Ідея цієї статті народилася одразу після тесту Citroen Ami Cargo. Чи можна знайти щось подібне, але в більш традиційному вигляді? Звичайно, першою альтернативою виглядає електромобіль Smart з кузовом 453. І коли починаєш вивчати його детально, раптом знаходиш навіть цікавіші альтернативи. Наприклад, 4-дврений 4-місний електромобіль Smart forfour ED (Electric Drive): так, вдвічі дорожче – адже й дверей удвічі більше! Отже, що таке Smart forfour Electric Drive у кузові 453, як він їде і скільки коштує? Зараз розповім!
Зміст
У минулому ми детально розповідали про електромобіль Smart ED з кузовом 451, а тепер настав час поговорити про його спадкоємця з кузовом 453. Фундаментальна відмінність між ними навіть не у тому, що змінився дизайн або підвищена потужність електромотора – а у тому, що електромобіль Smart 453 одразу з початку виробництва пропонувався покупцям у трьох різних кузовах: закритий 2-дверний варіант fortwo, відкритий 2-дверний варіант fortwo Cabrio, закритий 4-дверний варіант forfour. Хоча технічно всі три моделі ідентичні: опорний кузов, задній привод, один електромотор (60 кВт або 82 л.с. та 160 Нм), акумулятор на 17,6 кВт-год., час повної зарядки 2,5-6 годин, запас ходу до 160 км (NEDC), максимум 130 км/год.
Сімейство електромобілів Smart 453 дебютувало наприкінці 2016 року, продаж стартував на початку 2017-го. Зараз на ринок виходить кардинально новий Smart – вже у вигляді кросовера. Але за своє 5-річне життя електромобіль Smart 453 встиг оновиться і змінити ім’я: наприклад, 4-дверний варіант (як тестовий електромобіль) починав із назвою Smart forfour Electric Drive – а після оновлення отримав назву Smart EQ forfour.
Один у трьох варіантах: електромобіль Smart 453 з моменту початку виробництва пропонувався у трьох кузовах. Причому вперше саме в цьому поколінні з’явилася комбінація 4-дверної 4-місного кузова та електроприводу. Тим паче цікавим є тестовий варіант Smart forfour Electric Drive 453.
Як упізнати саме електричний Smart forfour? Найпростіше за логотипами EQ спереду та ззаду – вони вказують на приналежність до електричної лінійки. Але в іншому електромобіль Smart forfour Electric Drive 453 майже нічим себе не видає: ладний кузов із м’якими лініями, виділений і підкреслений кольором каркас з надміцних сталей, мінімальні звиси.
Останні реально «мінімальні»: адже довжина навіть 4-дверного варіанта Smart становить лише 3,49 метра – це типовий представник А-класу за європейськими мірками. При цьому колісна база сягає 2,49 метра: а це вже багато для А-класу! Ну й щоб завершити із розмірами: ширина дорівнює 1,66 метра, висота становить 1,55 метра, кліренс – типово «європейські» 132 мм.
Маленький електромобіль Smart forfour Electric Drive 453 дивує великою (як за мірками класу) колісною базою. З цікавих деталей – запам’ятовуються задні вікна-кватирки та логотипи «EQ», як ознака електрокара. Передній логотип розташований на решітці радіатора, поруч із фіксатором капота – останній відстібається повністю і трохи зсувається вперед, відкриваючи доступ до парочки бачків та стандартного автомобільного акумулятора. На задніх крилах – канал для повітря та зарядний порт на місці заправної горловини: замість викопного палива сюди «заливається» електроенергія, якої має вистачити на 160 км пробігу.
Цифровий лічильник запасу ходу на тестовому електромобілі видає «заводські» 160 км. Ось тільки вони були пораховані ще за методикою NEDC, а це означає розбіжність на 25-30% із реальним запасом ходу. Скільки виходить? Мої спостереження дають 120-130 км насправді. Запас ходу легко відстежувати на дисплеї центром величезного тахометра. А заряд акумулятора та моментальну витрату енергії можна відстежувати на окремій кульці ліворуч від керма. Причому power-метр стоїть на власній ніжці, його можна повертати праворуч/ліворуч, а позначення та стрілки явно промальовані з вигадкою.
Як і весь салон: куди не глянь – скрізь цікаво! Ось дефлектори вентиляції у вигляді кульок з 3-променевим логотипом Mercedes і одночасно написом smart. Ось клімат-контроль із повзунком вибору температури – причому всередину повзунка вставлено збільшувальне скло, щоб краще бачити вже вибрані градуси. А ось місце пасажира із висувним лотком для дрібних речей. Нехай у деяких кнопках і перемикачах пізнається Renault, але загалом передня частина салону дуже вдало поєднала дизайн, практичність, оглядовість.
А ось задня частина та багажник – вони просто є, існують, присутні. Другий ряд пропонує мінімально-достатній запас місця для двох дорослих людей: місця над головою та по ногах вистачає впритул (але все-таки вистачає). Хоча може комусь не вистачить повноцінного скла, що опускаються: замість нього використана відкидна кватирка. Та й з багажником не розженешся – корисного об’єму 185 літрів вистачить лише для звичайних щоденних покупок. Втім, більшого від Smart-а й не вимагаєш. До речі, врахуйте: частину багажника займає ніша-бокс для зберігання зарядного кабелю.
Однією фразою про салон – він цікаво зроблений! Багато деталей вдало поєднали у собі дизайн та практичність: прилади, блок «клімату», дефлектори вентиляції. По центру круглого спідометра – цифровий дисплей із запасом ходу та показником «еко»-водіння: мій результат досягав 84-85% максимум. Рівень заряду акумулятора і витрати/рекуперації енергії – на окремому подвійному індикаторі. Передні сидіння оснащені інтегрованими підголівниками, що мають чудовий вигляд. А ось задні сидіння просто є. Втім, як і багажник. Гаразд: сіли – поїхали!
Саме поїхали. Не «полетіли», не «покотили», а саме поїхали. При старті з місця електромобіль Smart forfour ED 453 просто починає їхати: без драматичних втискувань в спинку сидіння, але і без незадоволених поспішаючи клаксонів позаду. Динаміки загалом достатньо для міського руху, легко досягаються 60-70 км/год. й лише ближче до «сотні» прискорення вщухає. Але всі прискорення, що потрібні у місті – всі вони відбуваються плавно та нерозривно завдяки електроприводу. Й уповільнення також. Електромобіль Smart не має можливості налаштування інтенсивності рекуперації, але тут і з заводу непогано вгадали – середня інтенсивність, подібно до «B»-режиму першого Nissan LEAF. Впливати на динаміку можна лише за допомогою кнопки «ЄСО», при ввімкненні якої знижується інтенсивність прискорень – але також і додається кілометрів запасу ходу.
Що стосується роботи підвіски та керованості, то запам’яталося два пункти. По-перше, запам’яталося дуже «довге» кермо – тут 3,5 оберти від упору до упору. Хоча все не просто так: відмінний виворот передніх коліс дає відмінну маневровість. По-друге, підвіска досить м’яка – але у невеликому діапазоні. Тому всі дрібні та середні нерівності проїжджаються з комфортом та похитуванням. А ось на великих ямах доводиться неабияк гальмувати: інакше маленькі колеса провалюються, через коротку базу здригається весь кузов. Словом, не шукайте тут претензійну керованість чи суперкомфорт. Але пошукайте зручність пересування та простоту керування для міських вулиць – і ви це знайдете.
Стиль руху електромобіля Smart forfour ED 453 визначає його компонування: потужності електромотора вистачає для активних стартів та прискорення до швидкості 60-70 км/год., задній привод та великий виворот передніх коліс гарантують маневровість – відмінний міський варіант. І ще раз повертаючись до прогнозованого запасу ходу: він безпосередньо залежить від ввімкненого чи вимкненого «ЕСО»-режиму (кнопка поруч із важелем) та роботи обігрівача/кондиціонера. Погляньте на цифри – розбіжність 47-68 км залежно від «ЕСО»-режиму та роботи обігріву/кондиціонера салону.
Скільки коштує такий електромобіль? Саме цей Smart, представлений у статті – близько $15,6 тис. (2018 рок випуску, пробіг близько 30 тис. км). Нині подібних варіантів стає дедалі більше: подібні електромобілі Smart 453 у Європі зараз виходять із лізингу та прокатних контор – тому можуть масово поїхати до нас до України. А це означає розширення пропозиції та зниження ціни. Наприклад…
Наприклад, можна знайти 2-дверні або 4-дверні варіанти, в різному кольорі кузова і з різною обробкою салону, є навіть версії з м’яким дахом. Відмінності оснащення мінімальні – монохромний або кольоровий дисплей, звичайні або легкосплавні колісні диски, сидіння з підігрівом. Аналогічно з ціною та пробігом – близько $14-16 тис. за 3-4-річні електромобілі з пробігами 15-38 тис. км.
Це альтернатива Nissan LEAF десь 3-4-річної давності. Пам’ятаєте: спочатку будь-який електромобіль (включаючи Nissan LEAF) був дорогою екзотикою – але невдовзі «листочків» стало дуже багато, вони реально перетворилися на масовий і доступний електромобіль «для народу». Звичайно, вживані екземпляри Nissan LEAF можна було лаяти на невеликий запас ходу – але всі прощали за його ціну, м’яку підвіску, відносну простоту ремонту.
Ось цим зараз стає уживаний електромобіль Smart у 453-му кузові: цікава альтернатива, що претендує на роль власного транспорту для міста та передмістя. Нехай з невеликим запасом ходу й обмеженим простором – зате також з невеликим пробігом і свіжим акумулятором, з відмінною маневровістю і простим управлінням, з іграшковим дизайном і продуманим салоном. Чи коштує такий набір якостей $15 тис. «плюс/мінус»? А ось тут кожен вирішує сам собі. Чекаю на ваші думки в коментарях нижче!