Нові електрокари Volkswagen та інших брендів, виготовлені в Китаї, продовжують перекроювати не лише ландшафт ринку ЄС, але й України — власне, вони вже успішно освоїли нішу вживаних із США, які до війни домінували на українському ринку. Щомісяця частка китайських авто серед нових «електричок» сягає 70–85%, повідомляє Forbes з посиланням на дані «Інституту досліджень авторинку».
Війна та паливна криза 2022 року в поєднанні з низькою вартістю електроенергії та податковими пільгами (за розмитнення електромобілів українці зараз сплачують лише акциз — €1 за кВт⋅год місткості акумулятора) зробили свою справу, змотивувавши українців ще активніше пересідати на електрокари. У 2022 році продажі повністю електричних авто зросли на третину, а за 9 місяців 2023-го українці купили 24 200 електрокарів — на 60% більше, ніж за весь 2022-й. Вересень видався дуже врожайним — впродовж місяця український автопарк поповнили 4298 авто на акумуляторах (BEV), що майже втричі вище вересня 2022-го, а лідером серед нових авто вчергове став електричний кросовер Volkswagen ID.4, який офіційно в Україні не продається. Це частина ширшої проблеми — європейські виробники не поспішають сертифікувати доступніші, бо український ринок невеликий і не є для них пріоритетним.
В Україну нові Volkswagen ID.4 потрапляють з Китаю (кораблем в один із європейських портів, а звідти автомобілевозами вже в Україну) разом з електрокарами інших брендів (Nissan, Honda, Toyota, BMW та Audi), це так званий «сірий» імпорт, що не суперечить законодавству. Як наслідок, на Китай припадає 70–85% нових «електричок», які щомісячно ввозять «сірі» торговці в Україну.
Директор AUTO-Consulting Олег Омельницький розповів Forbes, що «сіра» частка на ринку нових легкових авто зросла з 3% на початку 2022-го до 15% у вересні 2023-го, і 95% «сірого» ринку становлять саме продажі електрокарів.
Окрім згаданих вище ключових факторів (війна, паливна криза 2022 року, низька вартість електроенергії та податкові пільги), які визначили китайський тренд на українському ринку нових електрокарів, є ще кілька — подорожчання логістики та вартості ремонту вживаного авто із США разом із нашумілими субсидіями китайського уряду, які забезпечують дисконт приблизно 30%, якщо порівнювати з аналогічними моделями, призначеними для ринку ЄС. Навіщо українцям купувати «білий» Volkswagen ID.4 з Європи за умовні $45 000–50 000, якщо можна придбати китайський за $30 тис.
У ЄС, де частка електрокарів за підсумками вересня зросла до майже 15%, Volkswagen та інші місцеві виробники не встигають покрити попит на доступні електрокари та наразі поступаються китайському автопрому — про це відставання, яке може дуже дорого обійтися європейським виробникам, та потенційну торговельну війну ЄС з Китаєм, за аналогією з протистоянням США та Китаю, згадувалось у нещодавньому тексті про Citroen e-C3 — цей електричний крос-хетч за €20+ тис. фактично є новою надією Stellantis (четвертий за величиною автовиробник) в масовому сегменті.