На світовому ринку смартфонів нещодавно сталася історична подія — там вперше з 2010 року змінився лідер: Samsung, який свого часу відібрав титул лідера у Nokia та непохитно утримував її 13 років поспіль, вперше поступився Apple. Нам стало цікаво, як змінилися вподобання українців з початку повномасштабної війни — спробували оцінити ринок та з’ясувати, які бренди та моделі зараз найпопулярніші в Україні. У цьому нам дуже допомогли внутрішні статистичні дані «великої трійки» мобільних операторів («Київстар», Vodafone та lifecell).
Зміст
Передусім варто зауважити, що на початок 2023-го український мобільний ринок оцінювався у 49,3 млн абонентів (кількість активних SIM-карт) — дані зі звіту телеком-регулятора НКЕК (колишня НКРЗІ). Водночас Turkcell (поки що власник lifecell) у вересневому звіті оцінював ринок мобільного зв’язку в Україні у 59 млн абонентів. Так чи інакше, разом «велика трійка» мобільних операторів обслуговує 98% всіх абонентів (частки нішевих «Інтертелеком», «ТриМоб», LycaMobile зараз дуже незначні). Ось дані на 1 жовтня 2023-го (за підсумками 2023-го оператори ще не встигли відзвітувати):
○ «Київстар» — 24 млн абонентів;
○ Vodafone Україна — 15,2 млн абонентів;
○ lifecell — 9,1 млн абонентів.
Сюди входять і ті українці, що зараз в Україні, і ті, які наразі перебувають за кордоном і продовжують обслуговуватися українськими операторами за спеціальними домашніми умовами (у роумінгу без доплат). Все ще чекаємо приєднання України до зони вільного роумінгу ЄС на постійній основі.
За даними Statcounter, протягом 2023 року Apple кілька разів обійшла Xiaomi, яка утримувала першість у ковідні та довоєнні часи в Україні. Китайський виробник почав стрімко здавати позиції ще у 2022-му, але, що цікаво, вперше Apple здобула першість за часткою ринку в Україні у квітні 2023-го — і якраз цього місяця НАЗК внесло Xiaomi до списку міжнародних спонсорів війни, оскільки продовжує працювати в росії, як і багато інших (привіт Samsung, Apple, OnePlus, Nothing, Oppo та усім іншим), та сплачувати податки, які зрештою перетворюються на ракети й вбивають українців.
Станом на грудень 2023-го, Xiaomi займала перше місце з часткою 29,21%, а Apple дихала у спину з 29,1%. Показово, що частка Samsung, яка до Xiaomi досить тривалий час утримувала першість в Україні, продовжує рухатися низхідною траєкторією — лише за 2023-й вона впала з 21,69% до 19,61%.
Внутрішня статистика «Київстар», Vodafone Україна та lifecel забезпечує дещо ширше розуміння поточного стану справ та панівних трендів українського ринку смартфонів за окремими моделями — на основі цих даних підготували рейтинги найпопулярніших смартфонів. Також додатково наводимо топ брендів та моделей смартфонів, які з’являлися в мережі «Київстарі» у 2023 році.
У першій трійці лідерів, якщо аналізувати весь парк смартфонів «великої трійки», досі без змін — Xiaomi зберігає першість, Samsung поки що займає друге місце, а Apple досі має «бронзу». Показово, що Huawei, який досі перебуває під санкціями США, є четвертим за популярністю брендом смартфонів в Україні. І, судячи з нещодавніх новин, китайський техногігант поступово оговтується після кризи, спричиненої цими самими санкціями США, та стрімко нарощує продажі.
Решта місць в топ-10 — за різними китайськими брендами, які грають в бюджетному сегменті. Такий розклад сил пояснюється більшою мірою тим, що історично найбільшу популярність в Україні мали iPhone (насамперед моделі минулих поколінь), Samsung та недорогі моделі (Xiaomi тут роками була поза конкуренцією, особливо після введення санкцій проти Huawei).
Серед цікавих змін у 2023-му — різкий зліт популярності бренду Motorola, який з 2014 року належить китайській Lenovo, та іншого китайського бренду Tecno. Нагадаємо, у минулому кварталі Transsion (власник брендів Tecno та Infinix) стала четвертим за величиною виробником смартфонів у світі.
В рейтингах найпопулярніших моделей — тотальне засилля бюджетників Xiaomi, а точніше моделей суббренду Redmi. В топі лише кілька моделей iPhone минулих поколінь. Є певні відмінності за операторами, наприклад, iPhone 11 утримує першість останні два роки поспіль серед абонентів lifecell з часткою близько 2%. Загалом же — якихось сильних розбіжностей немає.
Один із головних трендів останніх років — в преміальному сегменті найбільший попит мають найдорожчі смартфони Apple. Так, в топ-20 смартфонів, що з’явилися в мережі «Київстар» у 2023 році, увійшли iPhone 14 Pro Max та iPhone 14 Pro — 12 та 17 місця відповідно. Показово, що флагманів Samsung Galaxy немає в жодному з топів, а смартфонів Apple стає все більше — вона єдина серед топ-5 показала зростання за підсумками 2023 року, що загалом узгоджується з глобальним трендом.
Стійкий тренд збільшення життєвого циклу смартфонів (особливо моделей преміум) та інші фактори (пандемія, війна, економічний спад) лише посилили тенденцію зростання парку морально та фізично застарілої техніки: в топах переважають моделі, які вийшли у 2019-му і пізніше. Серед найпопулярніших і досі справних є навіть кілька моделей серії Galaxy J, яка відійшла в історію наприкінці минулого десятиліття.
Ще кілька цікавих фактів з внутрішньої статистики мобільних операторів України:
За даними IDC, у 2023 році світові продажі смартфонів впали на 3,2% у кількісному вимірі, до 1,17 мільярда пристроїв, що є найгіршим результатом за десятиріччя. А втім, за підсумками 4 квартал 2023-го продажі смартфонів вперше зросли після 10 послідовних кварталів спаду, що дає надію на пожвавлення попиту у 2024 році.
За прогнозами аналітиків, виробники недорогих смартфонів Android, як-от Transsion і Xiaomi, зможуть наростити продажі завдяки пожвавленню попиту на ринках, що розвиваються. Водночас Huawei поступово повертається у гру — минулого кварталу продажі Apple просіли лише в Китаї (найбільший спад з 2018 року). Поступово зростає сегмент складаних смартфонів і новий тренд на ринку — генеративний ШІ та допоміжні нейросервіси. Власне, анонсовані нещодавно смартфони Samsung Galaxy S24 під зав’язку нашпиговані різними функціями ШІ, зокрема й перекладу розмову в реальному часі (підтримка української з’явиться в одному з майбутніх оновлень).
Щодо українського ринку смартфонів, якому властива висока інертність, з огляду на теперішні умови найімовірнішим сценарієм є подальше зростання частки iPhone (здебільшого моделями минулих поколінь) та насичення китайськими бюджетниками — чи то Xiaomi/Redmi, Honor, Realme, Tecno чи ще якийсь бренд. І так, те, наскільки активно українці оновлюватимуть смартфони, більшою мірою залежатиме від подальшого перебігу війни та макроекономічної ситуації.