Наприкінці минулого року на світовому ринку електромобілів сталася історична подія: Tesla, яка роками впевнено утримувала лідерство
Загалом нічого нового (чого раніше не повідомлялося) інфографіка на базі нещодавнього дослідження TrendForce не містить, але є хорошою простою візуалізацією сучасного стану справ на ринку «чистих» електромобілів на акумуляторах (BEV). Тож загалом — чудова нагода ще раз поглянути на сучасний електромобільний ландшафт у глобальному масштабі до підбивання підсумків першого кварталу, який майже завершився.
Свого часу саме Tesla почала революцію та довгий час незмінно залишалася на вістрі електромобільного прогресу, але поступово конкуренція наростала, а позиції відомого американського виробника електромобілів слабшали. Головне «видовище» останніх років на ринку електромобілів — протистояння Tesla та BYD. Протягом 2023 року BYD стрімко наздоганяв Tesla та інших, і за підсумками останнього кварталу 2023 року зрештою вийшов вперед, про що ми вже розповідали окремо в одному з текстів.
Наразі 10 найбільших виробників повністю електричних електромобілів контролюють 65% всього ринку: Tesla утримує лідерство з часткою 19,9%, а BYD дихає у спину з 17,1%. Ще один китайський автовиробник, GAC Aion, посів третє місце з часткою 5,2%, а SAIC-GM-Wuling і Volkswagen опинилися на четвертому і п’ятому місцях з ще меншими частками. Якщо поглянути на розподіл за країнами, то Tesla — єдина американська компанія в топ-10, тоді як Китай представлений квартетом на чолі BYD з сумарною часткою 29,5%. Німецький автопром у цьому топі складається з Volkswagen, BMW та Mercedes-Benz (10,8% на трьох), а Південна Корея в особі Hyundai/Kia тримає 4,9% ринка.
Цікаво, що стратегія BYD опирається не стільки на домашній ринок Китаю, як на агресивну міжнародну експансію, насамперед в Європу. Водночас Toyota, Renault, Stellantis та інші традиційні автовиробники максимально затягують перехід на електричні моделі та скорочують інвестиції у цей напрямок. І поки продовжується антисубсидійне розслідування ЄС, яке цілком може перерости у торговельну війну з Китаєм, Європейська комісія готується ввести спеціальне мито на китайські електромобілі заднім числом.
Залишається пригадати, що за підсумками 2023 року глобальні продажі нових електричних авто («чисті» BEV + гібриди PHEV) зросли до 13 млн (дані TrendForce) — приріст 29,8% у річному вимірі та водночас значне сповільнення темпів зростання, якщо порівнювати з 54,2% у 2022 році. За підрахунками EV-Volumes, у 2023 році у світі було продано близько 14,2 млн електричних авто (BEV + PHEV) — темпи зростання сповільнилися до 35% з 55% у 2022 році. З них 10 млн становлять «чисті» електрокари на акумуляторах (BEV), а інші 4,2 млн — гібриди з можливістю підзарядки від електромережі PHEV та зі збільшеним запасом ходу EREV. У 2023 році на електричні моделі припадало 15,8% (11,1% BEV + 4,7% PHEV) світових продажів легкових авто у порівнянні з 13,0% у 2022 році. На кінець 2023 року у світі налічувалося близько 40 мільйонів електрокарів, що активно експлуатуються (з них 70% — BEV, а решта 30% — PHEV).
Найімовірніше, цьогоріч BYD обжене Tesla та стане №1 за обсягами виробництва повністю електричних авто за підсумками всього року. Аналітики прогнозують, що Tesla у 2024 році відвантажить до 2 млн авто (проти 1,8 млн у 2023-му), а BYD націлюється на 4,2 млн — 2 млн BEV та 2,2 млн PHEV.
За прогнозом EV-Volumes, у 2024 році глобальні продажі електромобілів сягнуть 17,8 млн одиниць (+25% до результату 2023 року). При цьому продажі BEV зростуть до 12,8 млн, а PHEV — до 5 млн.
Щодо України, відносно низька вартість електроенергії та податкові пільги
Серед вживаних електромобілів в Україні найбільший попит мають Tesla та Nissan, а серед нових — Volkswagen китайського походження та BYD.
Топ-5 найпопулярніших нових електрокарів в Україні у лютому 2024 року
1. Volkswagen ID.4 (КНР) — 257 од.;
2. BYD Song Plus (КНР) — 104 од.;
3. Honda eNS1 (КНР) — 96 од.;
4. Nissan Ariya (КНР) — 71 од.;
5. Dong Feng (Honda) M-NV (КНР) — 49 од.
Топ-3 найпопулярніших нових гібридів лютого в Україні
1. Toyota RAV-4 — 118 од.;
2. Toyota Camry — 85 од.;
3. Nissan Qashqai — 56 од.
Домінування Китаю на ринку «зелених» корисних копалин та стале зкитайщення ринку електромобілів, зокрема в Україні — це вже окрема історія