 Pro. Але що б здійснити таке зниження цін, також потрібно опустити цінник на версію PS5 без дисководу, яка сьогодні становить 400/450 у.о., до 300/350 у.о.

У мене склалося враження, що інсайдери просто забули про PS5 Digital, оскільки 300 доларів за потужну консоль це дуже дешево (стільки ж коштує XSS) і я дуже сумніваюсь, що Sony підуть на такий крок.

А взагалі ці гойдалки з цінниками зайвий раз наводять на думку, що “інсайдери” лише спекулюють та намагаються промацати взагалі усі варіанти, навіть консоль за $800, що б потім з почуттям високої експертності заявити: «а я ж казав, що буде така ціна».

А тепер серйозно. Консолі це про баланс потужності та ціни. І платформотримачі завжди орієнтувалися на масового споживача, а коли намагалися створити преміальний продукт з ціною у $600 нічого хорошого з цього не виходило (мова про PS3). Якщо трішки абстрагуватися від цих інсайдів, то для себе бачу дві концепції PS5 Pro.

Перший, що б не задирати цінник і не обмежувати ЦА виключно ентузіастами Sony випустить трішки потужнішу консоль, що б умовно вирівняти fps та наблизитися до чесних 4К. Ті ж чутки заявляють, що відеочип буде на рівні RX7800, яку офіційно досі не анонсували, але теоретично вона має бути конкурентом Nvidia RTX 4070 і коштувати приблизно $500, тобто стільки ж, скільки коштувала Nvidia RTX 2070 Super на момент виходу консолей у 2020 році.

В такому випадку PS5 Pro справді може коштувати на $100 дорожче пропонуючи покращену продуктивність в режимі трасування променів та стабільніший fps, але це не буде значним стрибком у графіці, особливо, що стосується трасування променів.

Другий варіант, орієнтуватися на ентузіастів і всунути в потужнішу консоль справді потужне залізо (в розумних межах) і задерти цінник до $800 чи навіть тисячі доларів.

Обидва ці варіанти мають мало сенсу для самої Sony. Випускати трішки потужнішу консоль і ще більше дробити ринок!? Навіщо!? PS5 і так круто продається, вже перевалила за 40 млн проданих коробок! Нова консоль додасть лише зайвої роботи розробникам, тому що це не як на ПК: замінив відеокарту=поставив вищі налаштування графіки. Для кожної консолі окремо проводиться оптимізація і навіть якщо це не питання складності, це точно додатковий час на перевірку.

Також нова консоль (вже третя в сімействі Соні) збільшить варіанти вибору для потенційного покупця, а чим більший вибір, тим більше шансів, що людина вагатиметься і в результаті може взагалі піти до конкурентів, бо у них все набагато простіше — є дорога і потужна консоль, і є дешева й простіша консоль.

Робити суперпотужний пристрій для ентузіастів теж не має сенсу. Ентузіасти, це дуже обмежене коло зацікавлених людей, які ще й охочіше оберуть потужний ПК, а не консоль. Як я казав раніше, консолі орієнтуються на широку аудиторію, а консоль за тисячу доларів тільки відлякуватиме інших споживачів.

До того ж суперпотужна консоль зіграє злий жарт з майбутнім поколінням консолей, різниця між яким буде ще менш помітною, аніж ми отримали три роки тому з переходом від PS4 Pro до PS5.

І тут постає ще одне філософське запитання, а чи справді потрібні «чесні» 4К на які так молиться гардкорна спільнота гравців? Скільки користувачів, без розглядання пікселів з 10 см, відрізнить розтягнуту до 4К картинку від справжньої, якщо цього не зроблять експерти типу Digital Foundry.

До того ж зараз існують різні алгоритми розтягування зображення типу DLSS, FSR, XeSS які також чудово справляються зі своєю задачею, хоч і з певними нюансами. На консолях саме FSR від AMD.

Тобто, якщо Sony справді зробить залізо достатньо потужним, що б воно тягнуло ігри в чесних 4К, то чи не буде це марнуванням ресурсів, якщо можна зменшити роздільність і розтягнути зображення. Різницю помітять лише дуже вмотивовані люди, а звільнені ресурси можна використати для чогось справді необхідного та помітного, наприклад стабільний fps, чи краща фізика, чи якісніше трасування променів.

Remnant 2. Ліворуч збільшене зображення з ≈792p до 1440р, праворуч чесні 1440р

Повертаючись до початку тексту. Як би консолі були слабкими, то був би сенс в проміжному етапі. Але вони нормальні. Так, частіше роздільність розтягується до 4К, 30fps комусь вже замало, а стабільні 60 консолі не завжди тягнуть. Ще й оптимізація деяких останніх релізів потонула.

Але і RTX4090 за 70 тис. гривень не вивозить 60fps в чесних 4К без апскейлу в новій Remnant II. Ігри типу Horizon Forbidden West, Ratchet & Clank: Rift Apart, Forza Horizon чудово демонструють, що навіть з поточним залізом консолі спроможні видавати прекрасну картинку зі стабільним fps.

Повторюся ще раз, консоль це завжди про баланс та компроміси. Неможливо за ціною середньобюджетної відеокарти отримати повноцінний ігровий пристрій який зрівняється з топовою відеокартою. Ми не у казці живемо.

Інсайдери заявляють, що PS5 Pro повинна вийти в листопаді 2024 року. Хоча минулого року вони ж заявляли, що вийде вона цього року-початку 2024. Менше з тим. Якщо Sony не випустить PS5Pro в наступному році чи хоча б у 2025, то скоріш за все не випустить її взагалі, бо проміжна консоль перед носом нового покоління це постріл собі в коліно.

А от Slim-версія PS5, яку теж активно обговорюють, ідеально впишеться в модельний ряд Соні. Всі точно будуть раді меншій і акуратній консолі й вірогідність її появи практично 100%. Так Sony вполюють одразу кількох зайців, на ринку може залишитися FAT-версія консолі з вбудованим дисководом, також залишиться Digital-версія, але в новому компактному формфакторі з можливістю придбати окремий зовнішній дисковод, про який також ходять чимало чуток.

Як споживач я теж хочу отримати суперпродуктивну консоль, що б і 4К, і 120fps, і трасування як в Cyberpunk 2077 RT Overdrive, і що б коштувала не дорожче 600 доларів. Але, на жаль, ігровий бізнес це в першу чергу бізнес, а гіганти індустрії зосередженні на отриманні надприбутків, а не доброчинності. Тож я не став би очікувати, що Sony чи Microsoft випустять надзвичайно потужні консолі по демократичній ціні. А якщо номінальна потужність буде трішечки вищою за теперішні консолі, то чи захоче масовий споживач переплачувати 100 доларів за трішки кращу продуктивність і можливо трішки чіткішу картинку? Лише час покаже.

Disqus Comments Loading...