«З Китаю з любов’ю». Volkswagen та інші нові електрокари з КНР вже займають 70–85% ринку в Україні, 80% продажів — «сірі»

Опубликовал
Владимир Скрипин

Нові електрокари Volkswagen та інших брендів, виготовлені в Китаї, продовжують перекроювати не лише ландшафт ринку ЄС, але й України — власне, вони вже успішно освоїли нішу вживаних із США, які до війни домінували на українському ринку. Щомісяця частка китайських авто серед нових «електричок» сягає 70–85%, повідомляє Forbes з посиланням на дані «Інституту досліджень авторинку».

Трішки контексту для кращого розуміння

Війна та паливна криза 2022 року в поєднанні з низькою вартістю електроенергії та податковими пільгами (за розмитнення електромобілів українці зараз сплачують лише акциз — €1 за кВт⋅год місткості акумулятора) зробили свою справу, змотивувавши українців ще активніше пересідати на електрокари. У 2022 році продажі повністю електричних авто зросли на третину, а за 9 місяців 2023-го українці купили 24 200 електрокарів — на 60% більше, ніж за весь 2022-й. Вересень видався дуже врожайним — впродовж місяця український автопарк поповнили 4298 авто на акумуляторах (BEV), що майже втричі вище вересня 2022-го, а лідером серед нових авто вчергове став електричний кросовер Volkswagen ID.4, який офіційно в Україні не продається. Це частина ширшої проблеми — європейські виробники не поспішають сертифікувати доступніші, бо український ринок невеликий і не є для них пріоритетним.

5 найпопулярніших нових електрокарів в Україні у вересні 2023-го

  • Volkswagen ID.4 — 350 од.
  • Volkswagen ID.6 — 66 од.
  • Toyota bz4x — 51 од.;
  • Honda e — 49 од.;
  • BYD Yuan Plus — 19 од.

В Україну нові Volkswagen ID.4 потрапляють з Китаю (кораблем в один із європейських портів, а звідти автомобілевозами вже в Україну) разом з електрокарами інших брендів (Nissan, Honda, Toyota, BMW та Audi), це так званий «сірий» імпорт, що не суперечить законодавству. Як наслідок, на Китай припадає 70–85% нових «електричок», які щомісячно ввозять «сірі» торговці в Україну.

Китай вже контролює 70–85% ринку нових електрокарів в Україні. Інфографіка: Forbes

Директор AUTO-Consulting Олег Омельницький розповів Forbes, що «сіра» частка на ринку нових легкових авто зросла з 3% на початку 2022-го до 15% у вересні 2023-го, і 95% «сірого» ринку становлять саме продажі електрокарів.

Чому так сталось?

Окрім згаданих вище ключових факторів (війна, паливна криза 2022 року, низька вартість електроенергії та податкові пільги), які визначили китайський тренд на українському ринку нових електрокарів, є ще кілька — подорожчання логістики та вартості ремонту вживаного авто із США разом із нашумілими субсидіями китайського уряду, які забезпечують дисконт приблизно 30%, якщо порівнювати з аналогічними моделями, призначеними для ринку ЄС. Навіщо українцям купувати «білий» Volkswagen ID.4 з Європи за умовні $45 000–50 000, якщо можна придбати китайський за $30 тис.

У ЄС, де частка електрокарів за підсумками вересня зросла до майже 15%, Volkswagen та інші місцеві виробники не встигають покрити попит на доступні електрокари та наразі поступаються китайському автопрому — про це відставання, яке може дуже дорого обійтися європейським виробникам, та потенційну торговельну війну ЄС з Китаєм, за аналогією з протистоянням США та Китаю, згадувалось у нещодавньому тексті про Citroen e-C3 — цей електричний крос-хетч за €20+ тис. фактично є новою надією Stellantis (четвертий за величиною автовиробник) в масовому сегменті.

Disqus Comments Loading...