Мінцифри надало ITC.ua офіційну відповідь на критичні зауваження ІнАУ стосовно переваг оптичного інтернету — асоціація обурилася через заклики команди Мінцифри та її очільника Михайла Федорова до споживачів щодо необхідності пришвидшити перехід на волоконно-оптичні мережі PON (Passive Optical Network), які є більш стійкими до блекатуів. Нижче публікуємо повний текст заяви.
На початку місяця Мінцифри закликало українців якнайшвидше переходити на енергоощадні мережі за технологією xPON та підштовхувати своїх інтернет-провайдерів до модернізації інфраструктури. У відповідь ІнАУ від імені інтернет-провайдерів розкритикувала владу — опублікувала відкритий лист з власними проханнями та закликала посадовців не підбурювати споживачів. Судячи з попередніх повідомлень, українські оператори та провайдери загалом неготові до тривалих знеструмлень.
Детальніше про конфлікт Мінцифри та ІнАУ навколо оптичного інтернету — в окремому матеріалі.
Власною оцінкою ситуації та аргументами на користь «оптики» з нами поділився директор Департаменту з розвитку фіксованого інтернету Мінцифри Юрій Мацик. За його словами, саме технологія xPON наразі є найкращою серед інших доступних для забезпечення інтернету та зв’язку в умовах тривалих знеструмлень, що підтверджує проведене дослідження. Далі наводимо коментар топменеджера Мінцифри.
З досвіду минулої зими навіть у столиці окремі райони були без електропостачання та інтернету до 72 годин. Зокрема, Лівий берег та Виноградар. Розуміючи це, користувачі та провайдери готуються до можливого повторення таких викликів (навіть погода в минулі вихідні нагадала нам про виклики знеструмлень, коли позбавила сотні населених пунктів електропостачання на 24 год).
Головна мета Мінцифри — щоб якнайбільше українців залишалися онлайн та на зв’язку під час знеструмлень. Мали змогу навчатися й працювати дистанційно з домівок та спілкуватися з близькими.
Саме тому Держспецзв’язку розробили проєкт Розпорядження про вимоги до стійкості мереж та провели громадське обговорення в серпні 2023 року. Тоді учасники телеком-ринку не підтримали пропозицію — до 50% всіх абонентів мають бути онлайн не менше ніж 3 доби. Натомість запропонували визначити вимоги за типами технологій та тривалістю підтримки доступності послуг для абонентів:
Кожна з технологій потребує різних витрат на підтримку автономної роботи. Так само, як і має різні можливості забезпечувати інтернет під час знеструмлень. Щоб зрозуміти рівень готовності провайдерів до можливих проблем з електропостачанням, проведено 3 опитування.
Перше — представників малого й середнього бізнесу з усієї України за ініціативи АППК. Результати показали, що загальний відсоток користувачів, яким провайдери можуть забезпечити доступність послуг без електропостачання:
Друге — проведено Мінцифрою серед великих національних операторів. Результати:
Третє — наразі проводиться ІнАУ серед усіх інтернет-провайдерів. Проміжні результати станом на 31.10.2023 показують, що залишатися онлайн до 72 годин без електропостачання зможуть:
За результатами проведеного дослідження, серед усіх доступних на ринку технологій — найдовше автономну роботу мереж для користувачів можуть забезпечити оператори саме з використанням xPON.
Крім цього, опитані оператори підтвердили, що на відміну від xPON підтримка автономної роботи FTTx-мереж на 72 години потребує в десятки, а то й сотні разів більше витрат на додаткові джерела альтернативного живлення з розрахунку на одного абонента.
В Мінцифри наголошують, що інформуватимуть українців про всі доступні технології, що дають змогу залишатися на зв’язку від 4 до 72 годин знеструмлень. Невдовзі команда ЛУН.Місто планує запустити мапу провайдерів, які можуть забезпечити користувачів інтернетом до 72 годин під час відключень електрики. Щоправда, спочатку вона охопить лише Київ.