NASA все більше покладається на приватну космічну компанію SpaceX Ілона Маска в реалізації амбітної місячної програми «Артеміда» — днями американське космічне агентство повідомило, що обрало майбутній космоплан Starship (точніше його спеціальну версію, модифіковану під політ і посадку на Місяць) для другої висадки екіпажу на Місяць. Мова про місію «Артеміда-4»/ Artemis-4.
Попри те, що SLS у кінцевому підсумку випередила Starship — 16 листопада багатостраждальний довгобуд NASA (запуск, який спочатку планувався на 2016 рік, переносився понад 20 разів, а загальні витрати на ракету зросли з 6 до 23,8 мільярда доларів) вперше злітав в космос в межах місії Артеміда-1, відправивши корабель Orion в безпілотний обліт Місяця (якщо все піде за планом, то вже 11 грудня він повернеться на Землю) — саме Starship, як відомо, в межах майбутньої місії «Артеміда-3» (вона відбудеться не раніше травня 2024 року) має повернути американців на Місяць (і жоден Джефф Безос цьому не завадить). Якщо цікаво, детальніше про SLS, яка відібрала у Falcon Heavy титул найбільшої та найпотужнішої РН серед тих, що нині експлуатуються, ми розповідали в окремому матеріалі, а головні віхи розвитку програми «Артеміда» — згадувалися тут.
Отже, раніше NASA доручило SpaceX доставлення на Місяць першого з часів Apollo екіпажу в межах вже згаданої місії Artemis 3
Сума початкового контракту SpaceX з NASA в межах «Артеміди» складає $2,9 млрд. За доставлення екіпажу в межах Artemis-4 компанія Ілона Маска додатково отримає ще 1,15 млрд. Для порівняння, вартість запуску SLS — $2,2 млрд, а всієї місії Артеміда-1 — $4,1 млрд. Офіційно перенесення Artemis-3 поки не було, проте головний аудитор NASA Пол Мартін у серпні визнав, що найімовірніше місія Artemis 3 відбудеться не раніше 2026 року, а Artemis 4 — не раніше 2027 року. Причини ті самі — технологічні труднощі та нестача фінансування. Від графіка відстає як розробка скафандрів xEMU (вони будуть готові не раніше квітня 2025 року), так і розробка місячних посадових модулів (читай: Starship).
15 листопада SpaceX провела вогневі випробування першого ступеня ракети Starship із 14 двигунами (досі такі тести проводилися максимально з сімома двигунами). 14 двигунів Raptor 2 на прототипі Heavy Booster 7 видали тягу 3220 тс — це більше за стартову тягу Falcon Heavy, яка становить 2326 тс. Теоретично Super Heavy у повній конфігурації з 33 двигунами зможе видавати тягу до 7590 тс. Це більш ніж удвічі перевищує можливості поточного рекордсмена — знамениту ракету NASA Saturn V.
Гендиректор Ілон Маск після тестів заявив, що через ще одне-два випробування ракета буде готова до першого орбітального польоту — є великі шанси, що він відбудеться до кінця 2022 року. Детальніше — в окремому матеріалі за посиланням нижче.