7 листопада в кінотеатрах стартував прокат різдвяного слешера «Жахаючий 3», котрий є продовженням попередніх двох фільмів, що входять у горор-франшизу «Terrifier». Це означає, що зловісний і таємничий клоун Арт, який вже встиг стати фігурою культовою серед шанувальників кровопролитних фільмів жахів, офіційно добирається і до українських великих екранів. Як повідомлялося раніше, далеко не всі глядачі виявилися готові до сцен екстремального насилля, які пропонує кіно. В огляді нижче розповідаємо, що там такого страшного виробляє безжалісний мім цього разу.
Жанр різдвяний слешер про надприродне
Режисер Демієн Леоне
У ролях Девід Говард Торнтон, Лорен Лавера, Елліот Фуллем, Саманта Скаффіді, Маргарет Енн Флоренс, Брайс Джонсон, Клінт Говард, Том Савіні
Прем’єра кінотеатри
Рік випуску 2024
Сайт IMDb, офіційний сайт
Після подій минулого фільму пройшло п’ять років. Не дивлячись на те, що відчайдушна дівчина Сієнна Шоу обезголовила інфернального клоуна Арта, той все ж знайшов можливість повернутися у стрій, та ще й зі своєю малою подружкою-демоницею у тілі спотвореної Вікторії Хейз. Тепер солодка парочка тероризує людей напередодні Різдва, і це лише питання часу, коли вони дістануться до Сієнни та її молодшого брата Джонатана, щоб завершити свою криваву справу. Це буде ще те чорне Різдво.
Майже завжди усміхнений Арт вже встиг стати не тільки помітною частиною попкультури, але і справжнім культурним феноменом. Достойним наступником культових горор-ікон, таких як Фредді Крюгер, Джейсон Вурхіз чи Майкл Маєрс, та справжнім символом незалежного низькобюджетного кіно, звідки й вийшли знакові кіноманіяки. Не бувши підпорядкованим студіям, які можуть диктувати свої умови, творець «Жахаючого» Демієн Леоне вільний втілювати на екрані найбільш дикі та сміливі задуми.
Тож режисер завзято користується моментом і плює абсолютно на усі норми моралі, шокує максимально жорстокими сценами насилля, пропонує естетику крові, що невпинно фонтанує, та буквально хизується такою уседозволеністю. Саме тому «Жахаючий» здається ковтком свіжого повітря на тлі безневинних мейнстримних франшиз на кшталт «Крика» чи знекровлених одноденок на стримінгу. Саме тому при смішному бюджеті кіно збирає купу грошей. Саме тому, дивлячись на успіхи свого колеги по цеху і сусіда по кінопрокату, Джокер забився у куток, щоб тихенько поплакати.
Вже у дебютній сцені Леоне змушує згадати про слешер «Тиха ніч, смертельна ніч», де молодий хлопчина у костюмі Санта-Клауса хапав пожежну сокиру та самовіддано рубав направо і наліво усіх, хто трапиться під руку. Арт наслідує цей приклад, тільки з властивим йому почуттям гумору, не забуваючи з’їсти печивко та випити стакан молока, трепетно залишені для Санти дружньою родиною. Ще й чемно помиє після себе посуд. А найуважніші глядачі обов’язково помітять тут відсилання до «Сяйва» Стенлі Кубрика.
Для горор-ґіків у стрічці знайдеться достатньо приємних крашанок й омажів. Наприклад, у другій половині фільму закривавленій сокирі прийде на заміну безжальна бензопила — привіт тобі, брудний реднеку з Техасу!
Однак найбільша частка збоченого очарування цієї франшизи тримається саме на Арті та його нестерпних витівках. Такого харизматичного і лячного виродка ще треба пошукати. Чого вартує сцена, де вбивця прикрашає святкову ялинку… людськими кишками. Контрапунктом лунатиме святкова різдвяна музика, коли він рватиме на шмаття і патратиме чергових приречених бідолах. Бо це ще той поганий Санта.
Якщо автори сусіднього «Азраїла: Світ тиші» також пропонують безглузде насилля заради насилля, але під соусом кривавих розправ приховують сумнівний релігійний символізм, намагаючись це подати як щось наративно серйозне, то творці «Жахаючого» пишаються своєю кровопролитною безглуздістю. Їхнє творіння існує суто заради шок-контенту і глядацького дискомфорту. І оцю свою відверту трешатину вони з великим задоволенням щедро приправляють чорним, як зуби клоуна, гумором. Це весела забава, що згодиться для перегляду у самому пеклі.
При цьому Демієн Леоне, як сценарист, намагається в рамках жанру розповісти хоч якусь історію. Вона — вже не безсюжетний сплеттер з першої частини, де перерви між кривавими розправами фактично не було чим заповнювати.
Тут у нас, окрім розпилених бензопилою студентів, які звісно ж займалися сексом, чи перетворення людських облич на криваве місиво, існує передісторія головної героїні, фігурують натяки на розширення куцої міфології, ну і, знову ж таки, згадуємо «Азраїл», — присутні біблійні образи. Вони особливо ні на що не впливають, але спонукають думати про місцеве протистояння не тільки як типову для слешера битву маніяка з фінальною дівчиною, але буквально як про антагонізм ангела і демона.
В одній зі сцен перед глядачем постане легендарний Том Савіні, який працював гримером у класиці Джорджа Ромеро «Світанок мерців» та «День мерців», у тій таки «П’ятниці, 13-е» і ще у безмірній кількості жахастиків. Тут він даватиме інтерв’ю з екрана телевізора, ну точно так само, як робив це у рімейку «Світанку мерців» Зака Снайдера 20 років тому.
Демієн Леоне вже працює над четвертим фільмом, який, за його словами, має стати останнім. Втім, враховуючи успіх серії, важко повірити, що це буде саме так; он, багатостраждальна Лорі Строуд вовтузилася з Майклом Маєрсом понад 40 років.
«Жахаючий 3» то, звісно, страва м’ясна, приготована виключно для поціновувачів соковитих кривавих стейків. От для них можливість побачити Арта на великому екрані стане гарним подарунком. Всім іншим краще не наближатися до безжального міма на кілометр. Бо це ще те дуже страшне кіно.