Олексій Делюков – засновник Research.ua. Його компанія спеціалізується на аналізі ринку, спираючись на більш ніж 10-річний досвід у сфері маркетингових і соціологічних досліджень. Цього разу вирішили дослідити, як українці ставляться до штучного інтелекту.

У партнерському тексті з Research.ua Олексій розповідає, як українці як використовують ШІ у повсякденному житті і що про це кажуть.

Партнерський матеріал?

ШІ: загальні цифри по світу 

Не можна заперечувати, що ШІ вже став важливою частиною нашого життя і його вплив з кожним днем стає все сильнішим. Ось декілька цифр і прогнозів, які підтверджують це:

  • більш ніж 1,8 тис. компаній у світі просто зараз працюють у галузі розробки штучного інтелекту;
  • $407 млрд – такий обсяг ринку ШІ у 2027 році прогнозують фахівці; 
  • 314 млн людей у світі користуються ШІ у 2024 році;
  • 35% світових компаній уже активно використовують ШІ у своїй роботі; 
  • 41% користувачів вважають, що ШІ так чи інакше покращить їхнє життя.

Що ми намагалися з’ясувати

Нас цікавила обізнаність українців у галузі ШІ, а також у яких сферах вони використовують ці технології. Також ми поцікавились, якими саме сервісами вони користуються і для чого. 

Крім того, ми поговорили з респондентами про те, які переваги та недоліки вони бачать у застосуванні ШІ. Окремий напрям нашого дослідження – ставлення українців до використання штучного інтелекту на державному та законодавчому рівнях. 

Також ми разом з учасниками дослідження спробували зазирнути в майбутнє та поміркувати, як ШІ впливатиме на наше життя і в яких саме сферах.

З повними результатами нашого дослідження ви можете ознайомитись за посиланням https://research.ua/reports.

Як ми досліджували

Ми застосували метод онлайн-інтерв’ю з використанням нашої розробки – онлайн-панелі «Власна думка». Тут теж не обійшлося без штучного інтелекту, адже повна назва цього методу опитування – Computer-Assisted Web Interviewing. Дослідження проводили в листопаді 2024 року, у ньому взяли участь 2 тис. респондентів.

Як виглядає аудиторія, яка брала участь у опитуванні? 49% учасників опитування – чоловіки, 51% жінок. Більшість респондентів (13%) проживають у Києві, інші – у Дніпропетровській, Одеській, Харківській та інших областях України. 65% з них працюють, 52% мають повну вищу освіту. 61% одружені, половина опитуваних мають одного або двох дітей.

Також під час дослідження ми використовували платформу YouScan.io – за допомогою цього інструменту зібрали і проаналізували багато публікацій у медіа та соцмережах, які були присвячені проблематиці штучного інтелекту.

Українці та ШІ – наскільки вони близькі

Коли ми поцікавились у респондентів, як близько вони знайомі з технологіями штучного інтелекту, то отримали приголомшливу відповідь. 70% опитуваних доволі добре уявляють собі, що таке ШІ та, як то кажуть, «із чим його їдять».

65% опитуваних розповіли, що використовують сервіси зі штучним інтелектом виключно для власної потреби, 12% – тільки для роботи, а 22% – і для роботи, і для власної потреби. А тепер подивімось, заради яких цілей українці звертаються до допомоги ШІ.

Переважна більшість респондентів (67%) використовує технології ШІ для пошуку в інтернеті, 42% – для навчання, майже стільки ж користуються голосовими помічниками, 38% застосовують ці технології для створення, редагування або перекладу текстів.

Якщо подивитися, якими саме ШІ-інструментами користуються українці, то тут сюрпризів не буде. Першу сходинку рейтингу впевнено посідає Chat GPT, за ним – Google Assistant, на третій – голосовий помічник Siri. Проте 36% опитуваних зізналися, що взагалі не користуються ШІ-сервісами.

ШІ та держава

Один з дуже важливих аспектів використання новітніх технологій – етичний, а також питання особистої інформаційної безпеки. У деяких країнах завдяки всебічній цифровізації держава активно втручається в життя громадян і намагається пильно їх контролювати. 

І технології штучного інтелекту в цьому випадку частіше виступають не на боці окремої людини, а на боці державної машини. Як тут не згадати китайський «цифровий тоталітаризм», у межах якого держава слідкує за благонадійністю громадян, підвищуючи або знижуючи їхній особистий рейтинг (привіт, «Чорне дзеркало»!). До речі, футурологи вважають, що 2030 року більш ніж чверть ВВП Китаю буде припадати на галузь ШІ.

Ми не могли не поцікавитись у наших респондентів, як вони ставляться до використання ШІ на державному та законодавчому рівнях. Більшість опитуваних (57%) впевнені, що застосування ШІ треба обмежувати за допомогою законодавства, 22% вважають, що ніякі обмеження не потрібні, а 7% виступають за повну заборону ШІ.

А як щодо використання ШІ безпосередньо у владних структурах або взагалі замість них?

Майже половина респондентів вважають, що в управлінні державою можливо частково використовувати ШІ або взагалі розглядають можливість повної заміни державних установ штучним інтелектом. При цьому 40% опитуваних впевнені, що керувати державою мають лише люди, а не машини.

З повними результатами нашого дослідження ви можете ознайомитись за посиланням https://research.ua/reports.

ШІ та майбутнє

А тепер спробуймо зазирнути в майбутнє, щоб спрогнозувати, як впливатиме штучний інтелект на наше життя і в яких галузях його вплив відчуватиметься найбільше. Але спочатку подивімось, які переваги та недоліки бачать українці у використанні ШІ.

Що стосується переваг, то відповіді більш-менш передбачувані. Якщо ж розглядати ризики, які українці пов’язують зі стрімким розвитком ШІ в майбутньому, то ми побачимо, що більшість респондентів (71%) побоюються втратити роботу через конкуренцію зі штучним інтелектом. 57% не хотіли б опинитися в залежності від технологій. І майже однаковою мірою українці оцінюють вірогідність таких негативних наслідків, як неконтрольований розвиток ШІ, його неетичне використання та порушення приватності.

Тепер дізнаймось, які галузі нашого життя, на думку українців, зазнають найбільшого впливу ШІ в наступні 10 років.

ШІ в соцмережах

Наостанок ми вирішили з’ясувати, наскільки сильно українці цікавляться питаннями, пов’язаними зі штучним інтелектом і яка динаміка зростання цієї зацікавленості. Для цього ми скористалися нашою платформою YouScan.io та за її допомогою проаналізували кількість публікацій у медіа та соцмережах, які присвячені ШІ.

Як можна побачити з результатів, пік зацікавленості ШІ в українському сегменті інтернету припадає на перший квартал 2024 року – майже 120 тис. згадок.

Що стосується обговорень ШІ в соцмережах, то інтерес до теми штучного інтелекту в Україні зростає починаючи з останнього кварталу 2022 року. Якщо порівняти ці показники з даними про соцмережі США, то можна побачити, що цей тренд докотився до нас з невеличким запізненням – у Штатах пік зацікавленості цією темою припадає на другий квартал 2023 року.

Ми будемо і надалі слідкувати за ставленням українців до проблематики штучного інтелекту. А в цьому нам допоможе… Правильно, штучний інтелект.

З повними результатами нашого дослідження ви можете ознайомитись за посиланням https://research.ua/reports.

Партнерський матеріал?

Це партнерський матеріал. Інформацію для цього матеріалу надав партнер.
Редакція відповідає за відповідність стилістики редакційним стандартам.
Замовити матеріал про вас у форматі PR-статті ви можете тут.

 

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: