Рубрики Статті

БПЛА Atlas PRO: латвійські дрони на службі ЗСУ

Опубликовал
Ирина Тесленко

Німецька компанія Rheinmetall підписала угоду про стратегічне співробітництво з вітчизняним Укроборонпромом. Для іноземних ЗМІ очільник Rheinmetall оголосив, що компанія планує якнайшвидше організувати процес виробництва в Україні, зокрема БТР Fuchs. Наприкінці червня з’явилась інформація від Латвії — країна готова виготовляти в Україні БПЛА Atlas Pro. Розглянемо детальніше ці дрони та їх можливості на полі бою. 

Перше враження

Ще з початку повномасштабного вторгнення латвійці передавали вітчизняні дрони для потреб української армії. Виробником пристроїв є Atlas Aerospace — європейська компанія з виробництвом у Ризі. Atlas Aerospace почали роботу у 2015 році та вийшли на ринок з однією моделлю дрона, яка мала дві ітерації Gen A та Gen B. За рік роботи в Atlas Aerospace презентували покоління Gen C і з першими 30 одиницями пройшли перевірку, щоб у 2017 році почати працювати з НАТО. Першим у каталозі НАТО став безпілотник AtlasPRO. 

До 2020 року Atlas Aerospace розширили асортимент продукції камерами й модулями SDR. Експорт продукції відбувається не тільки в країни ЄС, а й НАТО, Сінгапур, Японію і в Україну. За словами генерального директора Івана Толчинського приблизно 88% виробленої продукції компанією на сьогодні спрямовується на задоволення потреб української армії.

Зокрема, починаючи з грудня 2022 року, було поставлено близько 200 безпілотних літальних апаратів моделі Atlas Pro. Це надає ЗСУ значну перевагу у проведенні розвідки та моніторингу важливих об’єктів і дозволяє захищатися від окупантів за допомогою передових технологій. 

Курс UI/UX дизайну від Mate academy.
На курсі ви навчитесь створювати інтуїтивно зрозумілі та привабливі інтерфейси вебсайтів і застосунків. Ви також освоїте ключові принципи дизайну та дізнаєтесь як виділятися на ринку. А ми вас не лише навчимо, а й працевлаштуємо. Сертифікат теж буде!
Дізнатися більше про курс

Центр для науково-дослідних робіт вже функціонує в Україні, а от для старту виробництва за словами очільника Atlas Aerospace існують бюрократичні перепони. 

Конструкція Atlas Pro

Флагманська модель компанії Atlas Pro — трикоптер (конструкція має три промені з пропелерами). Модель доволі легка, хоча здатна впоратися з роботою в будь-яких погодних умовах. Має надійний зв’язок з шифруванням, дозволяє виконувати місії BVLOS (керування безпілотниками за межами прямої видимості) на відстань майже 16 км (10 миль).

AtlasPRO збирає багато позитивних відгуків завдяки тривалій автономній роботі та простому налаштуванню, яке не займає більше ніж 3 хвилини. Що цікаво, за самобутній аеродинамічний дизайн AtlasPRO отримав нагороди Red Dot Design Award, Edison Awards і Good Design Awards. 

Виробник оснастив Atlas Pro підтримкою фірмових систем AtlasMESH і наземною станцією управління (GCS). Назва технології одразу нагадує про MESH-систему в наших домашніх роутерах, адже AtlasMESH дозволяє одному оператору керувати кількома дронами одночасно, без використання додаткового обладнання.

Завдяки потужному зв’язку Atlas Pro легко виконує місії BVLOS, використовуючи вторинний БПЛА. “Напарник” пролітає за складними бар’єрами, де сигнал зазвичай втрачається і надає інформацію головному. Інноваційною функцією є можливість гарячої заміни безпілотника. За обставин, коли необхідний постійний моніторинг (наприклад для наведення артилерії), оператор може замінити розряджений БПЛА на повністю заряджений, не перериваючи відеопотік. 

AtlasPro може бути обладнаний різними камерами — оптичною денною камерою Argus M10 або оптичною радіометричною камерою VISOR NX.

Камера кріпиться до БПЛА за допомогою фірмового тривісного підвісу Atlas для стабільності зображення. Живлення пристрою відбувається за допомогою літій-іонного акумулятора, який забезпечує максимальний час польоту 50 хвилин (з преміальною батареєю) і 45 хвилин (зі стандартною батареєю).

Робота акумуляторної батареї контролюється власною системою керування (BMS). Функції безпеки BMS додатково запобігають перезарядженню та надмірному розрядженню батареї. У додатку Atlas оператор може стежити за часом роботи від акумулятора та часом польоту, що залишився. 

Побачити БПЛА в дії можна на відео:

Технічні характеристики Atlas Pro

Характеристика Значення
Максимальний час польоту 32 хв
Дальність польоту до 16 км
Швидкість підйому 5 м/с
Максимальна висота підйому 3000 м
Стійкість до вітру 15,5 м/с
Діаметр 50 см
Максимальна злітна вага 1.9 кг
Корисне навантаження 315 г

Можливості для майбутнього БПЛА

Окрім моделі AtlasPRO, інженери Atlas Aerospace займаються розробкою надкомпактних моделей — Atlas mini (з вагою приблизно 1 кг) та micro-Atlas (вагою всього 300 г). Ці нові моделі будуть значно меншими, ніж поточний флагман, який має вагу 1,8 кг.

Нові дрони Atlas mini та micro-Atlas забезпечать військовим більшу маневреність та гнучкість у виконанні завдань. Полегшені габарити спрощують транспортування дронів на позиції, що дозволять здійснювати розвідку та збір інформації в складних умовах.

Також Atlas Aerospace презентували технологію для необмеженого польоту дронів часом роботи батарей. Система AtlasTETHER з’єднує дрон Atlas Pro зі станцією управління за допомогою кабелю. Інженери компанії вважають це оптимальним рішенням для артилерійських підрозділів, яким потрібна безперервна аеророзвідка для наведення по цілі. 

БПЛА Atlas Pro також активно модернізується виробником, адже завдяки отриманому бойовому досвіду отримав багато відгуків. Головна проблема з дроном полягає у тому, що ворог навчився ефективніше застосовувати засоби радіоелектронної боротьби для глушіння апарата.

У відповідь в Atlas Aerospace працюють над оновленням програмного забезпечення, яке допоможе швидше передавати дані на наземну станцію навіть без наявності Інтернет-з’єднання та витримувати атаку ворожого РЕБ. 

На питання чи очікувати виробництво Atlas Pro в Україні наразі відповісти важко. В Atlas Aerospace впевнені, що старт виробництва відбудеться всупереч бюрократії. Однак знайдуться й ті, хто буде наполягати на початку виробництва виключно вітчизняних БПЛА для підтримки українського виробника.

Хтось може апелювати до необхідності активної мілітаризації України та відкритості іноземним виробникам. На думку автора, все, що допомагає звільняти українську землю повинно працювати. Дрони, як і автомобілі є “розхідниками” на полі бою, тому багато виробництв цих апаратів не буває.

Disqus Comments Loading...