Огляд Avermedia Live Gamer ULTRA 2.1: перша карта захоплення з підтримкою HDMI 2.1

Опубликовал
Артем Лисайчук

Люди, життя яких пов’язано зі створенням відео про відеоігри, три роки чекали карту захоплення з підтримкою HDMI 2.1 та інших бонусів цього стандарту. Однієї з перших, хто представив бажаний інструмент для запису відео у високій роздільній здатності стала Avermedia зі своєю картою захоплення Avermedia Live Gamer ULTRA 2.1 (GC553G2). Якою вийшла новинка та що за можливості пропонує докладно розповімо у нашому огляді нижче.

Технічні характеристики Avermedia Live Gamer ULTRA 2.1

Комплектація LIVE GAMER ULTRA 2.1 (GC553G2)
HDMI 2.1 UHS кабель
USB 3.2 Gen 2 Type-C кабель
4-піновий 3.5mm Audio кабель
Інструкція з налаштування
Вага 115 г
Розміри 120 x 70 x 27.6 мм
Інтерфейс підключення до ПК USB 3.2 Gen 2 Type-C (10Gbps)
Інтерфейси вводу/виводу HDMI 2.1 In
HDMI 2.1 Out
4-піновий 3.5mm Jack вхід для гарнітури
4-піновий 3.5mm Jack вхід для геймпада
Максимальна якість наскрізного сигналу 2160p144 HDR/VRR
1440p240 HDR/VRR
1080p360 HDR/VRR
Максимальна якість захоплення сигналу 2160p60 (Windows)
2160p30 (macOS)
Підтримувана роздільність 2160p, 1440p, 1080p, 1080i, 720p, 576p, 576i, 480p, 480i
Підтримувані формати відео YUY2, NV12, RGB24, P010(HDR)

Зовнішній вигляд та комплектація

Карта дуже маленька. Розміром зі стандартну комп’ютерну мишку і майже удвічі менша за мою стареньку Live Gamer EXTREME (GC550). Проте маленький розмір не завадив розмістити два повноцінних HDMI 2.1 на вхід та вихід, USB-C для підключення до ПК, а також два mini-Jack 3.5 mm для підключення гарнітури та ґеймпаду.

Комплектація стандартна для подібних пристроїв: це сама карта захоплення, швидкісний HDMI 2.1, USB-C UBS 3.2 Gen 2 (10Gbps), 4-піновий mini-Jack 3.5mm для підключення ґеймпада та інструкція по швидкому налаштуванню пристрою (на жаль, без української мови).

Програмне забезпечення та драйвери

Після підключення пристрою до ПК можна одразу запустити OBS та почати запис або стрим, але рекомендую в першу чергу встановити AVerMedia Gaming Utility. Застосунок дає можливість оновити прошивку, налаштувати RGB-підсвітку, звук та найголовніше — побачити сигнал якої якості передає консоль. Важливе уточнення, відображується саме сигнал наскрізної передачі зображення, а не захоплення. Також Gaming Utility показує яка програма використовує пристрій, що в окремих випадках може бути дуже корисно.

Кіноклуб "Забагато драми" від Skvot.
10 лекцій та 10 практикумів, щоб зрозуміти мистецтво кіномови.Сформуй власний смак та бібліотеку фільмів і навчись писати рецензії.
Програма кіноклубу

RGB регулюється стандартно: яскравість, 15 різних режимів ефектів та їх швидкість. Керування підсвіткою можна довірити сторонній системі, на даний час підтримується лише ASRock Polychrome RGB та MSI Mystic Light, або ж взагалі вимкнути. Майже в усіх режимах на мінімальній яскравості підсвітка рухається помітними ривками.

Моя материнська плата хоч і має USB Type-C з підтримкою USB 3.1 Gen 2 (10Gbps), але контролер виявився проблемним. Зі стандартними драйверами звук практично не працював при захопленні в OBS, XSplit та ReCental в 4К/60, при цьому наскрізна передача даних була у нормі. Тільки встановлення старішої версії драйверів розв’язало проблему зі звуком, але натомість драйвер обмежив швидкість передачі даних до 5Gbps.

Відтак режими захоплення зображення обмежилися з 4K/60fps до 4K/30fps, з 2K/120 до 2K/60 в SDR-режимах, а також з 4К/30 до 2К/30 з HDR-сигналом. На наскрізний сигнал ці обмеження не впливають. Зауважу, що це проблема виключно моєї материнської плати, сама карта захоплення працює коректно. Тож невеличка порада, перевірте наявність підтримки USB 3.2 або USB 3.1 Gen 2 зі швидкістю передачі даних 10Gbps і вище аби карта повністю себе розкрила.

В описі останнього оновлення (1.0.6.2) вказано, що з’явилася можливість записувати RGB24 4K/30, для цього потрібно перемкнутися в режим HDMI 2.0 в застосунку Gaming Utility. Що дивно, в списку переліку підтримуваних форматів зазначено, що у форматі RGB24 максимальна роздільна здатність запису 2560x1440p при 60fps. Ймовірно ця інформація вже є застарілою. Карта також працює на Mac та Linux, але з обмеженням запису до 4К/30.

Звук Avermedia Live Gamer ULTRA 2.1

Керування звуком дуже просте та зручне, маємо окремі повзунки для регулювання звуку який передається по HDMI, навушників та мікрофону. Також кожне джерело звуку окремо можна заглушити. Звук в навушниках гучний, навіть занадто (я підключав Sony PlayStation Gold), а от звук з мікрофона гірший, ніж якщо підключати цей самий мікрофон до звукової карти. Але як тимчасовий варіант стримів згодиться.

У випадку підключення ґеймпада через спеціальний вхід комплектним 4-піновим AUX (TRRS), він автоматично замінює собою звук який передається по HDMI. Тобто в налаштуваннях PS5 можна увімкнути вивід звуку через ґеймпад, а з нього звук передаватиметься на карту захоплення окремим дротом. При цьому мікрофон в ґеймпаді перестає працювати, оскільки система PS5 розпізнає таке підключення як «гарнітуру».

Якщо підключати в ґеймпад 3-піновий mini-Jack 3,5mm (TRS) (або скористатися розгалужувачем з TRRS на окремі штекери мікрофон/звук), то консоль сприйме карту захоплення як «навушники», а мікрофон в ґеймпаді продовжить працювати для спілкування в консольному голосовому чаті. Важливо, якщо скористатися розгалужувачем, то TRS потрібно підключати саме в ґеймпад.

Я не вбачаю в цій схемі постійного робочого варіанту, хіба що як тимчасові милиці у випадку некоректної робити звуку по HDMI, або у вас специфічні умови чи задачі. Також хотілося б мати можливість в Gaming Utility обирати джерело звуку з HDMI чи з ґеймпада.

Через вхід для ґеймпада можна під’єднати будь-яке інше джерело звуку, наприклад телефон або мікрофон. Важливе уточнення щодо підключення окремо мікрофонів. Вхід для гарнітури приймає будь-який мікрофон, а от вхід для ґеймпада працює тільки з мікрофонами, які мають фантомне живлення (типу BOYA BY-M1), або іншим джерелом, яке живиться окремо (телефон, планшет, плеєр, зовнішня звукова карта з виходом на навушники і т.д.). Також голос набагато гучніший якщо підключати мікрофон до гарнітурного входу.

Карта не підтримує звук 5.1, що мене трішки розчарувало, але на сайті виробника є обнадійлива публікація, що з часом цю можливість можуть додати.

Можливості запису відео

Перше, що потрібно знати, максимально можлива якість запису відео не впливає на наскрізний сигнал. На телевізор чи монітор зображення буде виводитися у 4К/120, навіть якщо максимальна якість запису буде обмежена 4К/30. Також варто розуміти, що консолі автоматично визначають можливості вашого ТВ чи монітора, й на відміну від ПК, на них не можна примусово встановити 4К роздільність, якщо підключений 1080р-монітор. Карта захоплення не є AV-ресивером й в цьому випадку для консолі вона «невидима».

Але це обмеження досить легко обійти, якщо не виводи зображення з карти захоплення на екран. Тоді консоль визначає Live Gamer ULTRA 2.1 як 4К екран з підтримкою 120 Гц, VRR та HDR й відповідно, можна записувати ігролад у максимальній якості (4К/60) навіть якщо у вас FullHD-монітор. Недоліком цього методу є те, що доведеться грати з вікна перегляду в OBS чи RECentral, а вони мають невеличку затримку, яка відчувається в динамічних іграх. Звикнути до неї можна, особливо якщо в грі мало динаміки, але у свіженький Prince of Persia: The Lost Crown таким способом грати було не дуже комфортно.

Базові можливості виводу та захоплення сигналу

Наскрізний сигнал SDR/HDR/VRR 3840X2160p144
3440x1440p120 (UltraWide)
2560X1440p240
1920X1080p360
Запис SDR (NV12) 3840X2160p60
3440x1440p60 (UW)
2560X1440p120
1920X1080p240
Запис HDR (P010) 3840X2160p30
3440x1440p30 (UW)
2560X1440p60
1920X1080p120

 

Карта захоплює нестиснений потік у форматі NV12 4:2:0 в 4К 60fps. Якщо консоль передає сигнал HDR, то для запису відео у HDR в RECentral достатньо натиснути кнопку «HDR», що б програма автоматично перемикнулася у формат P010 та підібрала максимально доступні налаштування роздільності та FPS (це якщо поставлена галочка «Автоматичні налаштування» в меню карти, в іншому випадку потрібно налаштовувати якість вручну.).

В OBS все доведеться налаштовувати власноруч. Цей процес не забере багато часу, але кілька хвилин доведеться розбиратися. Також варто знати, що запис відео в HDR здійснюється виключно силами відеокарти в h265 (HEVC).

На першому скриншоті показано, що YouTube отримує зображення у SDR, а наскрізний сигнал карта передає в 4К 120 Гц HDR

Що добре, і OBS, і RECentral вміють «проявляти» HDR сигнал у SDR. Це означає, що наскрізний сигнал на підключеному ТВ чи моніторі буде в HDR, а на стримі глядачам йтиме нормальна картинка. Але стримити в SDR і одночасно записувати відео у HDR не вийде.

При конвертації сигналу RECentral трішки видозмінює картинку по балансу білого і додає контрасту, а OBS навпаки, втрачає його. Але це помітно лише при прямому порівнянні й загалом ніяк не впливає на сприйняття кольорів.

SDR RECentral
SDR OBS
HDR OBS
HDR RECentral

SDR RECentral / SDR OBS / HDR OBS / HDR RECentral

Карта не здатна записувати 4К/120fps, ймовірніше, кінцева ціна продукту є одним із факторів цього обмеження. Звичайно, мало які ігри можуть працювати з такими параметрами на консолях, але вже згаданий Принц Персії може. Також потрібно враховувати, що захоплювати зображення можна не тільки з консолей, але й з будь-яких інших джерел відео, у тому числі фотоапаратів, відеокамер та інших ПК, які можуть забезпечити 4К/120, тож така можливість не була б зайвою.

Порівняння зі старою картою захоплення у 1080p

Заради цікавості я вирішив порівняти якість зображення зі старою моделлю (LGX GC550) в режимі 1080p/60. Очікувано, жодної різниці в якості зображення я не помітив. Ледь помітні відмінності лише у відтінку, Live Gamer ULTRA 2.1 (LGU) тяжіє до зеленого, а LGX до мадженти. А от затримка у вікні перегляду в OBS відчутніша зі старою картою захоплення.

Також відмінність різних поколінь карт у тому, що LGU розрахована на сучасні консолі, а тому нова карта не має компонентного входу, як і перехідників для них. Тож любителям повертатися до старих консолей, типу PS3 і старішим, варто запастися сторонніми перетворювачами сигналу з аналогового у цифровий. Або ж мати для таких задач ще одну карту захоплення з аналоговим входом.

Порівняння зображення у 1080p. Live Gamer ULTRA 2.1 та Live Gamer EXTREME

Ціна та конкуренти Avermedia Live Gamer ULTRA 2.1

Ціна Avermedia Live Gamer ULTRA 2.1 (GC553G2) складає 13440 грн. Серед прямих конкурентів з підтримкою HDMI 2.1 лише інша карта від Avermedia — Live Gamer 4K 2.1 (GC575) яка підключається по PCIe Gen 3 x4, але коштує так само — 13400 грн. Анонсовані минулого року Asus TUF Gaming Capture Box-4KPRO (USB) та Elgato 4K X (USB) та 4K Pro (PCIe) досі не з’явилися у продажі.

Серед доступних конкурентів без підтримки HDMI 2.1, але із можливістю запису 4К/60 можна виділити старі моделі Elgato 4K60 Pro MK.2 (PCIe) за ціною від 10000 грн, та Elgato 4K60 S+ (USB) яку ще можна знайти у деяких магазинах за ціною від 19000 грн або на вторинному ринку. З переваг обидві карти від Elgato вміють писати 4К HDR навіть при 60fps.

Disqus Comments Loading...