Intel розкрила GPU Xe3: до 12 ядер, +50% продуктивності, потужніша версія Xe3P

Опублікував Вадим Карпусь

Intel представила деталі нової графічної архітектури Xe3, яка стане частиною платформи Panther Lake. Це вже третє покоління графічної платформи Xe, що стане основою для інтегрованих відеоядeр у нових ноутбуках, а згодом і для дискретних відеокарт серії Arc B-Series.

Вперше GPU Xe3 з’явиться у складі процесорів Panther Lake у двох варіантах:

  • 12 графічних ядер Xe3— 96 обчислювальних модулів XMX, 16 МБ кешу L2 та 12 блоків трасування променів;
  • 4 графічні ядра — 32 XMX-ядра, 4 МБ кешу L2 та 4 RT-блоки.

Модель із 12 ядрами призначена для систем без окремих відеокарт, натомість 4-ядерна версія розрахована на ультрапортативні ноутбуки з дискретною графікою. Обидва варіанти матимуть різну кількість ліній PCIe — 12 і 20 відповідно.

Архітектура і продуктивність Xe3

Нова архітектура Xe3 суттєво розширює можливості порівняно з Xe2, яка використовувалась у Lunar Lake та Arrow Lake. За словами Intel, Xe Vector Engine тепер підтримує на 25% більше потоків, має гнучку систему розподілу регістрів і додає підтримку FP8 dequantization — формату, важливого для завдань ШІ та графіки.

Кожне графічне ядро Xe3 містить:

  • вісім 512-бітних векторних рушіїв;
  • вісім 2048-бітних XMX рушіїв для матричних обчислень;
  • на 33% більший обсяг кешу L1/SLM порівняно з Xe2.

Серед інших апаратних оновлень — новий URB Manager, удвічі швидша анізотропна фільтрація, вдвічі вищі швидкості stencil-тестів, а також покращений блок трасування променів із динамічним керуванням променями, що підвищує ефективність обробки сцени.

На мультимедійному рівні GPU підтримує AV1 кодування/декодування, VVC-декодування, eDP 1.5, а також 10-бітний AVC і формати Sony XAVC-H/H-S/S.

Intel заявляє про понад 50% вищу продуктивність, ніж у Xe2 на тій самій потужності, і на 40% кращу енергоефективність, ніж у Arrow Lake-H. Внутрішні тести Intel показали приріст від 1,0× до 7,4×, найбільше — у записі у буфер глибини (7,4×) і високорегістрових шейдерах (3,1×).

Архітектура також збільшила щільність блоків рендерингу: тепер замість 4 ядер на рендер-рівень у Xe2, у Xe3 їх 6, що означає 50% зростання щільності обчислювальних і RT-блоків. Завдяки цьому XMX-прискорення у 12-ядерному GPU може досягати 120 TOPS, тоді як попереднє 8-ядерне рішення Xe2 забезпечувало лише 67 TOPS.

Intel також модернізувала програмну частину: новий планувальник із прямим передаванням завдань, покращена динамічна алокація регістрів, а також інтеграція з DirectX Cooperative Vectors у співпраці з Microsoft.

Xe3 і майбутні покоління GPU

Intel підтвердила, що Xe3 стане основою серії Arc B-Series — нової лінійки інтегрованих GPU. Наступна архітектура, Xe3P, уже перебуває в розробці. Вона стане основою для нового покоління дискретних відеокарт Arc, які замінять поточні Battlemage і з’являться в майбутніх процесорах Nova Lake з приростом продуктивності до 60%.

На оновленій дорожній карті GPU Intel зазначила такі покоління графіки:

  • Xe (Alchemist) — Arc A-Series і Meteor Lake;
  • Xe2 (Battlemage) — Arrow Lake, Lunar Lake і дискретні Battlemage;
  • Xe3 (розширення Battlemage) — Panther Lake;
  • Xe3P — основа майбутньої серії Arc.

У витоках згадується високопродуктивний SoC Nova Lake-AX, який, ймовірно, поєднуватиме 28 процесорних ядер (8P+16E+4LP) та інтегрований GPU Xe3P із 384 виконавчими блоками (48 Xe3 ядер).

Система також може мати 256-бітну шину пам’яті LPDDR5X із пропускною здатністю до 10667 MT/с. Це зробить Nova Lake-AX одним із найбільших APU-рішень, які Intel будь-коли створювала.

Хоча є повідомлення, що проект можуть скасувати, поява Xe3P у дорожній карті натякає, що Intel все ж може повернутися до цієї ідеї в майбутньому.

Джерело: videocardz 1, 2

Контент сайту призначений для осіб віком від 21 року. Переглядаючи матеріали, ви підтверджуєте свою відповідність віковим обмеженням.

Cуб'єкт у сфері онлайн-медіа; ідентифікатор медіа - R40-06029.