«Уявіть, що модель ОnlyFans приходить у банк і намагається отримати кредит, розповідаючи, що заробляє відвертими фотографіями. А для кредитної платформи Steadypay це одна з цільових аудиторій», – розповідає засновник інвестиційного фонду N1 Никита Ізмайлов.
N1 орієнтований на фінтех-стартапи і проєкти, дотичні до фінтеху. До початку повномасштабного вторгнення він інвестував лише в українські стартапи. Але їх кількість торік суттєво зменшились, тому фонд вийшов на глобальний ринок.
У партнерському матеріалі з N1 СЕО й топменеджери фонду розповіли ITC.ua, як вибирають стартапи для інвестицій, чим відрізняються від класичних фондів і як будують команду, що має підкорити глобальний ринок.
Зміст
2019 року Никита Ізмайлов разом з партнерами запустив sportbank. На той час у Никити було вісім років досвіду в галузі фінтеху, а ще він захоплювався спортом. Власний проєкт поєднав обидві його пристрасті: це мобільний банк, цільовою аудиторією якого є прихильники спорту.
«У фінтеху мене приваблює різноманітність, – каже Никита Ізмайлов. – Хочеш – роби платіжний сервіс, хочеш – необанк, хочеш – рішення для страхування. Можна навіть, як у лего, комбінувати різні напрями в одному проєкті».
Тож не дивно, що на sportbank підприємець не зупинився. «Я вважаю, що ти не будеш успішним у фінтеху, якщо зосереджений лише на власних продуктах», – підкреслює Никита.
Команда, яку він зібрав для розвитку sportbank, трансформувалась в N1. Це нішевий фонд, що орієнтований на фінтех-стартапи і проєкти, дотичні до фінтеху: маркетплейси, SaaS-сервіси
Другий напрям, у якому працює N1, – це venture builder, тобто фонд допомагає стартапам будувати проєкти. Третій – інвестиції у криптопроєкти. Для нього Никита лише збирає команду.
На кінець 2022 року N1 інвестував понад $11 млн. Гасло фонду звучить так: «Від фінтех-рішення – до прибутку».
Спочатку фонд працював виключно з українськими стартапами, але повномасштабне вторгнення змінило ситуацію. Якщо раніше N1 розглядав близько ста стартапів на рік, то у 2022-му – лише 45.
Через війну в Україні несприятлива ситуація для розвитку стартапів. Багато команд просто припинили роботу. «За пару тижнів до війни ми майже закрили угоду з одним стартапом, – наводить приклад Никита. – Але його СЕО пішов до Тероборони і зараз на фронті».
2022 року N1 інвестував лише в один український стартап. Тому фонд вирішив вийти на ринки Європи, Індії, Бразилії тощо. Цього року вже уклали угоду із британським стартапом.
Директорка з комунікацій Анна Тян зазначає, що у світі не так багато фондів, які спеціалізуються на фінтеху: «Наша перевага – це профільна експертиза, круті молоді фахівці, які можуть дуже швидко створювати або розвивати проєкт».
Наразі портфель N1 оцінюють у $15 млн, і його 90% сфокусовано у п’ятьох проєктах. Частина з них уже приносить інвесторам прибуток.
Приєднатися до команди можна за посиланням
Власний проєкт фонду, у який загалом вклали понад $15 млн. Це другий за розмірами мобільний банк в Україні, що обслуговує понад 500 тис. клієнтів. Ощадний рахунок «Рюкзак» відкрило 100 тис. клієнтів на загальну суму у 100 млн грн. За допомогою розділу «Благодійність» клієнти перерахували понад 5 млн грн на підтримку ЗСУ.
Власний проєкт фонду, ідея належала фінансовому партнеру Олексію Кулику. Платформа має рекордний час технічних інтеграцій з банками, методами оплати тощо – 12 годин проти звичайних двох-трьох тижнів.
Вона дозволяє використовувати смартфони і планшети як платіжний термінал або POS-термінал, що працює у зв’язці з касовим ПЗ – і тоді чек друкується на фіскальному принтері каси. «Дуже потрібний продукт для тих регіонів, де ще небагато POS-терміналів, наприклад Індії», – підкреслює Никита.
Вона аналізує платоспроможність своїх клієнтів, використовуючи ШІ. «Тільки уявіть, що модель ОnlyFans приходить у банк і намагається отримати кредит, розповідаючи, що вона/він заробляє відвертими фотографіями, – каже Никита. – А для Steadypay це одна з цільових аудиторій».
Це пришвидшує і здешевлює запуск будь-якого проєкту. На сайті більш ніж тисяча перевірених експертів, які працюють із 42 інструментами. Серед клієнтів Heep – понад 150 компаній.
Рішення щодо інвестицій у проєкт приймає інвестиційний комітет, до складу якого входять шестеро людей. У кожного, включно з Никитою, один голос. Переважно схвалюють стартапи, що мають MVP. Перед цим проводять ретельний аналіз проєкту, зокрема due diligence
Щоб отримати гроші, людина має бути орієнтованою на прибуток. «Часто у фаундерів завелике его, і вони завищують оцінку проєкту, – розповідає Ізмайлов. – Людина з такою психологією може на ваші гроші купити офісні стільці по 700 євро, вважаючи, що наступного року буде мільйонером». 30–40% стартапів не отримують інвестиції від N1 саме через цю проблему.
У команді фонду 20 людей, майже третина яких є топами. «Ми не практикуємо вирощування фахівців: шукаємо людей, які одразу можуть вирішувати складні завдання», – зазначає HR-бізнес-партнерка Ніна Казакова.
Зазвичай в інвестиційній сфері працюють люди, у яких 15–20 років досвіду в компаніях великої четвірки й у великому бізнесі. «В N1 середній вік – 33 роки, – каже Ізмайлов. – У наших топів може не вистачати досвіду, проте в них креативні підходи, і вони роблять усе швидко».
Наприклад, due diligence команда проводить в середньому за місяць, хоча стандартний для ринку строк – три місяці. Швидкість закриття угод також висока. «Від знайомства зі стартапом Heep до угоди пройшло всього два тижні, – наводить приклад інвестиційна директорка Ірина Бараненко. – Команда юристів працювала з потрійною силою».
Топменеджери фонду охоче діляться своєю експертизою. «Наш юрист писав колонку про те, як скласти NDA так, щоб його можна було виконати, а інвест-директор – як правильно пітчити інвестору», – розповідає директорка з комунікацій Анна Тян. Сама вона читає лекцію про піар для стартапів і технологічних компаній на курсі у школі «Базилік».
«Ми максимально відкриті, це також наша відмінність», – каже Анна. Минулого року вона зареєструвала сторінку N1 в Instagram. Там знайомить українську аудиторію з командою та атмосферою у фонді, з портфельними проєктами. Зараз директорка з комунікацій вибудовує PR фонду та СЕО на західних ринках. Колонки Никити вже вийшли у Wall Street Journal, Tech.eu, ZDNet. На підході ще декілька публікацій у відомих медіа.
Хочете стати частиною нашої команди? Клікайте на посилання та приєднуйтесь!
Одна з найбільших команд фонду – юридично-фінансовий відділ, де працює п’ять фахівців. Двоє з них прийшли за рекомендацією Кирила Медведєва, що очолює відділ. Він приєднався до N1 як юрист, але за півтора року Никита запропонував йому опікуватись і фінансами. «Пів року сердився на боса, бо юристи й цифри – це несумісні речі, – з посмішкою згадує Кирило. – Але мушу визнати, що ідея була чудова: зараз ми одразу розуміємо, звідки в нас гроші, куди і як вони йдуть».
Саме завдяки команді Кирила фонд швидко закриває угоди. Наприклад, якщо потрібно провести аналіз стартапу, фахівці паралельно займаються тими частинами, на яких знаються: інтелектуальна власність, корпоративні питання, фінансові звіти. Потім Кирило збирає всю інформацію та робить загальні висновки, після чого починається робота над юридичними документами, що потрібні для угоди.
«Коли я беру людей у команду, прошу бути готовими, що може прилетіти що завгодно, – каже Медведєв. – Політика така: якщо ми чогось не знаємо, ми не лякаємось, а сідаємо та розбираємось». За його словами, команда може розібратися з фінансовими та юридичними питаннями незалежно від країни, просто в деяких випадках потрібні консультації місцевих експертів.
Запрошуємо вас приєднатися до нашої команди за посиланням.
Зарплати у фонді ринкові, зазначає HR-бізнес-партнерка Ніна Казакова. А серед головних рис корпоративної культури вона називає швидкість і взаємоповагу. Також співробітники мають багато свободи та карт-бланш на експерименти.
До війни всі працювали разом: у київському офісі була дуже дружня атмосфера. Щочетверга команда, яку об’єднує активний спосіб життя та захоплення спортом, замість здорових обідів їла шаурму. Традицію започаткував Кирило. «Ми більше ніж просто колеги, – каже він. – Можемо у спільному робочому чаті скинути фото з вихідних, спитати, хто чим займався, знаємо ситуації в сім’ях».
Після 24 лютого Ніна тримала зв’язок з усіма співробітниками, аби підтримувати та допомагати їм. За три дні до війни у фонд прийшла помічниця Никити – Ксенія. Вона протягом місяця не могла зв’язатися з мамою в Маріуполі. Коли та відповіла – раділи всі.
Зараз мама Ксенії у Фінляндії, а сама вона в Лісабоні. У Португалію перевезли членів топкоманди, які мали право виїхати, і відкрили там офіс. Десь половина співробітників залишилась у Києві. У київському офісі є все для продуктивної та безпечної роботи: генератор, старлінк, сховище, смачні обіди. Під час війни команда збирається разом раз на пів року.
З початком повтомасштабного вторгнення засновник N1 донатить на дві ініціативи на підтримку ЗСУ. Перша – благодійний фонд U-Hero. Він облаштовує мережу інтерактивних лазерних комплексів, де бійці ТрО можуть опановувати навички поводження з різними видами зброї. Друга – благодійна організація «Фонд суспільної допомоги». У її київських цехах сплели десятки метрів маскувальних сіток і виготовили сотні окопних свічок. Діяльність Фонду суспільної допомоги відзначили нагородами головнокомандувач ЗСУ Валерій Залужний і міністр оборони Олексій Резніков.
На запитання, яким він бачить місце фонду за п’ять років, Никита Ізмайлов відповідає: «Я б хотів, аби N1 був індикатором: якщо ми проінвестували у стартап, то за цим проєктом велике майбутнє».