X-57 Maxwell — все. NASA відмовилася від льотних випробувань електричного літака попри досягнуті успіхи

Опубликовал
Владимир Скрипин

Повністю електричний літак NASA X-57 Maxwell, який здавався досить перспективним технологічно, так і не здійснить свій перший політ — NASA підтвердила завершення роботи над проєктом до кінця вересня 2023 року та скасувала раніше анонсовані перші льотні випробування.

Стисло про X-57 Maxwell

X-57 Maxwell — експериментальний електричний літак NASA на базі легкого італійського двомоторника Tecnam P2006T. Проєкт, який є частиною більших зусиль з досягнення вуглецевої нейтральності в авіації до 2050 року, почався у 2016 році. Його основна мета полягала в отриманні необхідних знань щодо конструкції літальних апаратів на електричній тязі та узгодження їхньої льотної придатності з регуляторами. За час роботи над проєктом команда інженерів провела низку успішних випробувань та розглядала модифіковану конструкцію з подовженим крилом та 14 електромоторами на передньому краї.

Що у підсумку

Щодо скасування запланованого раніше першого польоту, під кінець команда зіткнулася з низкою проблем, які впливають на безпеку польоту — зокрема, згадуються механічні недоліки, виявлені на пізньому етапі, та відсутність критично важливих компонентів, необхідних для подальшої розробки. Термін експлуатації літака добігає кінця і досягти прийнятних умов польоту, вклавшись у затверджений графік, є неможливим. В NASA повідомили, що фахівці з авіаційної справи засвоїли “сотні” цінних уроків та відзначилися низкою інноваційних розробок в різних сферах, починаючи від акумуляторних технологій і закінчуючи системою круїз-контролю.

Встановлення літій-іонних батарей на NASA X-57 у 2022 році
Співробітниця NASA Сюзан Ковалевскі готує до тестування контролер живлення

В NASA окремо назвали ключові досягнення команди інженерів X-57 Maxwell — стійкі до перегрівання літій-іонні акумулятори, контролери живлення для авіаційних електромоторів на основі карбідокремнієвих транзисторів та механізм захисту від електромагнітних перешкод, що впливають на бортові системи літака.

Головна мета команди X-57 фактично зводилася до створення не робочого прототипу, а тестової платформи для відпрацювання технологій і методів проєктування. І можна вважати, що з цим команда впоралася, задокументувавши технологічні прогалини та способи їх усунення, щоб зацікавлені гравці могли якомога швидше скористатися цим досвідом. Після завершення основної роботи у вересні команда ще кілька місяців готуватиме всі матеріали з технічними деталями для публікації у відкритому доступі.

Ця інформація вже вплинула та продовжить впливати на розвиток передових підходів до сертифікації електричних силових установок у галузі електричних літаків, яка тільки зароджується. Серед інших цікавих експериментальних проєктів першим на думку спадає електричний літак Rolls-Royce, який раніше відзначився низкою рекордів, зокрема й розгоном до 623 км/год.

Disqus Comments Loading...