Рубрики Новини

«60-70 грн за літр — нереальні для економіки». Експерти очікують, що врешті дизель та бензин подешевшають

Опубликовал
Володимир Скрипін

Гострий дефіцит пального в Україні — одна з найбільш нагальних проблем, яка зачіпає майже всі сфери людського життя. Попри скасування на початку травня урядом регулювання цін на ринку та допомогу від партнерів кілометрові черги до АЗС не зникають, а деякі заправки підвищили вартість пального до 60-70 гривень. Сайт LB.ua звернувся до низки експертів ринку пального за оцінкою і ті підтвердили очевидне: якщо коротко, сподіватися на миттєву ліквідацію дефіциту не варто, однак вже незабаром ціни можуть піти донизу.

Чому виник дефіцит

Як ми вже неодноразово зазначали у попередніх новинах, основна причина дефіциту пального в Україні — знищення ворогом частини інфраструктури, в тому числі зупинка Кременчуцького нафтопереробного заводу. Окрім того, з початку активної війни Україна втратила майже весь імпорт пального, яке надходило з рф, білорусі та морем.

«Трапилось, що 100% наших джерел пального розбомблені і треба з нуля все починати.

Уряд намагався убезпечити людей від подорожчання пального і знизив податки. Це дійсно зменшило вартість на 10-12 грн на літрі. Але після цього розбомбили Кременчуцький НПЗ. І нас позбавили 80% ринку бензину. Бо після початку війни з нього була більша кількість бензину»,

Сергій Куюн,

директор консалтингової компанії «А-95»

Чому не можна оперативно перебудувати логістику та налагодити постачання з Європи

Сергій Куюн та оператори ринку АЗС називають дві основні проблеми з імпортом пального з Європи — диверсифікація ринків закупівлі та налагодження логістичних ланцюжків. По-перше, в європейських країн немає надлишку продукту та потужностей, щоб постачати в Україну. По-друге, банально бракує вагоноцистерн, бензовозів, нафтобаз для зберігання тощо.

Онлайн-курс "Фінансовий аналіз" від Laba.
Навчіться читати фінзвітність так, щоб ухвалювати ефективні бізнес-рішення.Досвідом поділиться експерт, що 20 років займається фінансами і їхньою автоматизацією.
Детальніше про курс

«Проблема не лише в тому, де купити пальне (частина законтрактованого нами пального вже є в портах), проблема в тому, як його привезти (це питання і кількості вагоноцистерн, і бензовозів, і нафтобаз для зберігання, адже частина цієї інфраструктури просто зруйнована). Тож поки не будуть налагоджені ланцюжки постачання і не розшириться географія закупівель на ринку, будуть спостерігатися перебої з постачанням»,

пресслужба АЗС «ОККО».

В уряді теж вказують аналогічну причину та визнають, що фактичні перебої з пальним у нас почалися після того, як росіяни зруйнували Кременчуцький завод. Після того як почала відновлюватися економічна активність споживання стрімко пішло вверх. Окрім того, через війну соціальна мобільність у країні дуже висока — маса людей переміщуються по державі, що створює додатковий тиск. Адміністративне регулювання — фіксована урядом ціна — лише погіршило ситуацію, оскільки значна частина роздрібних мереж фактично не імпортувала пального у квітні.

Поточна потреба у паливі

До війни українці споживали в середньому 950 тисяч тонн пального щомісяця (600 тис. тонн дизелю, 200 тис. тонн бензинів і 150 тис. тонн скрапленого газу). Зараз щомісяця ринок потребує близько 500 тисяч тонн пального (300 тис. тонн дизелю, 150 тис. тонн бензинів і 50 тис. тонн газу — це дані за квітень). При цьому утворилася «дірка» обсягом близько 200 тисяч тонн.

Поточна ситуація на ринку

У Мінекономіки поки що вказують, що обсяги завезення пального зараз ростуть — а дизелю, зазначають у відомстві, надходить навіть дещо більше, ніж споживається, Водночас є проблеми з певними видами пального.

«Сьогодні до нас заходить приблизно на 20% більше дизелю, ніж споживається. Якщо взяти в цілому по місяцю, то ми приблизно виходимо в баланс і завозимо дизелю стільки, скільки споживаємо. Бензину заходить суттєво менше від потреб споживання. І тут ми розраховуємо на допомогу наших європейських партнерів»,

Мінекономіки

За оцінками іншого експерта ринку — Олександра Сіренка, — зараз АЗС можна умовно поділити на три категорії:

  • приблизно третина учасників ринку взагалі не працюють або продають лише скраплений газ;
  • 2,5-3 тисячі АЗС продають по 52 і 58 гривень за літр;
  • ті, хто не має можливості виїхати за кордон, купують пальне по 60-70 гривень на гуртовому ринку і продають по 65-75 гривень.

Що далі — прогноз

Експерти зазначають, що поки пройшло недостатньо часу, щоб відчути ефект від скасування державного регулювання. Водночас вони впевнені, що поступки уряду в питанні ціни та наявний попит мають заохотити трейдерів везти більше пального.

За словами Сіренко, зараз на бензовозі (близько 30 тис. літрів) можна заробити до пів мільйона гривень саме прибутку. Це при вхідній ціні 40 грн за літр і продажу по 58 грн/літр. Те, що компанії заробляли за місяць, зараз можуть заробити за декілька днів.

«Для певних видів пального зараз постачання бензовозами сягають 40%. Раніше такого не було. Це нове, ринок змінюється, і ми майже заново налаштовуємо схеми постачань, бо раніше бензовоз їздив до заправки 100 км, зараз – 500 км. Цей бензовоз через пістолет на заправках у Києві за 6 годин продається.

Олександр Сіренко

експерт ринку палива

Також експерти з оптимізмом дивляться у майбутнє, очікуючи поступового зниження цін на пальне. На думку експерта Геннадія Кобаля, нинішні ціни — 60-70 грн за літр — нереальні для економіки.

«Так, його можуть купувати люди, аби відчувати себе в більшій безпеці. Та бізнес, економіка не буде працювати за ціни на бензин 70 грн. Це ж автоматично робить дорожчим у два рази все, що пов’язано з перевезеннями»,

Геннадій Кобаль,

експерт ринку палива

На думку Кобаля, якщо курс гривні буде стабільним, після задоволення ажіотажного попиту на пальне ціна на нього почне знижуватися. З ним погоджується Сергій Куюн та додає, що постачання може перевищити попит уже наступного тижня.

«Впродовж наступного тижня, за ідеальних умов, постачання перевищить попит. Тоді почнеться формування запасів на АЗС, і коли запаси сягнуть хоча б тижневого рівня, ціна має піти донизу, бо трейдерам потрібні обігові кошти — їм за таких умов невигідно притримувати пальне»,

Сергій Куюн

Disqus Comments Loading...