Генеративний ШІ вже допомагає великим корпораціям керувати ланцюгами поставок, який стають дедалі складнішими через геополітичну напруженість та тиск щодо усунення зв’язків з порушеннями прав людини та шкоди навколишньому середовищу.
Підтримка штучного інтелекту в управлінні ланцюгом постачання використовується роками, однак розвиток генеративного ШІ відкриває ще більше можливостей для подальшої автоматизації процесу. Технологію вже активно випробовують Unilever, Siemens і Maersk – для укладення контрактів, пошуку нових постачальників або клієнтів, чи допомоги у виявленні проблемних місць (наприклад, ймовірними репресіями проти уйгурських мусульман у китайському регіоні Сіньцзян).
Навніт Капур, головний технічний директор данської компанії Maersk, зосередженої на транспорті та енергетиці, каже, що «з появою генеративного штучного інтелекту все кардинально змінилося». У грудні друга за величиною група контейнерних перевезень у світі профінансувала на $20 мільйонів Pactum – компанію з Сан-Франциско, яка має схожого на ChatGPT бота, що веде перемовини про укладення контрактів з постачальниками для Maersk, Walmart і дистриб’юторської групи Wesco.
«Коли йде війна, COVID-19 або зрив ланцюга постачання, вам потрібно зв’язатися з постачальниками. З одним зривом за іншим у наші дні це забирає у людей надто багато часу… Walmart не має часу, щоб зв’язатися з десятками тисяч постачальників», — каже співзасновник Pactum Каспар Коржус.
Коржус зазначив, що їхній чатбот веде перемовини про угоди на суму до $1 млн «від імені десятків компаній зі списку Fortune 500».
Siemens своєю чергою ще з 2019 року користується послугами берлінського стартапу Scoutbee, який цього року запустив власного чатбота, що може шукати альтернативних постачальників або вразливості у ланцюгу поставок. Подібні послуги стартап надає Unilever – одному зі світових лідерів на ринку харчових продуктів та товарів побутової хімії (який водночас й досі продовжує працювати в росії).
Стартап Altana з Нью-Йорку перевірив митні декларації, транспортні документи та інші дані, щоб створити ШІ-карту, що з’єднує 500 мільйонів компаній у всьому світі. Платформу можуть використовувати великі компанії, щоб дізнатися чи використовуються їхні власні продукти, наприклад, в російських системах озброєння.
«Щоб побудувати карту, треба об’єднати мільярди точок даних і відтворити різними мовами. Єдиний спосіб роботи з усіма цими необробленими даними – це штучний інтелект», — каже виконавчий директор компанії Еван Сміт.
Відповідно до опитування, в якому взяли участь 55 керівників логістичної групи Freightos, до 96% спеціалістів із ланцюгів поставок планують використовувати технологію штучного інтелекту (нині її використовують 14%). Однак майже третина вважає, що використання ШІ призведе до значного скорочення робочих місць у їхньому бізнесі.
Джерело: Insider