Китай відмовляється від одноразових ракет для місячної місії, в пріоритеті — створення Long March 9 із можливістю повторного використання

Опубликовал
Катерина Даньшина

У середині минулого десятиліття Китай серйозно замислився про висадку своїх астронавтів на Місяць, а інженери країни взялися проєктувати великий прискорювач для реалізації місії.

У 2016 році державний розробник ракет China Academy of Launch Vehicle Technology розпочав проєктування надважкої ракети Long March 9. Подібно до Space Launch System, яку NASA проєктувала в той самий час, Long March 9 мала базовий ступінь і прискорювачі, призначені для одноразового використання. Були деякі ключові відмінності, зокрема в паливі — Long March 9 використовувала керосин замість рідкого водню, — але загальна ідея була тією самою.

Відповідно до планів Китаю, одноразову надважку ракету мали запустити до 2030 року. Однак в останні роки країна спрямувала увагу на інші плани — зокрема на тлі зусиль SpaceX з повторного використання перших ступенів, що працюють на керосині та заглибленні компанії в розробку своєї повністю багаторазової ракети Starship. У різних презентаціях китайські офіційні особи обговорювали можливість використання багаторазових елементів у дизайні Long March 9.

Нові моделі пускової установки для екіпажу Long March 9 (в центрі) та Long March 5G (ліворуч) на авіашоу в Чжухай 2022. Фото: OurSpace

Тепер, згідно зі Space News, Китай заявив про це офіційно. Видання цитує інтерв’ю, яке Лю Бін, директор відділу загального дизайну China Academy of Launch Vehicle Technology, дав Центральному телебаченню країни цього тижня. Він підтвердив, що плани щодо повністю витратного Long March 9 були відкинуті.

За словами Лю, головна мета нині полягає в тому, щоб розробити велику ракету з багаторазовим першим ступенем, здатну доставити 150 тонн вантажу на низьку навколоземну орбіту і до 50 тонн на Місяць. Лю сказав, що процес проєктування залишається “гнучким”, і кілька технічних проблем ще потрібно вирішити.

Воркшоп "PR + AI: Рисерч, Креатив, Контент" від Skvot.
Навчіться адаптувати потенціал АІ під задачі піарника. Корисні тулзи, яким можна делегувати рутину, генерувати свіжі ідеї для контенту і піар-стратегій.
Дізнатись більше

Зміни, можливо, стосуватимуться двигуна. Китай нещодавно провів випробування гарячим вогнем для дуже потужного ракетного двигуна YF-130, що працює на керосині. YF-130 є одним з найпотужніших двигунів на рідкому паливі, з усіх коли-небудь створених, та має тягу 453,5 тонни. Ймовірно, що цей двигун оберуть для Long March 9.

Випробування ракетного двигуна YF-130. Фото: SCMP

Утім YF-130 може бути непридатним для повторного використання. Ракета Falcon 9, до прикладу, повторно запалює лише частину з дев’яти своїх двигунів під час входу в атмосферу Землі. З цієї причини багаторазова конструкція Long March 9 може використовувати кластери менших двигунів на рідкому паливі — можливо, на основі метану, як Starship.

Джерело: Arstechnica

Disqus Comments Loading...