
Європейські чиновники та менеджери космічних компаній наразі проводять саміт в іспанській Севільї, щоб обговорити майбутнє космічної політики на континенті й потенційно вирішити кризу в галузі ракетобудування.
Космічний саміт у Севільї стане вирішальним моментом для космосу в Європі.
— генеральний директор Європейського космічного агентства Йозеф Ашбахер напередодні, передає ArsTechnica.
Раніше Ашбахер вже описував скрутне становище європейської ракетної галузі як гостру кризу — ракета Ariane 5 вийшла на пенсію, її заміна, Ariane 6, ще не готова, а менша ракета Vega C також має проблеми з дитячими хворобами. Цілком можливо, що ця криза призведе до розпаду десятирічного партнерства Франції, Німеччини та Італії, як головних учасників співпраці щодо розвитку пускових можливостей.
The venerable Ariane 5 rocket has retired, its replacement, Ariane 6, is not ready, and the smaller Vega C is also having teething problems. This crisis could lead to the breakup of a decades-long partnership in Europe to build rockets. Article: https://t.co/NpieFECp4z
— Eric Berger (@SciGuySpace) November 6, 2023
План протидії SpaceX
Джерела цієї кризи лежать близько десяти років тому, коли Європа намагалася визначити, що буде після Ariane 5. Ця ракета була значною мірою успішною і забезпечила Європі гарантований доступ до космосу. Однак була дорогою, і вже тоді програвала комерційний бізнес новим конкурентам, як SpaceX та її ракета-носій Falcon 9.
Німеччина наполягала на еволюції Ariane 5 в середині життєвого циклу, модернізуючи елементи ракети і знижуючи її вартість. Це дало б час для того, щоб зрозуміти успішність Falcon 9 і розглянути питання про те, чи повинна наступна ракета мати більш радикальну модернізацію.
Французькі урядовці віддавали перевагу розробці абсолютно нової, але дорогої ракети — Ariane 6. Як компроміс у 2014 році голова Airbus Том Ендерс запропонував «промислове» рішення щодо створення ракети Ariane 6. Це була б модернізована версія Ariane 5, проте на 50% дешевшою, ніж Ariane 5.
В рамках цього компромісу, Німеччина розробляла верхній ступінь ракети, твердопаливні прискорювачі розроблені Італією, а перший ступінь — Францією. Таким чином, європейські космічні держави залишилися пов’язаними одне з одним.
Криза
За десятиліття, що минуло з часу укладення цієї угоди, з’явилося щонайменше три фактори, які прискорили кризу в європейській ракетно-космічній галузі. Одним з них є зростання компанії SpaceX, яка завдяки своїй багаторазовій ракеті Falcon 9 стала домінувати на комерційному ринку з цінами приблизно вдвічі нижчими, ніж у ракет Ariane.
По-друге, запуск ракети Ariane 6 постійно відкладали стосовно початкової мети — 2020 рік. Наразі, за оптимальних умов ракета Ariane 6 зможе здійснити свій дебютний запуск до середини 2024 року. Зі зняттям з виробництва Ariane 5 і відмови від ракети «Союз» через російську агресію в Україні, Європа опинилася в незручному становищі, покладаючись на SpaceX для деяких місій.
Є питання вартості. За мети скорочення витрат на 50%, реально вдалося витрачати на 40% менше. Але враховуючи інфляцію цього замало, й підрядники Ariane 6 просять субсидії.
Цього тижня в Севільї чиновники, підрядники та ESA спробують укласти нову угоду щодо Ariane 6. Цілком можливо, що ESA в найближчому майбутньому стане більш схожою на NASA. Замість того, щоб субсидувати розробку ракет, таких як Ariane 6, вона може просто купувати їх у промисловості.
Повідомити про помилку
Текст, який буде надіслано нашим редакторам: