Як працювати з юристом і не втратити купу часу та грошей? Адвокатка дає поради бізнесу

Партнерський проект
Як працювати з юристом і не втратити купу часу та грошей? Адвокатка дає поради бізнесу
views icon

Як працювати з юристом і не втратити купу часу та грошей? Адвокатка дає поради бізнесу

Анна Кухарчук – керуюча партнерка ЮК «Надійний правовий партнер» та адвокатка. 18 років вона захищає інтереси клієнтів у судах, бізнесу, веде кримінальні справи, податкові та митні спори.

У партнерському тексті з ЮК «Надійний правовий партнер» Анна Кухарчук дає поради бізнесу та розповідає, коли пора звертатися до юристів і які нюанси допоможуть отримати результат у справі.

Партнерський матеріал?

Чому люди вважають, що юристи – це складно та дорого

Як працювати з юристом і не втратити купу часу та грошей? Адвокатка дає поради бізнесу
Анна Кухарчук, керуюча партнерка ЮК «Надійний правовий партнер» та адвокатка

На відміну від західних країн та США, в Україні юристів бояться, їм не довіряють. Юрист може бути постійним консультантом і для бізнесу, і для сім’ї, але досі існує упередження щодо їх роботи: це дорого, складно і безрезультатно.

Таку думку можна пояснити доволі просто. Зазвичай в Україні до юристів, як і до лікарів звертаються тоді, коли ситуація вже занадто запущена. У складних випадках він не просто не зможе допомогти, а й зазвичай відмовить. Адже клієнт самостійно не вміє оцінити ситуацію юридично та приходить до профі з одним запитом – отримати гарантії, що все буде так, як він хоче. При цьому він часто не може сформулювати те, чого дійсно хоче. В такій ситуації юристу працювати складно, бо щоб він не зробив – все буде не так.

Розв’язання будь-якої проблеми без юриста – це як ставити діагноз за допомогою Google. Однак краще відвідати лікаря, а у нашому випадку юриста, отримати консультацію, пораду, отримати інформацію про стан справи, варіанти розвитку подій, ціни за супровід справи чи її етапи. І тоді приймати рішення що робити.

Більше про роботу юристів за посиланням.

 

Які бувають юридичні послуги

Для того, щоб будувати з юристом якісні відносини, які дадуть результат, потрібно визначити напрямок та суть завдання. Для цього слід розуміти види юридичних послуг.

  1. Перший і найпростіший – це коли необхідно реалізувати якийсь нескладний проєкт. Наприклад, ввести в експлуатацію об’єкт та оформити право власності на приватний будинок чи виробниче приміщення. Подібні процеси можна реалізувати і без юриста, але це буде довго. Юрист таку задачу вирішіть за один місяць, а у клієнта це може зайняти рік, а то й більше.

Такий вид юридичних послуг можна назвати точковим. Він потребує знання двох законів та процесу подачі документів, передбачає уважність до деталей у паперах, що подаються.

Юрист, який займається такою категорією справ, вже знає, на що потрібно звернути увагу, та які документи завчасно замовити, щоб не ходити по колу та не переробляти.


У такому випадку клієнт оплачує юристу за заощаджений час і за виконання технічного завдання.


  1. Другий вид послуг – коли потрібно вирішити багато процесів та глибоко знати низку законів, які необхідно зібрати в пазл. Наприклад, реорганізація, поділ, виділ часток підприємства чи розробка корпоративного договору між інвесторами, які планують вести спільний бізнес, вкладають спільні кошти та хочуть отримувати дохід.

Для таких завдань не підійде юрист з невеликим досвідом роботи: наприклад, 5 років буде мало. Тут необхідно не лише на пам’ять знати закони, а й вміти прогнозувати сценарії розвитку подій «що, якщо…»

Юрист має керувати роботою команди, емоційно працювати з самими інвесторами, бухгалтерами, державними реєстраторами, нотаріусом.

Такий вид юридичних послуг не має визначеного критерію, за що ж саме сплатив клієнт. Адже, якщо юридичні послуги надали кваліфіковано, то у разі спору між інвесторами запуститься механізм сценарію «що, якщо…», розробленого і підписаного сторонами. Тобто замовники зекономлять купу часу та коштів, які могли б піти на суди, якби не було сценарію.

Тут можна згадати публічний кейс, хоча і не наш – корпоративний спір між власниками бренду «Цитрус». Клієнти цього майже не відчули, але в бізнесі пошіптуються, що і сайт тимчасово не працював, і з’явився новий застосунок, а бренд компанії та візуалізація стали виглядати по-іншому. Суди між співвласниками бренду і досі тривають.

Що відбувається, коли є сценарій? Інвестори одразу визначають розмір фінансування та частку кожного учасника в бізнесі. Її можуть збільшити, якщо такій людині належить ідея, бренд, якщо вона бере участь в операційній діяльності. Учасники визначають бюджетний період, коли бізнес повинен вийти в 0, і коли повинен почати приносити дохід. В такому документі також визначається умова, коли проєкт необхідно закрити, і ніхто нікому нічого не винен. Там прописують, як оцінюється частка кожного, якщо хтось захоче вийти з бізнесу, через скільки років учасник може зажадати забрати свої інвестиції, за умови щоб бізнес не постраждав. Тобто це такий протокол подій на 60+ сторінок. І залежно від ситуації, включається механізм, який учасники погодили заздалегідь. Щоб потім не судитися десятиліттями.


Оцінити такий від послуг значно важче. Адже мова йде не лише про заощаджений час, гроші, нерви, а й про збережену репутацію та можливість будувати нові проєкти без брудної білизни.


В такому випадку клієнт оплачує юристу за глибинне знання значної кількості законів, вміння їх застосовувати і як аргумент, і як засіб маніпуляції тощо.

Як вирішують спори в судах

Є юридичні задачі, які вирішуються тільки у суді. Наприклад, спір, який дві людини з відомих тільки їм причин не хочуть вирішити самостійно. Часто в таких випадках це принцип з однієї або ж з обох сторін.

В Україні діє монополія адвокатури у судах. Тобто для звернення до суду вже потрібний не звичайний юрист, а адвокат, відомості про якого внесені до Єдиного реєстру адвокатів України. Але фаховому адвокату мало просто знати закони, щоб виграти судову справу, законами також слід вміти користуватися в інтересах клієнта.

Кейс: як ми вирішуємо спори в суді

Ось один із простих небізнесових, але показових кейсів компанії ЮК «Надійний правовий партнер» щодо вирішення судового спору.

Це був спір про поділ майна спільної квартири, в якій проживала сім’я. Чоловік зайняв домінантну позицію, погрожував, доходив до домашнього насильства, намагаючись психологічно вижити сім’ю зі спільного помешкання.

Завдяки повній довірі клієнта і виконанню усіх рекомендацій ми вирішили спір у мирному (ну, відносно мирному) порядку за два місяці. Як ми цього досягли?

Клієнтка повідомила, що побачила у чоловіка білети на відпочинок. Тоді ми відправили йому офіційний лист із пропозицією добровільно залишити квартиру та добровільно її поділити. Зробили ми це за кілька днів до того, як він поїхав на свій відпочинок. В цей період також ми запустили юридичний механізм – подали судовий позов про поділ майна, щоб зафіксувати судовий спір.

А після того, як чоловік безтурботно поїхав на відпочинок, за нашою рекомендацією клієнтка змінила всі замки у квартирі, найняла охорону, речі чоловіка охайно зібрала та вивезла в офіційно орендовану по договору камеру зберігання. Йому направили лист-подяку, що він добровільно залишив спільне помешкання та відреагував на нашу пропозицію.

Коли чоловік повернувся з відпочинку, а то була зима, то не зміг зайти у квартиру. Він викликав поліцію, але це ні до чого не призвело. Пояснюю: за наявності судового спору, поки людина не надасть поліції рішення суду про його вселення у цю квартиру, увійти до такої квартири, якщо він перебуває за її межами, неможливо.

Цей кейс показовий і для бізнесу. Він не про класичні юридичні послуги, а про знання законів і розуміння, де не можна переходити межу, а де можна вчинити так, щоб це було в межах моралі, але в інтересах клієнта.

Отримати консультацію юриста.

 

Що хоче купити клієнт, коли купує юридичні послуги

Насправді на це питання є декілька відповідей. Вони залежать:

  • від того, наскільки складна справа та проблема клієнта;
  • від того, який темперамент має клієнт, який звертається (як би це дивно не звучало).

Зазвичай людина хоче купити швидке розв’язання своєї проблеми з гарантією, або  отримати підтвердження того, що всі його дії були вірні. Проте, юристи не продають таких послуг. Вони не керуються категорією «швидко». Юрист не член родини, завдання якого втішити та підтримати, бо тоді він не зможе виконати свою роботу, яка в першу чергу має на увазі аналіз допущених помилок.

Що юрист продає своєму клієнту

Юрист, адвокат – це знавець законів. Людина, яка не просто знає назви законів, чи «до кого зайти». Він складає із законів пазл і знає, який закон, як саме, та коли застосовувати, щоб механізми почали працювати як у швейцарському годиннику.

У кваліфікованого юриста, адвоката клієнт купує час, високу професійну кваліфікацію, репутацію такого юриста. Від нього клієнт отримує те, за чим прийшов, – спокій, життя без проблем або готові сценарії на випадок виникнення проблеми тощо. Але все це тільки за умови того, що клієнт звертається до юриста до того, як виникла проблема, а потім виконує рекомендації та не підганяє.

Коли ж клієнт приходить вже з проблемою, то він має сформувати чітку задачу для юриста та при цьому розуміти, що кваліфікований спеціаліст не даватиме ніяких гарантій. Якщо ж говорити про адвоката, то він повинен розповісти клієнту про можливий результат виконання доручення на підставі закону та практики. Тобто адвокат враховує свій досвід і практики, тому йому вже зрозумілий результат юридичних послуг.

Водночас закон забороняє давати клієнту запевнення і гарантії стосовно реального результату. Він має спілкуватися так, щоб у клієнта не виникло необґрунтованих надій, а  також  уявлення, що адвокат може вплинути на результат іншими засобами, окрім своїх професійних дій. Отже, закон прямо забороняє адвокату обіцяти клієнту гарантований результат. Навіть тоді, коли буде вірогідно позитивний результат.

Про ЮК «Надійний правовий партнер»

2014 року Анна Кухарчук заснувала ЮК «Надійний правовий партнер», в команді якої зараз працюють 22 фахівці. Компанія бере участь у всеукраїнських конференціях для бізнесу, навчає персонал правильно поводитись під час перевірок, обшуків і не тільки, а також супроводжує воркшопи для студентів юридичних вишів. У ЮК «Надійний правовий партнер» 200+ клієнтів.

Партнерський матеріал?

Більше про компанію

 

Loading comments...

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: