Рубрики СтаттіMilitary Tech

Безпілотники AQ 400 Scythe – чи стане українська «Коса» аналогом іранських «Шахедів»?

Опубликовал
Андрей Русанов

У грудні українська компанія Terminal Autonomy, раніше відома як One Way Aerospace, повідомила, що сили оборони України закупили в них ударні безпілотники AQ 400 Scythe. Компанія заявляє про потужності для виробництва 100 Scythe на місяць та плани їхнього збільшення до 500 одиниць. За умови закупівель Міноборони та/або волонтерами такої кількості вони можуть стати суттєвим фактором у війні. Спробуємо зрозуміти, на що здатні AQ 400 Scythe та чи можна їх порівнювати з «Шахедами».

Конструкція та характеристики AQ 400 Scythe

Про Scythe в мережі не так багато інформації. Навіть «Вікіпедія» має майже порожню сторінку лише українською мовою. Сайт Terminal Autonomy містить обмежені дані. Сама ж компанія скромно та технічно називає AQ 400 Scythe економічно ефективною системою доставлення корисного вантажу на відстань до 750 км.

Заявлено, що безпілотник розроблений для швидкого та масового виробництва. Що ж темп 100 на місяць вже виправдовує таке твердження. Вживання слів «одноразове використання» підказує, який саме спосіб «доставлення вантажу» мається на увазі – БПЛА явно розрахований бути камікадзе.

Онлайн-курс "Створення текстів" від Skvot.
Великий практичний курс для розвитку скілів письма та створення історій, які хочеться перечитувати Результат курсу — портфоліо з 9 робіт та готовність братися за тексти будь-яких форматів.
Детальніше про курс

Корпус безпілотника зроблений з фанери, що має полегшити конструкцію. Його вигляд нагадує крилату ракету: БПЛА має дві пари крил та хвіст, оснащені рульовим механізмом. AQ 400 Scythe можуть використовуватися «роєм», з однією керованою машиною та кількома супутніми.

Scythe має колісне шасі та потребує невеликої злітної смуги для старту. Інший варіант запуску, який можна бачити на фото – спеціальна платформа. Компанія заявляє про стратегічні можливості використання Scythe, які поєднують велику масу корисного вантажу, значну відстань та достатню швидкість безпілотників. Ось їхні основні характеристики:

Бойова частина 43 кг
Дальність 750 км
Час до цілі 6,5 годин
Вага 100 кг
Розмах крил 2,3 м
Крейсерська швидкість 144 км/год
Максимальна швидкість 200 км/год
Вартість вид $25 999

В інших джерелах є деякі розбіжності щодо характеристик: зокрема, повідомляється про корисний вантаж до 32 кг. Слід розуміти, що БПЛА відносно нові, їхня конструкція може змінюватися та отримувати відгуки для вдосконалення під час бойового використання.

 

Компанія не розкриває більших технічних подробиць, а також систем, якими оснащений AQ 400 Scythe. Успішність використання БПЛА значною мірою визначається наявними системами керування та наведення, інформація про які прихована.

Чи є AQ 400 Scythe аналогом Shahed?

За своїми характеристиками «Коса» знаходиться між Shahed 131 та Shahed 136. Але «Шахеди» роблять ставку передусім на дальність, в них інше співвідношення дальності польоту та корисного навантаження.

Scythe найближчий до Shahed 131. Він здатний нести навантаження орієнтовно 15 кг на відстань до 900 км. За трохи меншого розмаху крил (2,2 м) «Шахед» важить на 35 кг більше.

Shahed 136 – удвічі важчий безпілотний літак, його вага сягає 200 кг. БПЛА довжиною 3,5 м має розмах крил 2,5 м. Заряд до 50 кг він несе на величезну відстань – до 2500 км. Однак слід вважати ці дані оцінювальними, вони можуть перебільшуватися іранським виробником. За швидкістю обидві моделі є порівняними з AQ 400 Scythe – вони розвивають до 200 км/год.

Блок керування польотом Shahed-131 здатний з’єднуватися із супутниками Iridium, що дозволяє змінювати траєкторію під час польоту. Контролер польоту має резервну інерціальну навігаційну систему на основі гіроскопа MEMS. Він отримує дані від комерційного пристрою GPS. Також можуть використовуватися інші системи керування та наведення. Аналогічних даних про Scythe нема.

Історія проєкту AQ 400 Scythe та компанії

Відомо, що AQ 400 Scythe представили навесні 2023 року. Можливості БПЛА показали представникам Міноборони України, а також неназваної європейської країни НАТО.

One Way Aerospace була заснована на межі 2022-2023 років двома ветеранами британської та австралійської армії, а також українським інженером. Серед співзасновників називають Джеймса Ерла, її CEO є Франсіско Серра-Мартінс, технічним директором є Роман Антонов. Тож Terminal Autonomy певною мірою можна вважати міжнародною. У LinkedIn зазначено адресу компанії у Каліфорнії, на офіційному сайті – київську.

Деякі деталі та конструктивні вузли БПЛА надходять з-за кордону, але Terminal Autonomy прагне якомога більше локалізувати виробництво в Україні.

Окрім Scythe компанія пропонує набагато легший БПЛА подібної конструкції AQ 100 Bayonet (10 кг, 150 км).

Також в асортименті є FPV-дрон AQV Scalpel, здатний вражати цілі під час контакту або скидати на неї боєприпаси.

Отже, AQ 400 Scythe має порівняні характеристики з «Шахедами» та значною мірою локалізоване виробництво, яке вже досягло сотні на місяць і може бути масштабовано у п’ять разів. БПЛА здатний виконувати схожі індивідуальні або групові завдання, за умов оснащення відповідними системами керування та наведення.

Джерела: Вікіпедія, Defense News, Defense Express та інші

Disqus Comments Loading...