Бойкотування китайських товарів: санкції чи постріл у власну економіку?

Опублікував Андрій Русанов

Насправді питання ширше і стосується далеко не тільки китайських виробників, але у світлі тематики ITC важливі саме вони – смартфони, ноутбуки і ось це от усе. Нема ніякої таємниці в тому, що найбільший постачальник смартфонів в Україну – Xiaomi. ноутбуків – Lenovo, присутні та популярні й інші. Тож питання варте уваги поза емоціями та хейтом у соціальних мережах. Хто саме постраждає від бойкоту та санкцій?

Почнемо з загальних речей. Що таке китайська економіка у світі? Це приблизно 20% світової економіки, і це така ж частка, як в США. Так, китайська економіка на 75% залежна від співпраці з Заходом. Але й він залежний від неї. iPhone 15, який ви придбаєте восени, буде вироблений в Китаї на Foxconn. Бойкотуватимете? Його покупка так само спонсоруватиме китайські заводи, даватиме заробіток китайським сім’ям та надходження у китайський бюджет, як і покупка Xiaomi.

Зараз світові виробники прагнуть диверсифікувати виробництво, окрім Китаю створюються заводи в Індії, Мексиці, Європі, США тощо. Але це саме диверсифікація. Індійське виробництво Apple обслуговуватиме саме ринок цієї, населення якої минулого року перевищило населення Китаю. Це ж стосується значною мірою й інших виробництв. Річна хроніка подій свідчить, що відбувається не вихід с Китаю, а саме диверсифікація, розкладання яєць у різні кошики.

Претензії США та інших країн до китайських компаній лунають усе частіше. Але вони в жодному разі не є якимось бойкотом Китаю як такого. Вони обумовлені міркуваннями безпеки: зв’язку, конфіденційності даних, захистом стратегічних галузей. Техніку ZTE та Huawei у США визнали небезпечною, TikTok збирає дані, виробництво чипів здатне підсилити китайську оборонку – все це має справжні конкретні причини, а не базується на хейті. До того ж частка китайських товарів у економіці США не є такою великою, як в Європі або в Україні.

Повертаємося до України. Чи здатна наша надпотужна економіка сказати китайським або іншим виробникам, яки на жаль зберегли відносини з росією, «Йдіть звідси?». До китайських компаній додамо ще й інших світових виробників – яких тисячі та товари яких ви бачите у магазинах та купуєте не замислюючись, бо вони вам потрібні – і отримаємо десь 30% світової економіки, яку наші активісти вимагають ігнорувати. Це товари, які не надійдуть українським користувачам і яким не так в же й багато адекватних аналогів за співвідношенням ціни/якости, це зменшення прибутків українських ритейлерів, втрата робочих місць.

Про частку України у світовій економіці соромно навіть згадувати. Чи впливає наш бойкот на потужних виробників? Як комар покусав. Чи може вплинути бойкот на нас? Так, і суттєво. Чи призводить наш бойкот або санкції до реакції у світі? Окрім поодиноких випадків – ні. Xiaomi та будь-хто навіть не помітить втрати українського ринку та легко перерозподілить його частку на Африку, Азію, або ту ж Європу, до якої ми ніби-то прагнемо – ось і весь результат.

До речі, в нас популярно хейтити виробників за відсутність українських локалізацій. А чи цікавились ви, чи є вони в Болгарії, Румунії, які є членами Євросоюзу? Сюрприз. Чому їх переважно немає? Тому що локальний ринок замалий і не вартий уваги. Нас поки що «люблять», але коли війна скінчиться і України зникне з радарів – не думаю, що хтось буде працювати на збиток.

Ну й у кінці припустимо, що ми перемогли, війна закінчилася, ба більше – нема вже ніякої росії. Чи повалить до нас натовп компаній з пропозиціями про будівництво заводів, наповнення ринку товарами, іншими формами інвестицій? Та ні в якому разі: корупція, погана захищеність у правовому полі, податки. До того ж запевняю, всі пам’ятатимуть, що окрім цих приколів тут ще можуть ввести санкції з політичної доцільности. Бо війна завершиться, а ми залишимося з цими самими корпораціями та тим самим інвестиційним кліматом, який створили власними руками.

Опублікував Андрій Русанов

Контент сайту призначений для осіб віком від 21 року. Переглядаючи матеріали, ви підтверджуєте свою відповідність віковим обмеженням.

Cуб'єкт у сфері онлайн-медіа; ідентифікатор медіа - R40-06029.