Понад 100 військових винаходів українців та закордонні інвестори: як працює українська платформа винахідників воєнного часу

Опубликовал
Наталья Соловьева

Brave Inventors — українська платформа винахідників та винаходів воєнного часу. На ній представлено понад 100 українських проєктів, які допомагають наближати перемогу: ударні дрони, обладнання для розмінування, зарядні станції, понтони тощо. Проєкт ініційований компанією Cosmolot. Редакція ITC поспілкувалась з Оленою, засновницею та директоркою проєкту і розповідає, як народився цей проєкт і чи став він корисним для українців.

Як і коли з’явилась ідея запустити платформу? Чому саме в такому вигляді?

Десь за пів року після початку повномасштабного вторгнення в Cosmolot зрозуміли, що донатити — є стандарт для будь-якого відповідального бізнесу. А вони хотіли робити більше.

Довго думали, що б це могло бути. Розглядали варіант створення фонду, якогось офлайн-заходу по типу конференції. З останнього варіанту і виросла ідея онлайн-платформи — адже робити офлайн захід на таку тематику досить небезпечно.

Онлайн-курс "React Native Developer" від robot_dreams.
Опануйте кросплатформну розробку на React Native та навчіться створювати повноцінні застосунки для iOS та Android.
Програма курсу і реєстрація

Восени 2022 команда Brave Inventors познайомились з українськими винахідниками UA Dynamics. Вони виробляють багаторазовий ударний дрон Punisher. Після спілкування з ними ми побачили, що українці — дуже винахідлива нація. UA Dynamics створили його у 2016 для себе, збирали власноруч, а вже зараз мають потужне виробництво, а їх БпЛА відомий далеко за межами України.

Стало ясно, що багатьом українським винахідникам не вистачає публічності та комунікації. Так з’явилась ідея створити платформу, яка б надала голос цим людям, розповіла про них світу та стала майданчиком для розвитку українських розробників.

Чи були тоді в Україні схожі проєкти?

Не було, принаймні ми про такі не знаємо. Перший лендінг з «на швидку руку» зробленим описом проєкту випустили у грудні. Тоді ідея була унікальною і платформа Brave Inventors стала одним з перших подібних проєктів на ринку.

Чи не може така відкритість бути небезпечною для винахідників?

Безумовно нас постійно турбує це питання, як і багатьох наших підписників в соціальних мережах. Ми постійно аналізуємо, наскільки інформація представлена на нашій платформі може бути чутливою і корисною для ворога. Але стати відомими та заявити про себе — це єдиний шлях для винахідників, щоб знайти замовлення та інвесторів. Якщо ніхто не знає про винахід, то як його почнуть використовувати? До того ж ми не публікуємо глибоких технічних деталей та масштабів виробництва: лише загальні характеристики, типу дальність польоту або вага. Кожна з них погоджена з виробниками.

Коли винахід починають використовувати на полі бою, краще за все працює «сарафанне радіо». Військові розповідають про корисні девайси одне одному, інформація швидко шириться. Але щоб знайти гроші на виробництво перших одиниць, потрібна публічність.

Коли Brave Inventors набула свого «сучасного» вигляду? Як проєкт шукав перших винахідників?

На перших порах проєктом, окрім мене, займалась невелика команда на аутсорсі. Вони шукали перших винахідників, самі їм писали та пропонували розміщення.

У січні 2023, за місяць після запуску, приєдналась піарниця Вероніка. Завдяки її допомозі про Brave Inventors стали писати медіа, винахідники вже самі звертались. Паралельно ми доробили сайт.

Навесні стало зрозуміло, що працювати далі з командою на аутсорсі ми не зможемо. Людина з агенції не може бути стовідсотково залучена у процеси так, як людина всередині команди. У нас виникали проблеми на етапі звернень винахідників — їм, наприклад, могли довго відповідати, не давали швидкого та компетентного зворотного зв’язку.

У липні до команди приєдналась Альона, координаторка платформи, і це виявилось дуже вдалою ідеєю. Вона максимально залучена до процесів, може допомогти винахідникам у різних питаннях: колаборації, запити від інвесторів, експертна думка. Наприклад, хтось може шукати певні деталі, а Альона знає, що раніше хтось вже пропонував такі. І вона може звести дві зацікавлені сторони разом.

Наприкінці літа платформа остаточно набула того виду, який має зараз.

Скільки винахідників вже опублікували свої винаходи і який шлях їм для цього треба пройти?

Винаходи на платформі діляться на три категорії по запитах:

Донати — просто гроші. Ця категорія винахідників поки не готова працювати у форматі інвестицій, вони не до кінця розуміють, як масштабуватися та розвивати винахід, як бізнес. Інвестиції — для винахідників, які хочуть будувати бізнес і готові брати на себе певні зобов’язання перед інвесторами. Замовлення — це пряма покупка вже готового винаходу.

Основна мета платформи — звести винахідників обладнання для ЗСУ з бізнесом, який хоче і може фінансувати чи іншим способом підтримати ці проєкти. Ми зробили систему донатів і від населення, але великих ставок на них не робимо. Чимало з виробників відносяться до одразу трьох категорій — наприклад, виробник потребує донатів, готовий працювати з інвестором і вже має продукт, який можуть купити.

Станом на 1 грудня на платформі було 137 проєктів. Якщо на перших етапах ми шукали винахідників, то зараз вони приходять самі. Їх багато і далеко не всі з них сертифіковані — тобто вже мають готовий продукт, і документ, який засвідчує його якість.

Щоб потрапити на платформу, винахідник має заповнити форму на сайті. Альона її отримує і передивляється, чи вона повна. Якщо винахід сертифікований і інформації достатньо — ми розміщуємо його на сайт.

Як ви «відбираєте» проєкти для публікації?

У команди Brave Inventors немає експертизи, щоб розуміти, чи доцільний цей продукт, чи може він працювати й взагалі, чи має право на існування. Тому ми створили експертну групу: волонтер Борис Волков, військовий Дмитро «Лис» та розробник БПЛА Punisher Максим Суботін. Зараз долучаємо до платформи нового експерта, який є має досвід отримання патентів у сфері АІ, розробок для ЗСУ і сам є винахідником.
Ця група продивляється всі несертифіковані винаходи. Вони можуть надати винахіднику поради, як поліпшити продукт. Чи пояснити, чому цей винахід не буде працювати, навести конкретні причини.

Відмовляємо, наприклад, коли ідея абстрактна, немає чіткого плану реалізації або коли це ідея яку повинен реалізувати хтось інший або реалізація за умови «давайте швидко сто мільйонів грошей і тоді буду робити».

Бувають і зовсім смішні ситуації. Якось нам пропонували зробити невидимий дрон. Ще писав білорус, який пропонував скидати із дронів консервні бляшанки із горілкою на позиції орків, щоб знищити їх через головну слабкість росіян. А є чоловік, який малює винаходи ручкою в зошиті та скидати нам фото і відео, щоб ми це зробили.

Щодо відсоткового співвідношення десь 70% — це винаходи, які в перспективі мають право на існування, але після детального аналізу та отримання експертних висновків на платформу потрапляють приблизно 50-60%. Решта, з різних причин, потребує доопрацювання або підтвердження наданих характеристик.

Про які результати роботи платформи ви можете розповісти зараз?

До нас почали звертатись інвестори з різних країн. В активній стадії тривають перемовини з венчурним фондом з Арабських еміратів, меценатом з Великобританії та групою американських інвесторів. Також звертаються й українські компанії, що не може не тішити. Вже маємо перший кейс, коли команда української IT-компанії взяла під опіку винахідника і допомагає йому зі створенням сайту для його розробки, а також вони мають спільні плани про залучення інвесторів та налагодженні серійного виробництва.

Ми допомагаємо нашим винахідникам у перемовинах. Альона (координаторка платформи) не просто зводить їх між собою, вона супроводжує їх на всіх етапах. Може, наприклад, показати шаблони документів, які необхідно підготувати, нагадувати про терміни, організовувати зустрічі тощо.

За час роботи у нас з’явились партнери, які також допомагають винахідникам. Один з них, наприклад, юридична компанія Axon Partners. Вони допомагають винахідникам з договорами та іншими правовими питаннями.

Як ви плануєте розвивати платформу надалі?

Наші подальші плани — залучити більше бізнесу, який би допомагав винахідникам системно. А в ідеалі — заручитися державною підтримкою.

Нам заважає упереджене ставлення до грального бізнесу. Brave Inventors зроблена за ініціацією Cosmolot. Ніякої монетизації на платформі немає і не буде. Для нас це проєкт з корпоративно-соціальної відповідальності. Ми будемо щасливі, якщо кожен винахідник знайде для себе ту підтримку, яку він шукає.

Одна з наших основних задач — наблизити Перемогу коштом масштабування винаходів і передачі їх на фронт, та в перспективі допомогти Україні стати світовим «мілітарі хабом». Ми дуже винахідлива нація, до того ж всі наші винаходи проходять випробування у реальних бойових діях. Наші винаходи максимально швидко тестуються реальними військовими, вдосконалюються по зворотних коментарях військових. Тому я вважаю, що це одна з найбільш перспективних галузей бізнесу, яка допоможе Україні розвиватись після Перемоги. Але наразі нам треба перемогти і зробити ми це можемо тільки завдяки технологіям. Тому основною метою Brave Inventors залишається масштабування корисних для фронту технологій.

Ми закликаємо відповідальний бізнес долучатися, вибирати собі винахідника і системно фінансово допомагати йому.

Disqus Comments Loading...