Іноді ігри не намагаються перевернути жанр — вони просто роблять знайоме, але з душею. Becastled саме така. Це не велика стратегія, не експериментальна RTS, а радше вдумливий симбіоз класичного будівництва з елементами оборони та виживання. Гра від української студії Mana Potion, що нарешті вийшла з раннього доступу, працює за циклом: день — будівництво, ніч — оборона. І хоча масштаб тут камерний, за кілька годин стає зрозуміло — розробники створили не просто чарівну забавку, а живу систему, у якій кожен день має вагу.
Becastled поєднує містобудівний симулятор і стратегію в реальному часі, де основна мета вижити та робити це якомога довше, розвиваючи поселення та відбиваючи нічні хвилі атаки ворогів. Вдень гравець розподіляє робітників, збирає ресурси, розширює території й удосконалює технологічне дерево. Уночі — захищає своє творіння від натиску місячних потвор, істот, що приходять із темряви.
Вдень Becastled перетворюється на майже медитативний містобудівний симулятор. Ви зводите ферми, ринки, кузні, прокладаєте дороги, стежите за запасами деревини, золота, заліза та інших ресурсів. Немає відчуття метушні — усе подається у спокійному темпі. Кожна клітинка мапи має власні особливості: десь можна добувати рибу, десь — залізо або камінь. Це мотивує планувати розширення території: захоплювати нові зони, будувати склади й розвивати інфраструктуру.
Після заходу сонця починається інша гра. Місячні потвори атакують хвилями, іноді з таранами, облоговими вежами та навіть драконами. І хоча бойова система досить проста, відчуття облоги передано напрочуд атмосферно.
Усе, що ви побудували вдень, перевіряється на міцність уночі. Правильне розташування стін, вузькі проходи, позиції лучників і катапульт можуть вирішити долю ночі.
Механіка поділу на день і ніч тут не просто декоративна. Вона формує ритм гри, у якому кожне рішення має наслідки. Якщо вдень не встиг підготуватись — уночі заплатиш за це втратами. Перші дні здаються легкими: кілька селян, трохи дерева й каменю, базові споруди, пара стрільців на башті. Але вже через кілька ігрових днів оборонятись стає важче — вороги стають швидшими, з’являються броньовані юніти та облогові машини.
Технологічне дерево змушує думати стратегічно. Хочеться розширюватися, відкривати нові території, але кожен новий клаптик землі — додаткова зона, яку треба охороняти. Виживання тут не лише в обороні, а й у балансі між розвитком і стабільністю.
Система задоволення мешканців — ще один момент, який треба постійно враховувати. Якщо люди невдоволені — приріст населення сповільнюється. Тому між млинами, кузнями та шахтами доводиться залишати місце для таверн та інших місць. Усе це звичні елементи містобудівного симулятора, але саме це створює враження живого поселення, через що гра не є просто симулятором відбиття атак ворогів.
Ще один ключовий момент гри — зміна пір року. Найбільшою перевіркою для гравця стане зимовий період, адже він приходить неочікувано і перевіряє, чи збудовано все необхідне для опалення. Якщо немає вугілля або їжі, то мешканці мерзнуть і відмовляються працювати.
Becastled має приємний ритм. Тут важливо не виграти, а протриматися ще один день, побачити, як твоє село поступово перетворюється на справжнє місто, а потім — на руїни, якщо помилишся. Це не гра про перемогу, а про спокійне, циклічне зростання з неминучими втратами.
Becastled використовує мінімалістичний низькополігональний стиль, знайомий за багатьма інді-проєктами, але тут він працює бездоганно. М’яке освітлення, контраст між теплими денними тонами та холодними синіми ночами створюють відчуття казки. Світ гри виглядає простим, проте живим: невеличкі поля, рухливі робітники, вежі, що відкидають довгі тіні під вечір.
Саме гра світла і тіні формує візуальну ідентичність проєкту. День у буквальному сенсі належить вам — усе світле, ясне, доброзичливе. А ніч — час страху й невідомості. Цей контраст нагадує старі історії про боротьбу світла і темряви, але поданий не через сюжет, якого тут фактично немає, а через атмосферу.
Моделі юнітів та будівель прості, але виглядають привабливо при будь-якому масштабі. На момент огляду у грі присутні невеликі візуальні баги: зникання текстур при зміні рівня зуму або неправильне відображення тіней після апгрейду споруд. Проте загалом Becastled виглядає охайно й гармонійно, не перевантажуючи систему. Крім того, на релізі обіцяють ще один патч, який може виправити ці графічні недоліки.
Гра розроблена на Unity і хоча вона пропонує стабільну кількість кадрів на секунду, швидке завантаження і коректну підтримку високої роздільної здатності, кілька критичних багів наразі присутні. Серед них мерехтіння текстур і некоректне відображення мапи (вона наче в густому тумані). Останнє трапляється досить часто, через що проходження майже неможливе.
Звуковий супровід у Becastled мінімалістичний, але приємний. Саундтрек складається з коротких мелодій, що змінюються залежно від часу доби: вдень грають спокійні дерев’яні флейти, уночі з’являється гул і тремоло, які підсилюють настрій небезпеки.
Озвучка мешканців обмежується вигуками й короткими репліками під час роботи або бою, але цього вистачає для створення атмосфери. Це один із тих випадків, коли звук не привертає увагу, а створює фон — саме так, як треба для гри, що тримається на повторюваності циклів.
У грі доступна українська локалізація, але до неї є питання. На жаль, не увесь текст інтерфейсу перекладений. Трапляються поєднання українських і англійських слів в одному рядку. Також присутнє накладання тексту через більшу кількість символів в українській версії.
Контент сайту призначений для осіб віком від 21 року. Переглядаючи матеріали, ви підтверджуєте свою відповідність віковим обмеженням.
Cуб'єкт у сфері онлайн-медіа; ідентифікатор медіа - R40-06029.