Топовий монітор для роботи і ігор: огляд QD-OLED монітора Gigabyte Aorus FO32U2P

Опублікував dogmeat88

Монітори OLED вже почали свій шлях до масового користувача і сьогодні в огляді ми розглянемо 32-дюймову модель Gigabyte Aorus FO32U2P. З переліку характеристик виходить справжній універсальний солдат: підтримка частоти оновлення 240 Гц, максимальна контрастність та миттєва реакція (оцінять геймери), заводське калібрування для натурального відтворення кольорів (оцінять творці контенту), глибокий чорний колір, підтримка HDR Peak 1000 та якісне антивідблискове покриття (залік у кіноманів). Тож наскільки вдалим став Gigabyte FO32U2P та чи варто вже переходити на OLED-монітори? Читайте в цьому огляді.

Пакування та комплектація

Монітор потрапляє до покупця у доволі великій коробці (довжина близько 97 см), вагою трохи понад 13 кг. Враховуючи також чималий об’єм пакування, дуже добре що воно має ручку для перенесення. Коробка має якісну поліграфію, на ній вказані основні особливості монітора, серійний номер та рік виробництва. Коробка розкривається як валіза, на верхньому ярусі розташовані всі комплектні аксесуари:

Серед них блок живлення в окремому корпусі, два мережевих кабелі (один з них євростандарту), кабелі HDMI та DisplayPort 2.1, кабелі USB Type-C та USB 3.0 Type-A, інструкція з гарантійним талоном, сертифікат калібрування. Кабель DisplayPort має загальну довжину близько 98,5 см, HDMI близько 151 см — якщо у другому випадку довжина ОК, у першому її може не вистачити якщо системний блок стоїть під столом не прямо під монітором. Блок живлення вироблений поважною компанією Chicony, модель A22-280P1A, БЖ доволі великий що обумовлюється його вихідною потужністю до 280 Вт. Підставка та металевий кронштейн з ніжкою постачаються окремо і приєднуються до монітора під час збірки.

Інструкція збірки пропонує не діставати дисплейну панель з пакування відразу, а спочатку змонтувати на ній ніжку, під’єднавши кронштейн до монітора. Приєднання робиться одним рухом без додаткових інструментів, вставляючи кронштейн в пази в моніторі можна почути клацання, яке підтверджує фіксацію кронштейна з ніжкою на місці. Потім в отвори в ніжці вставляється підставка і фіксується закручуванням одного болта, також без додаткових інструментів. Після цього монітор можна акуратно діставати з пакування, не торкаючись дисплейної матриці.

Зовнішній вигляд та конструкція

Монітор Gigabyte Aorus FO32U2P має сучасний та стриманий дизайн, якихось занадто стрімких та агресивних елементів оформлення немає. На мій погляд, це гарне рішення, яке робить пристрій більш універсальним — монітор буде органічно виглядати й на столі геймера, і дизайнера, і творця контенту, і пересічного користувача який бажає долучитись до «клубу OLED». Екранні рамки мають невеликий розмір, металеві опори підставки тонкі та елегантні, дисплейна панель має звичну плоску поверхню (не вигнуту). Якщо спереду щось і видає ігрову спеціалізацію Gigabyte FO32U2P, то це надпис Aorus на нижній рамці екрана. На зворотній стороні монітора є вставка з прозорого пластику, під яким вбудоване різнокольорове світлодіодне підсвічування; воно має три різні варіанти анімації які обираються в екранному меню, також підсвічування можна відключити.

Підставка впевнено виконує свої функції та при цьому займає мінімум місця на столі, завдяки тонким опорам підставки, виконаним з алюмінієвого сплаву. Під опорами наклеєні гумові накладки, які не дають підставці дряпати стіл або ковзати по ньому. Конструкція та функціональність підставки говорить про високий рівень Gigabyte FO32U2P: можна змінювати висоту монітора в діапазоні 126 мм (по моїм замірам), повертати екран у портретний режим, нахиляти на себе (-5°) та від себе (+20°), повертати екран відносно підставки вліво/вправо (±20°). Робота механізмів підставки не викликає питань; втім при обертанні монітора у портретний режим спершу треба підняти його на максимальну висоту, та переконатися що нижній кут екрана не зачепить стіл або опори підставки при обертанні (для цього треба дещо нахилити монітор від себе). Взагалі будь-які операції з монітором та підставкою краще проводити, не чіпаючи дисплейну панель.

 

Мінімальна товщина дисплейної панелі привела до оптимізації системи управління, вона складається лише з джойстика та двох кнопок по боках від нього. Втім джойстик п’ятипозиційний, завдяки чому більшість операцій виконується саме ним, при цьому управління доволі інтуїтивне та зручне. Кнопка зліва активує функцію KVM, кнопка справа переводить монітор у режим Resolution Switch.

Меню та налаштування монітора

Практично все управління та налаштування монітора Gigabyte FO32U2P виконуються п’ятипозиційним джойстиком. Коротке натискання на джойстик виводить на екран основні пункти управління (Setting, OLED Care, Game Assist), довге натискання вимикає монітор. Перед джойстиком є невелика вставка зі світлодіодом, колір якого повідомляє про поточний стан монітора.

В розділі меню Setting можна активувати підтримку адаптивної синхронізації FreeSync Premium Pro та Black Equaliser 2.0 для кращої видимості в найтемніших частинах зображення. У вкладці Picture можна обрати загальні профілі обробки зображення, як то FPS, MOBA, Racing, Movie, sRGB та інші. Окремо відмічу профіль sRGB: монітор Gigabyte FO32U2P відкалібрований в кольоровому просторі sRGB і для отримання якісної та правдивої картинки при перегляді (або створенні) SDR-контенту достатньо обрати цей профіль і не проводити інших маніпуляції. Втім з профілем sRGB більшість тонких налаштувань зображення стає недоступними (залишається тільки зміна яскравості), але їх можна змінювати з іншими профілями. Серед цих налаштувань не тільки стандартні контраст, насиченість, різкість, гама та кольорова температура, але й 6-осьова кольорова корекція і можливість вибору кольорового простору Adobe RGB, Display P3 або Native.

Якщо в ОС Windows активований вивід HDR-зображення, то на заміну усім переліченим профілям в меню монітора з’являються профілі HDR, оптимізовані для різних типів контенту. З останнім оновленням (F05 на момент написання огляду) прошивки в моніторі з’явився профіль HDR Peak 1000, в якому світимість яскравих частин зображення може підвищуватися до 1000 ніт, якщо вони займають 5% або менше від загальної площини зображення. В більшості профілів HDR можна регулювати рівень світлих та темних частин зображення, кольорову насиченість, яскравість та контраст.

У вкладці Display можна обрати активний відео вхід, налаштувати KVM та Daisy Chain а також обрати повний (0-255) або обмежений (16-255) діапазон RGB. Можна ввімкнути відображення «картинка-в-картинці», PIP або PBP. У вкладці System можна обрати мову меню (української нема), можна налаштувати параметри аудіо (вбудованих гучномовців або підключеної гарнітури), параметри екранного меню. Також можна призначити швидкий доступ до різних параметрів простим натисканням джойстика вгору, донизу, вліво або вправо.

Розділ меню OLED Care містить налаштування, які повинні забезпечувати якісне та рівномірне зображення без вигоряння. Це особливо актуально для моніторів, на яких часто відображуються статичні елементи зображення — панелі та іконки інтерфейсу, кнопки, надписи та HUD в іграх. Такі елементи рідко або ніколи не рухаються, а при тривалій багаточасовій роботі в програмі з такими статичними елементами (або грі) у OLED-моніторів можливе вигоряння. В моніторі Gigabyte FO32U2P вигорянню перешкоджають одразу декілька технологій, які можна налаштувати в розділі OLED Care.

Функція Pixel Clean сканує кожен піксель на екрані, щоб виявити можливі зони з відхиленнями яскравості та корегує їх. Цю функцію можна увімкнути самостійно коли монітор пропрацює 4 години або більше, також вона активується після вимкнення монітора (за замовчуванням через 15 хвилин). Під час роботи Pixel Clean екран залишається повністю чорним, лише мерехтливий LED-індікатор буде сигналізувати про фонову активність. По моїм замірам один цикл Pixel Clean зайняв близько п’яти з половиною хвилин, виробник говорить про середній час роботи цієї функції 6-8 хвилин. Якщо монітор терміново потрібен для роботи, процедуру Pixel Clean можна перервати, натиснувши на кнопку живлення.

Функція Static Control відстежує чи оновлюється зображення на моніторі. Якщо немає активності та зображення статичне протягом двох хвилин, то яскравість екрана поступово понижується до 20%. Коли зображення починає оновлюватися, яскравість швидко повертається до встановлених налаштувань. Функція Pixel Shift нагадує ідентичну опцію на плазмових ТВ. Вона зсуває на 1 чи 2 пікселі все зображення повністю, вертикально або горизонтально, кожні дві хвилини. Декілька разів під час написання огляду я помічав роботу Pixel Shift, цей зсув був настільки малопомітним наскільки він взагалі може таким бути. Функція APL Stabilize регулює яскравість самих світлих частин зображення залежно від займаної ними площі. При налаштуванні APL Low яскравість майже не буде змінюватися при зміні зображення, при APL High світлі частини зображення можуть стати в рази яскравішими, при їх незначній площині. Загалом для SDR-контенту виробник пропонує APL Low, а для HDRконтенту Middle або High.

Функція Sub-Logo Dim понижує яскравість статичних логотипів (наприклад лого телеканалів), біжучих текстових рядків. Функція Corner Dim запобігає вигорянню у кутах зображення, понижуючи яскравість на 15% у цих зонах. Трирічна гарантія Gigabyte вважає вигоряння OLED гарантійним випадком. Тобто виробник достатньо впевнений у цьому питанні, щоб давати тривалу гарантію.

В розділі меню Game Assist зібрані функції, які можуть поліпшити життя геймерам. Наприклад можна вивести на екран показ прицільної мітки, секундоміра, частоти оновлення екрана, збільшення центральної зони екрана (від 1,5х до 4х) та Dashboard – показ основної інформації про систему (FPS, температури, частоти та оберти вентиляторів). Для роботи Dashboard потрібно встановити фірмове ПЗ Gigabyte, всі інші функції працюють самостійно.

Порти та з’єднання

Монітор Gigabyte FO32U2P має широкі можливості для комунікації. У наявності два входи HDMI 2.1, по одному входу DisplayPort 2.1 UHBR20 та Mini DisplayPort 2.1 UHBR20, порт USB Type-C з підтримкою DP Alt Mode та режимами заряджання до 20 В / 3,25 А, вихід DisplayPort 1.4. Є окремі роз’єми для мікрофона та навушників, один порт USB Type-B upstream та два USB 3.2 Type-A. Блок живлення під’єднується окремим роз’ємом.

Максимальна пропускна спроможність 80 Гбіт/с досягається при використанні портів і кабелів DisplayPort 2.1 UHBR20, при цьому стиснення відеосигналу (DSC) може не використовуватися навіть в режимі 4K/240 Гц. Однак більшість кабелів цього стандарту доволі короткі, включно з комплектним у цього монітора. Втім Gigabyte FO32U2P став першим монітором з підтримкою UHBR20. Також завдяки конфігурації портів DisplayPort монітор Gigabyte FO32U2P підтримує Daisy Chain (з’єднання кількох моніторів одним кабелем з показом індивідуального зображення на кожному), а також підтримує KVM. В моніторі Gigabyte FO32U2P KVM працює наступним чином: клавіатура та миша під’єднуються напряму до монітора, а другий пристрій (наприклад смартфон або планшет) також підключається до монітора через порт USB Type-C, після цього можна активувати KVM натиснувши на відповідну кнопку на моніторі. Робота функції Resolution Switch описана нижче.

Тестування якості зображення

Звіт калібрування

Кожен монітор Gigabyte FO32U2P відкалібрований виробником у кольоровому просторі sRGB, цього достатньо для правдивого відображення переважної більшості SDR-контенту. Для підтвердження калібрування в коробці з монітором можна знайти звіт про калібрування саме цього екземпляру монітора (у звіті вказано індивідуальний серійний номер монітора). У звіті вказані такі ключові параметри як середнє відхилення ΔE, та відхилення ΔE по відтінках сірого та таблиці кольорів, стабільність кольорової температури та гами. При цьому будь-який монітор та ТВ з напрацюванням поступово та потрохи змінює зображення (навіть при незмінних налаштуваннях) і технологія OLED в цьому не виключення. Тобто якщо правдиве зображення для користувача в пріоритеті — через певний час використання монітора знадобиться повторне (та періодичне) калібрування. Але у Gigabyte FO32U2P є «перевага на старті» у вигляді калібрування монітора у стані нового.

Для початку я перевірив показники Gigabyte FO32U2P з профілем Picture-sRGB в меню монітора. На початку перевірок та подальшого калібрування напрацювання монітора склало 88 годин, тобто певна початкова стабілізація параметрів вже мала відбутися. Яскравість в меню становила 35.

В режимі sRGB монітор Gigabyte FO32U2P справді коректно вкладається у цей кольоровий простір. Фактичне охоплення sRGB, судячи з діаграми, трохи менш як 100%, але розбіжність мінімальна. Гама налаштована добре, але не відмінно. Що справді порадувало так це відтворення кольорів — якщо критерієм для професійного застосування монітора вважати ΔE менш як дві одиниці, то у Gigabyte FO32U2P середнє ΔE 1,19, пікове ΔE 2,3. Це відмінні результати для ігрового монітора, та й для професійної роботи з кольором та створення контенту це дуже гарний показник. Стабільність кольорової температури дуже гарна і загалом вона близька до референсного показника в 6500К.

Поглянемо, чи може калібрування додатково покращити ці результати. Після калібрування фактичне кольорове охоплення sRGB практично не змінилося (покриття sRGB 98%, об’єм 101,2% sRGB), але середнє ΔE зменшилось до 0,85, що просто чудовий результат. Гама стала ближче до референсного значення. Показник ΔE на шкалі сірого теж дещо зменшився, втім він і так на переважній частині шкали був менш як 1. Кольорова температура майже не змінилася, але вона і так була близька к цільовому показнику в 6500К.

Також я перевірив можливості монітора Gigabyte FO32U2P в кольоровому просторі DCI-P3. Для цього в екранному меню обрав налаштування Picture – Standard – Color Space – Display P3, та понизив яскравість до 35.

За результатами замірів монітор Gigabyte FO32U2P має гарну відповідність простору DCI-P3 загалом, але трохи недотягує до повного охоплення у зеленій та червоній частині спектра. Гама в цьому режимі налаштована дуже гарно, відмінна стабільність та налаштування кольорової температури, дуже малі відхилення ΔE шкали сірого. Відтворення кольорів з середнім ΔE 0,94 також не дає приводів для нарікань.

На скриншотах вище вказані результати після калібрування. Кольорове охоплення простору DCI-P3 майже не змінилося, на шкалі сірого ΔE дещо піднялося, став при цьому більш рівномірним. Кольорова температура трохи зросла, втім вона не потребувала корекції. Якість відтворення кольорів в цілому суттєво не змінилась.

Фото монітора при різному освітленні

У підсумку Gigabyte FO32U2P демонструє дуже якісне зображення і калібрування не потребує. Воно буде актуальним [для творців контенту] лише згодом, коли монітор напрацює 2-3-5.. тисяч годин. До якісних заводських налаштувань в моніторі Gigabyte ще додаються традиційні переваги OLED, а це ідеальна рівномірність зображення завдяки відсутності підсвічування, максимально широкі кути огляду та контрастність. Геймери оцінять миттєву швидкість OLED, кіноманам сподобається глибокий чорний колір.

Робота антивідблискового покриття

Покриття дисплейної панелі глянсове, але має якісне антивідблискове покриття — яскраві джерела світла в моніторі відбиваються, але не створюють суттєвого паразитного ореолу. Запас яскравості достатній для середньо освітленого денного приміщення, якщо встановити яскравість у меню на значення 30-55. Загалом яскравість 80 та вище може знадобитися лише якщо монітор знаходиться у (занадто) сильно освітленому приміщенні, або стоїть прямо навпроти вікна у сонячний день (не саме оптимальне розміщення).

Повсякденна експлуатація

Оновлення прошивки монітора до останньої (на момент написання огляду) версії F05 зайняло понад 15 хвилин, перед таким тривалим процесом дуже бажано забезпечити монітору і ПК безперебійне живлення на випадок блекауту. Остання версія прошивки додала в меню монітора режим HDR Peak 1000, в якому світимість яскравих частин HDR-зображення може підвищуватися до 1000 ніт, якщо вони займають 5% або менше від загальної площини зображення.

Блок живлення іноді видає слабкий монотонний писк, він може бути помітним у тихому середовищі якщо коли БЖ лежить на столі поруч з користувачем.

При першому підключенні до основного робочого ПК через вхід монітора HDMI1 роздільна здатність в налаштуваннях ОС Windows 10 не перевищувала 1920х1080 пікселів, втім була доступна частота оновлення до 240 Гц, 10-бітна розрядність кольору та можливість активувати HDR. Як виявилося, це зовсім не баг, а фіча — у монітора є функція Resolution Switch, яка примусово обмежує максимальну роздільну здатність. Після її активації фактична діагональ зображення зменшується до 24 дюймів — менша площина зображення знижує навантаження на очі та дозволяє швидше помічати небезпеку і вчасно реагувати у FPS-шутерах та інших іграх, які потребують високої швидкості реакції гравця. А зміна роздільної здатності здатна суттєво підвищити показник FPS, що є приємним бонусом від активації Resolution Switch. Після вимкнення Resolution Switch картинка стала як треба — у всі свої 32 дюйми та 3840х2160 пікселів.

Кути огляду

Цікаво порівнювати Gigabyte FO32U2P з моїм основним монітором, з якісною матрицею IPS, матовим покриттям, частотою 60 Гц та співвідношенням сторін 16:10. Тобто дисплей неігровий, але грав я на ньому часто. З Gigabyte FO32U2P повністю зник «кристалічний ефект» матового покриття, шрифти та дрібні деталі інтерфейсу перестали бути зернистими внаслідок збільшення роздільної здатності, кути огляду тепер нічим не обмежені. Gigabyte FO32U2P видає гарне та збалансоване зображення відразу після включення, в той час, коли старенькому CCFL-підсвічуванню потрібно 5-10 хвилин, щоб зображення перестало бути тьмяним і стало більш рівномірним. Старий РК-монітор був відкалібрований і забезпечував доволі гарну і точну картинку в кольоровому просторі sRGB. З Gigabyte FO32U2P при встановленні у меню монітора профілю sRGB картинка загалом стала схожа — збалансована та якісно відкалібрована ще виробником. З суб’єктивної користувацького погляду я не відчув ніяких суттєвих «негативних особливостей технології», які були притаманні раннім зразкам OLED: тут немає «отруйних зелених кольорів», перенасиченого зображення, пульсації на малій яскравості або помітного вигоряння. Але переваги OLED залишились, такі як справжній чорний колір, неперевершена контрастність, максимальна швидкість та кути огляду. Тут зазначу, що ці переваги стосуються не лише Gigabyte FO32U2P а й інших сучасних OLED-моніторів, котрих в період 2023-2024 років з’явилося доволі багато, а це значить що технологія досягла певного рівня зрілості. Але у кожного OLED-монітора ще залишилися власні переваги та недоліки, часто виражені в малих та не завжди помітних відразу нюансах.

Щодо нюансів. Інколи на темних частинах зображення присутнє малопомітне мерехтіння, котре з’являється та зникає спонтанно. Це можна помітити якщо в Facebook увімкнути темну тему під час повноекранного перегляду, або в Telegram при перегляді фото на весь екран (коли фото або відео не займає весь екран, а відображається на темному фоні). Спочатку я помітив що це залежить від частоти оновлення, бо найбільше проявлялося на 240 Гц, значно менше на 120 Гц, а при 60 Гц я це мерехтіння не помітив. Монітор був під’єднаний до відеокарти AMD Radeon RX6800XT комплектним кабелем через порт HDMI1.

Це мій перший OLED-монітор і нетривалий «гуглінг» виявив що є таке явище як VRR-Flicker, воно притаманне частині OLED-моніторів і Gigabyte FO32U2P серед їх числа. В мережі можна побачити інформацію що найчастіше VRR-Flicker дошкуляє саме геймерам, але мій власний досвід дещо інакший. Саме в іграх я VRR-Flicker не помітив, а ось в повсякденних програмах (наприклад повноекранний перегляд фото/відео в Telegram на затемненому фоні) він періодично з’являвся. Можливо, тому що моя відеокарта забезпечує не завжди високий, але доволі сталий FPS в іграх в 4K, а VRR-Flicker стає помітним при великих та швидких змінах FPS.

Монітор Gigabyte FO32U2P офіційно підтримує адаптивну синхронізацію FreeSync Premium Pro, моя відеокарта AMD Radeon RX6800XT звітує про роботу синхронізації від 48 до 240 Гц. На теренах Інтернету також є інформація, що Gigabyte FO32U2P також підтримує синхронізацію G-Sync, але про це в інструкції до монітора немає ані слова.

Як виявилося, причиною появи VRR-Flicker є не висока частота оновлення екрана, а активація FreeSync Premium Pro в налаштуваннях відеокарти. Достатньо вимкнути FreeSync як VRR-Flicker повністю зникає, при будь-якій кадровій частоті, навіть на 240 Гц. Тому у випадку Gigabyte FO32U2P в робочих програмах, при створенні контенту можна вимикати FreeSync, а вмикати його лише перед запуском ігри.

Ще фото монітора при різному освітленні

Різниця між неігровим РК-монітором та Gigabyte FO32U2P проявляється і в малих нюансах. Наприклад на 60 Гц РК-моніторі навіть при початку руху в грі (навіть повільного) найменші деталі текстур навколишнього середовища вже починали змазуватися, втрачати чіткість. З Gigabyte FO32U2P цього не відбувається, найменші нюанси зображення залишаються на місці. Навіть при простому прокручуванні тексту в браузері вже відчутна різниця, з QD-OLED текст залишається читаним навіть під час доволі швидкого скролінгу (при частоті оновлення 120-165 Гц та вище). Неперевершена контрастність Gigabyte FO32U2P дає дуже гарну картинку у багатьох іграх, наприклад в The Invincible є сцени з широким динамічним діапазоном і монітор демонструє чудову картинку з глибоким чорним кольором, на рівні недосяжному для рідкокристалічних моніторів. В Rocket Racing картинка залишається деталізованою навіть на захмарних швидкостях, які притаманні цій грі. Взагалі більшість ігрових жанрів виграє від можливостей Gigabyte FO32U2P, тут лише варто переконатися що ваша відеокарта здатна забезпечити притомний рівень FPS з роздільною здатністю 4K, або активувати апскейлінг зображення, або підбирати налаштування графіки.

Висновки

OLED-монітори здатні подарувати нові враження від картинки на екрані та Gigabyte FO32U2P може це підтвердити. Монітор демонструє не тільки приємну, але й достовірну картинку в іграх, при перегляді кіно та роботі в повсякденних програмах. Gigabyte якісно відкалібрувала цей монітор для роботи зі стандартним (sRGB) та розширеним (DCI-P3) кольоровим охопленням, це оцінять творці контенту і користувачі які прагнуть натурального зображення. Функціональна підставка також свідчить при високий клас пристрою. Гравці оцінять підтримку високої частоти оновлення, моментальну швидкість реакції та якісне антивідблискове покриття (менше відволікань від процесу гри). Є підтримка адаптивної кадрової частоти, втім у деяких умовах вона приводить до появи VRR-Flicker а це єдиний більш-менш суттєвий недолік монітора який я можу назвати. Під час написання огляду я провів за монітором сумарно понад 80 годин і за цей час не з’явилося вигоряння, завдяки технологіям захисту від статичного зображення, цей захист працює автоматично. Також покупці Gigabyte FO32U2P отримують від виробника трирічну гарантію захисту від вигоряння.