30 професій у крипто-галузі. Частина 3. Крипто-SMM-менеджер, ком’юніті-менеджер

Опублікував kvint

Крипто-індустрія  і можливість заробітку у цій галузі – одна з найбільш цікавих тем у 2025 році. Багатьох цей напрямок приваблює, але через велику кількість реклами курсів трейдингу складається враження, що в цій галузі люди займаються виключно трейдингом та спекуляціями. При цьому в самій індустрії, насправді,  дуже великий дефіцит кваліфікованих кадрів.

Це третя частина циклу статей про професій в крипто-індустрії. Цей цикл статей розповість про інші професії в галузі, які не пов’язані з трейдингом. Хочеться вірити, що матеріал допоможе комусь із читачів розкрити свої таланти та знайти для себе нову, більш цікаву та високооплачувану професію у крипто-індустрії.

Інтро

Перша частина матеріалу була присвячена професіям із відносно низьким та легким технічним порогом входу. Ця частина розповість про професії, що потребують більше досвіду, але при цьому дають суттєво більше можливостей для інтелектуальної, творчої та фінансової реалізації.

Друга частина присвячена таким професіям, як ресерчер, створювач гайдів, викладач,  автор навчального курсу,  помічник викладача,  коуч.

Нагадаю, що поняття “професія” у крипто-індустрії досить умовне, оскільки більшість “криптанів” зазвичай мають кілька крипто-професій та успішно поєднують їх. Так їм зручніше отримувати результат та заробляти більше. Це можна порівняти з тим, що, припустимо, у селі більшість водіїв сільгосп-техніки за сумісництвом є механіками та спеціалістами з дрібного ремонту цієї техніки – такі вимоги обставин, у яких доводиться працювати.

Я оперуватиму терміном “професія” як більш звичним для читачів.

У крипто-галузі від фахівця потрібно багато креативності, дисципліни та прийняття відповідальності за свої рішення, оскільки галузь не потурає новачкам та жорстоко карає за помилки. Це дає більше ризиків витратити час і кошти даремно і, одночасно, дає практично безмежні можливості самореалізації, розкриття своїх талантів і заробітку.

У даному циклі статей не писатиму про трейдинг, оскільки насправді це лише мала частина того, що відбувається в крипто-індустрії. І ще й не найцікавіша її частина:)

Ця стаття присвячена таким професіям, як крипто-SMM-менеджер та ком’юніті -менеджер.

Крипто-SMM-менеджер(7)

Крипто-проєктам для комунікації зі своїм ком’юніті потрібно, щоб основні канали комунікації велися якомога якісніше, цікаво й корисно для  їхньої цільової аудиторії – діючих і майбутніх користувачів, майбутніх співробітників, інвесторів, тощо. Роботу з вибудовування стратегії комунікації через соціальні медіа здійснює менеджер SMM (Social Media Marketing  – з англ. менеджер по роботі з соціальними медіа).

Специфіка цього напряму в крипто-галузі полягає в тому, що в цьому напрямку є досить велика конкуренція між проєктами за інвесторів, фахівців та користувачів. Ось прямо-таки безпрецедентно велика.

Якщо писати саме про користувачів, то одночасно кілька десятків тисяч проєктів змагаються за увагу аудиторії, що становить декілька десятків мільйонів активних учасників. Більшості проєктів не вдається залучити значну кількість аудиторії, і вони завершують свій життєвий шлях. Але топові 500 проєктів індустрії отримують доступ до більшої частини цієї аудиторії.

Можливість доступу до великої аудиторії – це те, що проєкти можуть монетизувати через свій продукт  і перетворити це на більшу кількість користувачів їхнього продукту, чи більший прибуток, або більшу кількість власників токена і більшу кількість торгових операцій з ним.

Вище у цьому “харчовому ланцюжку” йдуть кваліфіковані фахівці. Відомо, що якщо фахівець має топовий рівень кваліфікації (наприклад, працював в Ethereum чи  Solana), то більшість проектів нічого не зможе запропонувати йому у фінансовому плані,  не замотивує його долучитися до них.

Але якщо у проєкту досить велика аудиторія та цікавий продукт та ідеологія – це може справді зацікавити такого фахівця, навіть якщо він дещо втратить у заробітку. Тому звичайні проєкти мають шанс залучити в команду супер-профі, і це виведе команду на новий рівень.

Ну, і переходячи до одного з найголовніших рівнів. Одне з ключових завдань проєкту – залучити інвестора чи інвестиційний фонд якомога вищого рівня. Зрозуміло, що залучити інвестиції (чи хоча б почати переговори про них) від таких tier-1 фондів як a16z або Paradigm вдається лише кільком десяткам проєктів на рік. Але більшість проєктів, яким це вдалося – майже гарантовано виростають до статусу компаній-єдинорогів (мають капіталізацію $1 млрд і більше).

Завдання крипто-SMM-менеджера у цьому висококонкурентному середовищі – підняти рівень медійності проєкту  якомога вище на цей Олімп.

Зрозуміло, що вимоги до кваліфікації такого фахівця також досить високі.

Один з найважливіших каналів зв’язку – твіттер/Х, успішність ведення акаунта оцінюється сервісом https://twitterscore.io/. Це інтеграційний параметр, який враховує, крім кількості підписників та рівня залучення аудиторії, ще й “якість” та “крутість” цієї аудиторії. Чи підписаний на цей обліковий запис хтось із команд топ-100 блокчейн-проєктів? Чи підписані та стежать представники інвестиційних фондів рівня tier1-tier3 ? Чи є репости від топ-500 світових інфлюенсерів?

Тому потрібно дуже багато роботи і знань для того, щоб вирости в професії кваліфікованого SMM-фахівця крипто-проєктів. З іншого боку, і витрати на маркетинг у крипто-проєктів традиційно дуже великі, і через це ставка такого фахівця – одна з найвищих у галузі.

Крім цього, член команди часто має можливість отримати непоганий опціон у токенах проєкту, який, якщо проект виростає до статусу юнікорну, принесе прибуток, що дорівнює вартості топової нерухомості в невеликому і не найдорожчому місті континентальної Європи.

Професія вимагає вкладень, оскільки досить багато корисних сервісів, які треба використовувати в роботі – платні, і також необхідно робити тестові закупівлі реклами. Але, з іншого боку, досвідчений SMM фахівець навряд чи не матиме коштів на запуск тестів, які зможуть залучити першу аудиторію.

А якщо SMM фахівець вміє “творити магію” і забезпечувати вибухове зростання показників для проєкту, то, звичайно, проблем з маркетинговими бюджетами у нього не буде – проєкти будуть готові фінансувати його маркетингові активності, оскільки від цього безпосередньо залежатиме їхнє виживання.

Знайти роботу на ставку, якщо у вас є досвід, буде легше, ніж за багатьма іншими спеціальностями. Для такого фахівця більш зрозумілий KPI та вимоги до портфоліо. Тому зробити “світчинг” з не-крипто специфіки в крипто-   можливо за 3-6 місяців. Але розмір ставки у нього при цьому, швидше за все, стане вищим.

Нестандартний підхід:

Прогресувати і ставати зіркою в цьому напрямку легше, ніж в інших – є можливість безкоштовно брати участь у крипто-проєктах без вимог оплати від них. Це по суті – можливість отримувати величезну кількість варіантів неоплачуваних стажувань, які у разі успіху можуть принести досить суттєву винагороду у вигляді дропу від проєкту. А у випадку, якщо ваш успіх виявиться шедевральним і ви кардинально покращите показники проєкту – вас взагалі можуть запросити працювати в команду такого проєкту, з оплатою ставки і  маркетинговим бюджетом.

Проєкти заохочують підключення до них SMM-фахівців і часто пропонують їм щедрі винагороди в токенах або оплачувані ролі амбасадорів. Загалом, найчастіше саме фахівці, які вміють залучати аудиторії, отримують помітну частину винагород у вигляді дропів від проєктів та відрахування від реферальних програм (ось у цьому моменті, можуть у кутку тихо заплакати технарі/програмісти/DevOps, оскільки найчастіше їхній внесок оцінюється дешевше і в меншій кількості проєктів). Навіть беручи участь у крипто-проектах безкоштовно, ви зможете отримати досить велике портфоліо і з ним вже пропонувати себе в інші проєкти як фахівець за ставку + опціон.

Спрацювати на залучення аудиторії може майже що завгодно, навіть зовсім новаторський підхід. І таких прикладів у 2024 році було багато. Не  Боги горщики обпалюють – навіть якщо  ви лише початківець у галузі, вам як новачкові може пощастити і не виключено, що саме ваш сценарій привернення уваги зацікавить топового інфлюєнсера чи його агента штучного інтелекту та запустить лавину інтересу до проєкту, в якому ви працюєте.

Ком’юніті -менеджер (8)

Одна з найважливіших складових успіху всіх крипто-проєктів – наявність сильного, мотивованого ком’юніті. Ком’юніті – це спільнота ентузіастів, яка збирається навколо команди проєкту і є раннім користувачем їхнього продукту. Це люди, які взаємодіють із командою та допомагають команді робити продукт краще, беруть участь у розробці коду разом із командою проєкту, пишуть документацію, просувають проєкт у соціальних мережах, створюють локальні мікро-ком’юніті у своїй країні/своєму місті тощо.

Коли ком’юніті виростає до досить помітного розміру, виникає необхідність вести системну взаємодію з ком’юніті – відповідати на запитання, публікувати офіційні анонси, вести модерацію, пропонувати конкурси, мотивувати різні регіональні ком’юніті, знаходити та мотивувати письменників технічних гайдів, робити переклади інформації різними мовами та багато іншого. Зрозуміло, що звалити такі завдання на розробників та інших технічних фахівців проєкту – не найкраща ідея.

Для цієї професії потрібна людина, яка любить спілкуватись, їй цікаво вибудовувати та підтримувати взаємодію з іншими, і при цьому треба мати розуміння специфіки роботи проєкту та того, як працює підсегмент крипто-галузі, в якому розробляється продукт команди.

При наявності релевантного досвіду поза крипто-індустрією швидше за все знадобиться від 3 до 6 місяців на освоєння нюансів. Гарний варіант, щоб зробити світчинг з не-крипто в крипто- галузь.

Вкладення: не потрібні.

Робота на ставці: можлива, такі вакансії часто зустрічаються у проєктах і крипто-спільнотах.

Нестандартний підхід: за наявності релевантного досвіду можна самостійно пропонувати свої послуги проєктам, створювати свою регіональну спільноту в групі проєкту, безкоштовно працювати, але команди проєктів часто заохочують такі зусилля дропом або запрошенням на платне стажування як Амбасадора проєкту.

Наприклад: на жаль, у багатьох проєктів досить слабкі україномовні регіональні спільноти, в них найчастіше менше активного спілкування, конкурсів та менше зручних гайдів. Це пов’язано з тим, що в українському сегменті крипто мало кваліфікованих ком’юніті-менеджерів. І якщо таких фахівців стане більше, українські крипто-команди зможуть претендувати на більші дропи, ніж зараз, оскільки зможуть усім ком’юніті надавати проектам більшу цінність, яка буде приносити більші винагороди.

Далі буде…