Чотири роки тому японська компанія випустила черговий хіт продажів Sony PlayStation 5, що вже в котрий раз спровокувало шалені черги та дефіцит найбільш бажаного ігрового «комп’ютера» сучасності. Ця приставка заслужено отримала свою популярність і зараз розберемось чому.
В завершальній частині серії статей про ігрові консолі Sony PlayStation поговоримо про останню версію приставки, а також згадаємо попередні випуски, коротко освіживши пам’ять про ці феноменальні ігрові комп’ютери, що завоювали світ і серця мільйонів фанатів.
Зміст
На релізі Sony PlayStation 5 майже неможливо було придбати в Україні, а в США формувалися величезні черги. В Інтернет-магазинах всі копії продавалися за кілька секунд, адже жадібні перекупи забирали цілі партії, щоб потім наживатися на любителях відеоігор. Хто пам’ятає 2020 рік та те, як в магазині Rozetka всі PS5 продалися за секунду після можливості оформити замовлення?
Пройшло чимало часу, перш ніж ринок стабілізувався а дефіцит було подолано, але виникає логічне питання. Чому Sony PlayStation залишається такою бажаною, навіть на фоні Microsoft Xbox? Про ПК і згадувати не варто, бо останнім часом їх продажі різко впали. Ніхто крім майнерів ніколи не скуповував комп’ютерні комплектуючі, ще й в таких масштабах, адже саме ігрові консолі завжди були головним пристроєм для геймерів. За PS5 люди готові бігти по головах одне одному, щоб першому отримати найкращий ігровий комп’ютер сучасності.
За весь час було продано 65 мільйонів одиниць PS5, але до кінця життєвого циклу консолі ще далеко, тому відмітка 100 мільйонів не здається якоюсь фантастичною. Можливо, вийде повторити успіх PS4 (117 мільйонів), а от перевершити PS3 (87 мільйонів) можливо вийде вже у 2025-2026 роках.
Компанії Sony сподобалось працювати з AMD, тому новенька PS5 отримала x86 начиння на базі 8-ядерного APU AMD Zen 2. Це було правильне рішення, адже компоненти виявились відносно недорогими, продуктивними, енергоефективними, з величезним запасом продуктивності на майбутнє.
Також це зіграло на руку любителям ПК-геймінгу, адже портувати (ААА забавки спочатку завжди роблять для приставок, а не ПК) відеоігри з консолі було так само легко, як і в попередньому поколінні. Це своєю чергою підкинуло масла у процес вимирання ексклюзивних відеоігор, яких й так залишилось мало для Sony PlayStation.
Крім продуктивного процесора (на рівні AMD Ryzen 7 2700X/3700X) Sony PlayStation 5 має 16 ГБ GDDR6 уніфікованої пам’яті та SSD накопичувач зі швидкістю читання до 5000-6000 МБ/с. Також користувач може без проблем розширити пам’ять додатковим SSD, бо диск насправді не на 1 ТБ, а лише 825 ГБ. Відеокарту порівнюють з десктопним аналогом AMD Radeon RX 6700 XT, але в консолі більше пам’яті.
Це перша консоль з режимом 120 FPS у відеоіграх, а також заявлена підтримка роздільної здатності до 8K, хоча насправді небагато ігор працюють в 4K, не кажучи про ще більшу кількість пікселів. В будь-якому випадку приріст продуктивності після PS4 величезний, колосальний, а любителі Call of Duty тепер можуть змагатися проти ПК гравців в рівних умовах (aim-assist ефективніший за клавіатуру з мишею), звісно, якщо придбати 120 Гц монітор чи телевізор.
На відміну від Microsoft Xbox, де є принципово дві різні версії, Sony PlayStation 5 має лише дві максимально схожі модифікації: з Blu-Ray приводом і без нього. Враховуючи активне життя на вторинному ринку відеоігор Sony, геймерам не дуже то й хочеться брати модифікацію без дискового приводу. Все тому, що придбати оригінальну гру за 300-500 гривень через пів року після релізу це дуже гарна опція. Саме тому з магазинів в першу чергу розгрібають саме класичні Sony PlayStation 5, а не Sony PlayStation 5 Digital Edition.
У 2023 році на ринку з’явилася компактна Play Station 5 Slim, яка стала на 24% легшою, нижчою, тоншою. Виглядає вона наче молодша сестра і видно, що дизайнери надихалися попередніми модифікаціями Slim в старіших консолях. Схоже, що випуск моделей Fat на релізі, а Slim через кілька років стає традицією для Sony.
Цього року вийшла оновлена Sony PlayStation 5 Pro, але її реліз дещо розчарував фанатів, бо топова версія виявилась лише трохи швидшою за оригінал. В деяких іграх різниця така мізерна, що її буквально непомітно неозброєним оком, або без лічильника FPS. Можливо, в новіших іграх 2025-2026 року власники PS5 Pro нарешті відчують переваги топової консолі.
Користувачі отримали просто непогане мінорне покращення, але це вже не той стрибок, що в попередньому поколінні. Після апгрейду PS4 > PS4 Pro це все виглядає, наче якесь знущання, ще й за чималі гроші. Можливо зараз краще придбати ігровий комп’ютер за 700$?
Контролер DualSense значно відрізняється від свого попередника DualShock 4 і пропонує чимало нових можливостей, що забезпечують глибоке занурення в ігровий процес. Принаймні так запевняє розробник. На практиці гравці отримали чудове оновлення і без того вдалого геймпада:
Параметр / геймпад | DualShock 4 | DualSense |
---|---|---|
Тактильний зворотний зв’язок | Вібромотори | Haptic Feedback |
Адаптивні тригери | Ні | Є |
Мікрофон | Ні | Вбудований |
Зарядка | Micro-USB | USB-C |
Ємність акумулятора | ~1000 мАг | 1560 мАг |
Сенсорна панель | Так | Так (покращена) |
Додаткова клавіша | Share | Create |
Якщо говорити максимально пафосно, то DualSense — не просто еволюція DualShock 4, а справжня революція в управлінні. Завдяки вдало реалізованим інноваціям, таким як адаптивні тригери та тактильний зворотний зв’язок, він забезпечує унікальний ігровий досвід, який робить ігри ще більш імерсійними. Про подібне любителі комбінації клавіатура + миша можуть лише помріяти. До того, DualSence чудово працює з ПК і підтримується майже всіма сучасними іграми для Windows, але деяких без фірмових фішок.
Sony активно розвиває напрямок віртуальної реальності (VR) і в рамках PlayStation 5. Компанія оновила PlayStation VR2 (PS VR2), що стало величезним кроком після успіху оригінальної PS VR, яка була випущена для PlayStation 4 у 2016 році. PS VR2 пропонує значно кращі характеристики і функціональність, що дозволяє повністю розкрити потенціал віртуальної реальності.
Параметр / VR | PS VR | PS VR2 |
---|---|---|
Роздільна здатність | 960 x 1080 пікселів на око | 2000 x 2040 пікселів на око |
Дисплей | OLED | OLED з підтримкою 4K HDR |
Частота оновлення | 90 Гц | 90/120 Гц |
Поле зору | 100 градусів | 110 градусів |
Трекінг | Зовнішня камера | Inside-Out Tracking |
Трекінг очей | Ні | Є (Eye Tracking) |
Тактильний зворотний зв’язок | Ні | Є (в гарнітурі та контролерах) |
Підключення | HDMI + окремий блок | USB-C |
PlayStation VR2 встановила новий, ще вищий стандарт у світі віртуальної реальності для консолей завдяки своїм інноваційним технологіям і покращеній продуктивності самої приставки. Завдяки таким особливостям, як трекінг очей, адаптивні тригери та тактильний зворотний зв’язок, гравці можуть насолоджуватися глибшим і захопливим VR-досвідом. Це робить PS VR2 найкращою системою віртуальної реальності на ринку принаймні за співвідношенням ціна/можливості.
В технічному плані Sony PlayStation 5 вже не була флагманом та найпродуктивнішим ігровим пристроєм ще на релізі, як PS3 (консоль за 500$ яка втоптала в землю примітивні та слабкі ПК 2006 року за 2000$). Зараз можна придбати схожий за продуктивністю ігровий комп’ютер лише трохи дорожче, ніж PS5, але є кілька важливих нюансів, пов’язаних з оптимізацією чи запланованим старінням, якщо хочеться вірити в теорії змови.
Не секрет, що консолі застарівають повільно, і чим ближче до кінця життєвого циклу приставки, тим більше відчувається її перевага над комп’ютерами. Тобто на релізі аналогічний ПК показує себе добре, але через 5-6 років консоль йде у великий відрив. Розглянемо один яскравий приклад з грою Call of Duty Warzone. Останні кілька оновлень сильно погіршили продуктивність на топових ПК.
Наприклад, один з найкращих ігрових процесорів сучасності AMD Ryzen 9 7950X3D (в іграх швидші лише Ryzen 7 7800X3D і Ryzen 7 9800X3D) наразі показує лише 115-130 FPS в новому сезоні Warzone, хоча недавно це значення було 200-230+ FPS. Та що там, в першому сезоні Warzone Intel Core i7-10700K здатен був намалювати 190-200 FPS, а зараз не втримає й позначку 60-80 FPS.
На Sony PlayStation 5 в цій грі завжди отримуємо 100-120 FPS, як на найпотужніших ПК сучасності. Одне криве оновлення для Windows версії гри може зламати все і змусити власників дорогих системних блоків пускати сльози розчарування, що їх ПК за 3000$ працює не швидше за 500$ консоль. Все тому, що гру розробляють лише для консолей, а потім намагаються адаптувати зміни під ПК, не витрачаючи багато часу на оптимізацію, забуваючи про начиння кількарічної давності.
При цьому PS5 має процесорну продуктивність на рівні AMD Ryzen 7 2700X, що геть зовсім з іншої категорії. Попри все зараз гра так само плавно працює, як і на релізі Warzone. Тобто аналогічне комп’ютерне начиння 2020 року вже не є таким актуальним для відеоігор, як японська консоль. Проходить час, багато часу і ПК перетворюються на оцет, а PS5 (як і всі інші PS) стає якісним вином.
Попри те, що сучасні ПК значно швидші за PS5, вони все одно не можуть конкурувати з консоллю за рівнем продажів. Цьому вина зручність: один акаунт, примітивний інтерфейс, в якому розбереться хоч трирічна дитина, натиснули на дві кнопочки і вже граємо в улюблену гру — на ПК аналогічний процес дещо складніший. Тобто відповідь 65 мільйонів геймерів проста — це зручніше!
До речі, про передчасне старіння комп’ютерного начиння добре говорить ринкова вартість. На початку продажів умовний процесор AMD Ryzen 5 5600X оцінювався у 299$, а зараз коштує лише трохи більше ніж 100$. Тобто за чотири роки процесор знецінився втричі. Ігрова консоль Sony Playstation 5 тримає стабільний цінник протягом всього свого життєвого циклу, адже не втрачає актуальності, на відміну від комп’ютерних комплектуючих.
В час недорогих, вигідних, продуктивних та крутих ПК Sony PlayStation 5 добре продається завдяки простоті використання, а також мінімальному порогу входження. PS5 це зручно, приємно, легко, комфортно. Перш за все це враження від гри, а не процесу оновлення драйверів, це емоції від геймплею, а не страждання типовими Windows-проблемами.
Як власник системного блоку з AMD Radeon RX 7900 XTX скажу кілька фактів про ПК і PS5 у форматі запитання-відповідь від себе особисто:
Наступного року оригінальна Sony PlayStation 1 святкує 30-річчя. Це великий ювілей не лише для самої компанії, а й для спільноти геймерів по всьому світу. Саме завдяки успіху PS1 маємо такий світ відеоігор, як зараз, а не інакший. Власне перша консоль Sony зробила справжню революцію, скориставшись можливостями компакт-дисків на повну.
Історія Sony PlayStation 1: як CD-диск переміг Nintendo та змінив світову індустрію відеоігор
Саме цю консоль полюбили розробники за відмінний баланс начиння та підтримку CD на 660 МБ. Ігри вперше стали великими, з якісною музикою, катсценами, довгою історією та якісним геймплеєм. Крім ігрових функцій Sony PlayStation 1 стала найкращим мультимедійним пристроєм 1995 року.
В часи, коли якісний CD-медіаплеєр коштував шалені гроші, а комп’ютери використовувати дискети на 1.44 МБ, Sony PlayStation 1 виглядала справжнім мультимедійним монстром за сущі копійки. Не дивно, що приставка сподобалася не лише геймерам, адже стала головним медіацентром для 102 мільйонів користувачів по всьому світу.
Через п’ять років з’явилася Sony PlayStation 2 з ще кращими можливостями для відтворення фільмів. Наявність DVD-приводу зробила з PS2 справжній хіт продажу і рекорд (155 мільйонів одиниць) ще нікому не вдалося побити.
Приставка вийшла такою вдалою, що тисячі ігор випускалися продовж всього життєвого циклу аж до 2014 року! Дивовижно, але на Sony PlayStation 2, яка вийшла в 2000 році, можна було пограти в FIFA 2014, чим не могла похвалитися жодна ігрова консоль чи комп’ютер.
Не меншим феноменом стала Sony PlayStation 3, яка отримала не просто сильне начиння, а найкраще в своєму роді. Це був суперкомп’ютер поза конкуренцією, який японська компанія змушена була продавати собі в збиток по 500$ (собівартість на сотню вища).
Історія Sony PlayStation 3: революція для консолей, поразка для ПК
Восьмипотоковий процесор POWER поклав на коліна всі найпотужніші ПК того часу (сміхотворні CPU Intel Core 2 Duo, Core 2 Quad та AMD Phenom X2, X3, X4 були надто слабкі), на залишивши їм жодного шансу на конкуренцію, хоча чималу частину ринку все ж забрала компанія Microsoft з успішним Xbox 360, який швидше з’явився в продажі.
Перехід з унікальної, але, на жаль, вимирущої архітектури POWER був неминучим. У 2013 році Sony PlayStation 4 з x86 начинням від AMD почала нову епоху відеоігор, яка триває й досі. Це був початок кінця ексклюзивних забавок, адже відтепер портувати ААА проєкти з консолей на ПК стало значно простіше.
Історія Sony PlayStation 4: початок кінця епохи ексклюзивів
Хоч Sony PlayStation 4 вже не дивувала своїми характеристиками на релізі, але вона добре пройшла випробування часом. Й досі ця приставка залишається актуальним та зручним пристроєм для віртуальних розваг, хоча геймерські ПК 2013 року вже давно гниють на смітниках.
Sony PlayStation 5 гідно прийняла естафету від попередника і міцно тримає планку лідера. Попри серйозну конкуренцію з боку Microsoft Xbox Series та навалу портативних консолей Valve, Asus, Acer, MSI, Lenovo, попри розвиток мобільних відеоігор та стрімкий ріст продуктивності серед ноутбуків, PS5 добре продається.
Японський хіт не підвів і знову став кращим в своїй категорії. Sony PlayStation 5 заслужено вважається стаціонарною ігровою приставкою №1 у світі. Чи могла б вона бути кращою? Ймовірно, що так, особливо Pro версія. Та найголовніше, що Sony в кожному поколінні своїх консолей докладає максимум зусиль, щоб геймери отримували приємний та цікавий користувацький досвід. І талановитим японським інженерам це щоразу вдається!
Щоразу Sony PlayStation стають кращими, досконалішими та не перестають дивувати, хоча сучасного гравця здивувати насправді не так то й легко. Неважливо як далі буде рухатися індустрія відеоігор, але Sony PlayStation 5 та всі її попередники побудували надміцний фундамент. Sony PlayStation є священним джерелом сучасних відеоігор. Sony PlayStation це Грааль відеоігор. Sony PlayStation це і є ігри.