30 професій у крипто галузі: дропхантинг, крипто геймінг, дизайн

Опублікував kvint

Криптовалюти та можливість заробітку на них – одна з найбільш обговорюваних тем. Багатьом цікавий цей напрямок, але через велику кількість реклами курсів трейдингу складається враження, що в цій галузі люди займаються виключно трейдингом та спекуляціями. При цьому в самій індустрії насправді дуже великий дефіцит кваліфікованих кадрів.

Це перша частина з циклу статей, яка розповість про інші професії в галузі, що не пов’язані з трейдингом. Хочеться вірити, що матеріал допоможе комусь із читачів розкрити свої таланти та знайти для себе нову, більш цікаву та високооплачувану професію у криптоіндустрії.

Інтро

Криптогалузь – це напрям на стику ІТ, фінансів, криптографії, філософії та багатьох інших дисциплін.

Оскільки в галузі багато термінів, абстракцій та віртуальних сутностей, цей напрямок в інтелектуальному аспекті не найпростіший в освоєнні.

Шляхом цієї специфіки поняття “професія” у криптоіндустрії досить умовне, оскільки більшість “криптанів” зазвичай мають кілька криптопрофесій та успішно поєднують їх. Так їм зручніше отримувати результат та заробляти більше. Це можна порівняти з тим, що, припустимо, у селі більшість водіїв сільгосптехніки за сумісництвом є і механіками та спеціалістами з дрібного ремонту цієї техніки – такі вимоги обставин, у яких доводиться працювати. 

Але, попри це, я оперуватиму терміном “професія” як більш звичним для читачів.

У криптогалузі від фахівця потрібно багато креативності, дисципліни та прийняття відповідальності за свої рішення, оскільки галузь не церемониться з новачками та жорстоко карає за помилки. Це дає більше ризиків витратити час і кошти даремно і, одночасно, дає практично безмежні можливості самореалізації, розкриття своїх талантів і заробітку.

У даному циклі статей не писатиму про трейдинг, оскільки насправді це лише мала частина того, що відбувається в криптоіндустрії. І ще й не найцікавіша її частина:)

У криптогалузі досить багато професій які ніяк не пов’язані з трейдингом.  Я виділив 30 професій, що найчастіше зустрічаються, і розділив їх на професії, які не вимагають вкладень (або вимагають лише на мінімальному рівні) і професії, які вимагають капіталу.

Професії, описані в цій статті, зазвичай є першими, стартовими в криптогалузі. У більшості випадків перехід до інших професій відбувається вже після того, як людина спробує себе в одній із них. Через ці професії найчастіше “заходять у крипту” ті, хто зацікавився і хоче дізнатися більше.

Дропхантер

Дропхантер дослівно з англійської – “мисливець за дропами”. Людина, яка полює за винагородами, що видають криптопроекти.

Видача винагород з боку проєктів є чимось на кшталт “стандарту галузі”. Це не “гроші з повітря”, ці нагороди закладено у витрати проєктів на маркетинг. Проєктам вигідніше роздавати кошти своїм замотивованим користувачам, аніж витрачати їх на рекламу у сторонніх сервісах.

За 2024 рік нагороди видали кілька сотень проєктів, розмір нагород за деякими з них був досить відчутним і може становити сотні та більше доларів, наприклад Hyperliquid роздав понад $9000. Тому можливість заробити перші гроші на цій діяльності досить висока.

скріншот з дропом автора в проекті AEVO в 2024 році

Багато проєктів дозволяють брати участь у такій діяльності й для цього потрібно або зовсім трохи грошових вкладень, або зовсім не потрібно. Наприклад, тапалка Notcoin вимагала з вкладень лише мати на рахунку хоча б 20 грн у монетах TON для виведення отриманих нагород, які становили в середньому $100-200. Нагороди Notcoin видавав за кількість монет, які користувачі натапали по екрану та за виконані додаткові завдання та квести типу підключення до Телеграм-каналів партнерських проєктів, підписка на твіттер, відвідування сайтів тощо.

Тобто завдання, які за технічною складністю доступні для виконання навіть школяру.

Зворотною стороною цієї діяльності є те, що за такої низької складності з вами конкурують від кількох сотень тисяч до мільйонів людей. Відповідно, розмір нагород буде ділитися на досить велику кількість людей і мати невеликий розмір

Це можливо зробити системним джерелом доходу, але більш професійна діяльність вимагатиме більше фінансових вкладень і вищого рівня технічної кваліфікації. Більш детально про “тіньову сторону” цієї діяльності писав  тут.

Зазвичай ця робота не передбачає зарплати і робиться повністю на особистий страх та ризик людини. Тобто, вимагає для системного успіху – підприємницький підхід та досить непогану дисципліну.

Існує варіант працювати в цій діяльності за зарплату – наприклад, на посаді “воркера” в якійсь із криптоспільнот. Тобто виконувати ті самі дії, але отримувати гарантовану зарплату. Оплата праці зазвичай 200-500 доларів за 6-10 годинний день та певну кількість понаднормового навантаження. Через специфіку процесів у криптогалузі, 2025 рік буде дуже щедрим на наднормові навантаження, бо вийде в реліз дуже велика кількість нових проєктів.

Тобто, як перша криптопрофесія та можливість заробити перші кілька сотень доларів без вкладень – це непоганий варіант, але зазвичай через деякий час з неї переходять на вищу професійну сходинку або поєднують цю професію з іншими.

Геймер крипто-ігр

Геймери завжди мріяли не лише грати, а ще й мати змогу якось заробляти на цьому гроші. Епоха Play-To-Earn у криптоіндустрії ігор зробила цю мрію багатьох геймерів реальністю. Навіть якщо ти школяр, немає освіти і взагалі живеш у селі посеред Індії чи в Україні, яка сильно постраждала від війни та бойових дій. Багато крипто-ігор заохочують гравців заробляти у них гроші та виводити їх на свої потреби. У 2021 році гра Axie Infinity дозволяла раннім гравцям заробляти 300-500 доларів на місяць, що, по суті, стало системотворчою галуззю в країнах Південно-Східної Азії, де традиційно сильні спільноти геймерів та розвинена культура геймінгу. У тих краях це майже національний вид спорту.

З часів виходу Axie Infinity багато що змінилося, і сама ця гра переживає зараз не найкращі часи. Але все одно було і є досить багато проектів, які дозволяють заробляти геймерам. Це перестало працювати настільки тривіально як у 2021 році, але все одно можливостей залишається чимало. 

Цей напрямок дозволяє заробляти без досвіду і без вкладень. Але такий підхід вимагатиме віддавати грі 5 і більше годин на день для отримання більш-менш фінансово значущого результату. 

Більшість ігор все ж таки передбачають, що для покращення характеристик ігрового персонажа та прискорення прогресу у грі потрібно буде вносити у гру свої гроші та купувати бусти, покращення інвентарю тощо. Прокачаного персонажа можна продавати іншим гравцям, і за прогрес у проходженні квестів гри часто нагороджують дропами чи нагородами за успішну участь у турнірах.

Гравці можуть вкладати свої власні гроші у гру або влаштуватися на роботу в якісь криптоспільноти як “найманий геймер”, який прокачує ігрові акаунти для інвестора. Або, може мислити як підприємець – прокачувати за свій кошт ігрові акаунти та продавати їх на маркет-плейсах для інших гравців. Також в іграх часто є вбудовані маркетплейси, де можна купувати та продавати інвентар та бусти і вибудовувати  цілі економічні стратегії з фармінгу, лутання та заробітку грошей на цьому.

 Завдяки зручності використання крито-валют це зручніше робити, ніж у традиційних онлайн іграх і, таким чином, індустрія крипто-ігор поступово “забирає” гравців з багатьох традиційних онлайн-ігор. В крипто іграх можна сидіти і фармити/лутати необхідне не вставаючи з дивану/чи в компі і доволі швидко виводити заробіток в криптовалюту чи конвертувати в кошти на банківській картці.

Мінусом може бути те, що багато крипто-ігор поки що не наздогнали топові онлайн-ігри за якістю сюжетів, деталей виконання та опрацьованості ігрових механік. Вони часто більш прості та більш нудні, ніж звичайні ААА-ігри. Тому вони гірші за такими параметрами, як “іграбельність” та “реіграбельність”, але при цьому більш прибуткові як робота. Також мінусом є те, що більшість не супер рейтингових ігр на ранніх етапах не дозволить вам заробити більше декількох сотень доларів без вкладень коштів. А при вкладеннях коштів – це вже треба достатньо ретельно вираховувати економіку ігрового процесу для себе, щоб заробляти більше, ніж вклав. Але так, це може бути достатньо цікаво і прибутково, особливо коли у грі є більше 200 000 активних гравців та маркетплейс. При наявності більш-менш активної спільноти якоїсь високорейтингової крипто гри, середні цифри по фарму можуть сягати близько $10-80 на добу і більше. І, іноді так буває, що вдалося зайти  в гру на супер ранніх стадіях, й придбати якийсь інвентар за декілька доларів, прокачати і пізніше продати через декілька місяців за декілька сотень доларів. Але,  це можливо не в більшості випадків.

І, ще один мінус – завзичай більшість крипто-ігр не живе довго – зазвичай більшість середньостатистичних ігор втрачає більшість аудиторії максимум за рік, а зазвичай і швидше. Тому, деякі супер довгострокові економічні стратегії заробітку можуть за це строк не встигнути спрацювати.

Чи згодна людина витрачати багато годин на заробіток грошей у крипто-грі, чи витратити цей час на отримання професії та звичайну роботу – тут вже вибір за геймером. Але легких грошей у цьому напрямку немає. Це у будь-якому разі десятки, а то й сотні витрачених годин на місяць для отримання фінансово помітного результату. Без гарантії.

скріншот ігри Sacra

Приклади ігор, у яких можна заробляти:

Pirate Nation, Pixels, CatizenTerminal,  SleepagotchiSacra,  Wizzwoods,  Immortal Rising II,  Petopia,  Everdawn Champions, Greedy Goblin Master,  Wild Forest,  HellMaster,  Decentraland, SandboxSeraph    і т.д. 

І, ось ще українська тапалка, одна з небагатьох, що платить достатньо швидко:  Gold Eagle  і, ще одна тапалка: Midas

скріншот з української тапалки Gold Eagl

Більше інформації про такі ігри можна знайти, наприклад, тут:

ttps://dappradar.com/rankings/games

Дизайнер

У крипто-проектах є досить багато завдань для дизайнерів – це можуть бути як прості завдання (розробка дизайну промо-акцій та гейміфікованих елементів), так і розробка промо-сайтів та програмних інтерфейсів продуктів, гаманців, мостів, веб-інтерфейсів, ігор тощо. Попит є як на креативний дизайн, так і на більш консервативний.

При наявності релевантного досвіду поза крипто-індустрією знадобиться від 2 місяців на освоєння нюансів

Вкладення коштів – не потрібні.

Робота на ставці – можлива, такі пропозиції часто зустрічаються з боку проєктів і крипто-спільнот. Також часто бувають проєктні завдання та дуже багато задач у фріланс-режимі

Нестандартний підхід: за наявності досвіду можна пропонувати свої ідеї для проєктів, для регіональних спільнот проєктів і т.і. Іноді це дозволяє вигравати конкурси та отримувати нагороди від проєктів

Далі буде…