Професійні стрімери та геймери знають, що якість звуку не менш важлива за якість відео. Випадковий удар по мікрофону на столі, гучний стук від клавіатури, постійні коливання гучності — ці проблеми знищують атмосферу найцікавішої трансляції. Рішення просте: додати мікрофонний пантограф, також відомий як “штатив-журавель” або boom arm (англійською).

Пантограф — це регульоване механічне кріплення, яке фіксується на краю столу або стоїть на підлозі. На відміну від традиційної настільної підставки, пантограф тримає мікрофон у повітрі, забезпечуючи точне позиціонування та звільняючи робочий простір. Цей пристрій став стандартом індустрії не випадково — він вирішує цілий комплекс технічних та ергономічних завдань.

Більшість виробників мікрофонів, особливо “геймерського” призначення, включають у комплект базові настільні підставки. Ці рішення функціональні для початкового тестування, бо мікрофоном можна почати користуватися одразу з коробки, але вони мають суттєві обмеження: фіксована висота, відсутність ізоляції від вібрацій, займають цінний простір на столі. Деякі моделі включають досить високі підставку з вбудованим антивібраційним кріпленням (shock mount), але навіть вона не забезпечує гнучкості позиціонування повноцінного пантографа. Такі заводські підставки — компроміс між вартістю та базовою функціональністю, розрахований на користувачів без специфічних вимог до якості звуку.

Вся ця стаття народилася з власного досвіду автору, який виявився не таким приємним, як очікувалося. В господарстві вже багато років був мікрофон Razer Seiren (найперший), який цілком виконує свої нехитрі обов’язки в сетапі. От тільки має незручну рідну підставку. І коли в руки попав пантограф від HATOR Signify RGB Pro+, очевидною ідеєю стало суміщення цих двох пристроїв. Спочатку виявилося, що не підходить різьба кріплення і потрібно замовити адаптери… А потім, що пантограф, який чудово працював з мікрофоном, який йшов в комплекті, не дуже добре тримає масивний Seiren: спочатку наче працювати можна, але з часом (протягом годин) конструкція нахиляється під вагою. Тож прийшлося проводити дослідження і все встало на свої місця, але після детального вивчення питання.
Зміст
Нащо потрібен пантограф?
Основна перевага пантографа полягає в покращенні акустичних характеристик запису. Правильне розташування мікрофона на відстані 15-30 сантиметрів від джерела звуку під невеликим кутом критично важливе для кардіоїдних мікрофонів, які домінують у сфері стрімінгу. Така позиція покращує співвідношення сигнал/шум, дозволяючи знизити рівень посилення і, відповідно, зменшити захоплення фонових шумів на кшталт гудіння вентиляторів, кондиціонера, віддалених розмов. Не менш важлива ізоляція від механічних вібрацій. Кожне натискання клавіші, клацання мишки чи випадковий дотик до столу через традиційну підставку передається прямо в мікрофон. Пантограф фізично відокремлює мікрофон від поверхні, усуваючи ці паразитні звуки.

Ергономічні переваги виходять далеко за межі простого звільнення місця на столі. Можливість швидко змінювати положення мікрофона, прибирати його з робочої зони або повертати для різних сценаріїв використання значно підвищує ефективність роботи. Сучасні моделі оснащені системами кабель-менеджменту — прихованими каналами або зовнішніми кліпсами, які підтримують охайний вигляд робочого місця.
Інтеграція акустичних аксесуарів
Пантограф корисний не тільки сам по собі, а й як платформа для комплексного акустичного рішення, адже дозволяє зручним чином додати до мікрофону аксесуари, що не були заплановані виробником.

Амортизаційні кріплення (shock mounts) створюють додатковий рівень захисту. Ці пристрої використовують еластичні підвіси у вигляді гумових шнурів або силіконових кілець для підвішування мікрофона всередині рамки. Така конструкція поглинає вібрації в усьому акустичному діапазоні, ефективно блокуючи як низькочастотні удари, так і високочастотні резонанси. Професійні shock mounts для важких мікрофонів (Rode PSM1, Audio-Technica AT8458) коштують 50-100 доларів, але бюджетні універсальні моделі за 15-25 доларів забезпечують достатній захист для більшості випадків. Важливо: діаметр кріплення shock mount повинен відповідати діаметру мікрофона, а різьба — стандарту пантографа.

Поп-фільтри монтуються трьома способами: на гусячій шиї з власним затискачем, прямо на пантограф через додаткове кріплення або на shock mount. Оптимальна відстань поп-фільтра — 10-15 см від мікрофона. Важливо: затискач поп-фільтра не повинен передавати вібрації на пантограф. Вітрозахист (windscreen), що постачається з самим мікрофоном, є в певному сенсі альтернативою поп-фільтру. Поролонова насадка менш ефективна проти вибухових приголосних, але не займає простір і не потребує позиціонування. Ідеально, звісно, поєднувати вітрозахист з поп-фільтром.

Акустичні екрани (reflection filters) кріпляться на пантограф позаду мікрофона, створюючи локальну акустичну обробку. Вага екрана (500-1500 г) критично навантажує конструкцію, тож необхідний запас вантажопідйомності становить 2 кг та більше. Бюджетні пантографи не витримують таке навантаження.

Кабель-менеджмент також впливає на функціональність. XLR-кабелі важчі та жорсткіші за USB, створюють додаткове навантаження на з’єднання. Спіральні кабелі зручні, але додають вагу та можуть резонувати. Оптимальне рішення — прямий кабель достатньої довжини (3-4 метри) з фіксацією на пантографі кожні 30-40 см.
Асортимент та критерії вибору
Ринок пропонує кілька основних типів пантографів. Найпопулярніші — настільні моделі з C-подібним затискачем, які легко встановлюються на край столу без його пошкодження. Альтернатива — кріплення через отвір (grommet mount), яке потребує свердління, але забезпечує надійнішу фіксацію та естетичніший вигляд. Підлогові пантографи з важкою основою підходять для професійних студійних мікрофонів та ситуацій, коли настільне кріплення неможливе. Новий тренд — низькопрофільні моделі, розроблені спеціально для стрімінгу, які мінімізують візуальні перешкоди в кадрі.

Сегментація по ціні виглядає таким чином. Бюджетні варіанти за 20-30 доларів забезпечують базову функціональність, але можуть провисати з важкими мікрофонами та мати обмежений термін служби. Середній клас за 50-80 доларів пропонує оптимальний баланс ціни та якості з кращими матеріалами та плавнішим рухом. Преміальний сегмент від 100 доларів орієнтований на професіоналів, які цінують надійність, тихий рух та додаткові функції на кшталт RGB-підсвітки. Еволюція дизайну пантографів також відображає специфічні потреби стрімінгу. Традиційні моделі фокусувалися на функціональності для звукозапису, але стрімінг додав візуальний компонент. Низькопрофільні конструкції, приховані системи кабелів, естетична інтеграція в загальний дизайн робочого місця — ці фактори стали не менш важливими за суто технічні характеристики. Також цікаво, що на ринок вийшли профільні геймерські бренди на кшталт Logitech та Elgato.

Радіус дії та плавність регулювання визначають зручність щоденного використання. Оптимальний радіус — 70-80 сантиметрів, що забезпечує достатню гнучкість позиціонування без надмірної громіздкості. Внутрішні пружини високоякісних моделей забезпечують тихий рух без скрипів, що критично важливо під час живих трансляцій. Металева конструкція з алюмінію або сталі гарантує довговічність, тоді як пластикові елементи схильні до швидкого зносу.

Різні мікрофони мають специфічні вимоги до пантографів. Вантажопідйомність пантографу повинна перевищувати вагу мікрофона з усіма аксесуарами мінімум на 20-30%. Це критична вимога, а не абстрактні параметри, адже в робочому положенні пантограф – це важіль і, як відомо з шкільного курсу фізики, вплив ваги на кінчику важеля тим суттєвіший, чим довший цей важіль. Звісно, мова йде не про те, що під вагою великого мікрофону зламається матеріал самої стійки, а ось надмірне навантаження на шарніри приводить до того, що конструкція просто опускається до поверхні столу…

І тут з’являється ще одна проблема – неточність даних для прийняття рішення. Сайти виробників, а тим більше продавців не мають якогось стандарту: десь вказується тільки загальна вага з підставкою, десь ні… Дехто, як Razer, просто ігнорує цей критичний показник і шукати треба вже в оглядах.

Таблиця нижче є спробою звести інформацію хоча б по популярних геймерських моделях мікрофонів в одне джерело, але оптимістичне бажання вивести три окремі колонки “вага мікрофона без аксесуарів”, “вага мікрофона для використання з пантографом”, “вага з настільною підставкою” виявилося недосяжним.
Модель | Вага | Примітки |
ASUS ROG Carnyx | 634 | Очевидно, але не вказано прямо, що з підставкою |
Audio-Technica AT2020USB+ | 386 | Неочевидно, з підставкою чи без |
Beyerdynamic FOX | 500? | Дані з огляду |
CHERRY XTRFY Ngale R | 419 | З підставкою |
Elgato Wave:3 | 280 | З U-подібним кріпленням, але без підставки. Підставка окремо 305 г |
HATOR Dreamcast RGB | 575 | Очевидно, але не вказано прямо, що з підставкою |
HATOR Signify RGB | 210 | Очевидно, але не вказано прямо, що без підставки |
HATOR Signify RGB Pro | 210 | Очевидно, але не вказано прямо, що без підставки. Пантограф в комплекті! |
HATOR Signify RGB Pro+ | 210 | Очевидно, але не вказано прямо, що без підставки. Пантограф в комплекті! |
HyperX DuoCast | 240 | Очевидно, але не вказано прямо, що без підставки |
HyperX QuadCast 2 S | 340 | + 140 г shock mount, + 275 г підставка |
HyperX QuadCast S | 254 | Очевидно, але не вказано прямо, що без підставки |
HyperX SoloCast | 261 | Очевидно, але не вказано прямо, що без підставки |
Logitech Yeti Orb | 119.5 | Дані з огляду, офіційно заявлено просто 230 г |
Logitech Yeti | 550 | Без підставки. Підставка окремо 1 кг |
Lorgar Voicer 521 | 474 | Очевидно, але не вказано прямо, що з підставкою |
Lorgar Voicer 721 | 717 | Очевидно, але не вказано прямо, що з підставкою та аксесуарами |
Lorgar Voicer 931 | 1195 | Очевидно, але не вказано прямо, що з пантографом (!) та аксесуарами |
Razer Seiren Mini | 270 | На офіційному сайті дані про вагу взагалі відсутні. Вага з підставкою з оглядів. |
Razer Seiren V2 X | ~280 | На офіційному сайті дані про вагу взагалі відсутні. Вага з підставкою з оглядів. |
Razer Seiren V3 Chroma | 400 | На офіційному сайті дані про вагу взагалі відсутні. Вага з підставкою з оглядів. |
Razer Seiren V3 Mini | 240 | На офіційному сайті дані про вагу взагалі відсутні. Вага з підставкою з оглядів. |
Razer Seiren X | 383 | На офіційному сайті дані про вагу взагалі відсутні. Вага з підставкою з оглядів. |
Razer Seiren Pro | 1315 | На офіційному сайті дані про вагу взагалі відсутні. Вага з підставкою з оглядів. |
Rode NT-USB+ | 540 | 730 г “з аксесуарами”, що включає поп-фільтр та підставку |
Rode PodMic USB | 896 | Мабуть, з підставкою… |
Shure MV6 | 1286 | Те, що це вага з підставкою, можна знайти тільки в посібнику користувача, а не на сторінці на сайті |
SteelSeries Alias Pro | 169.5 | Без підставки. З підставкою – 720 г |

Це було складно… Виробники досить уважно документують акустичні та електричні характеристики своїх мікрофонів, але коли справа доходить до механічних параметрів – як можна побачити, не мають єдиного стандарту і не дуже допомагають користувачам. А це проблема, адже для вибору потрібного пантографу важливо знати вагу того, що буде на нього кріпитися. Найпотужніші моделі дозволяють витримувати більше 1 кг ваги, в той час як бюджетні можуть бути розраховані лише на легкі компактні мікрофони до 200-300 грамів.

Особливу увагу також варто приділити різьбовим з’єднанням. Зазвичай, на нижній площині мікрофону є один з типових варіантів різьби. Іноді буває, що таке кріплення зроблено не на самому мікрофоні, а на його U-подібному тримачі. Так само, кріплення може бути на антивібраційному підвісі, щоб використати його в комплекті з пантографом. Так чи інакше, різьба має бути. І тут теж немає єдиного стандарту.

Різьба 5/8″-27 UNS-2B (Unified Special) стала стандартом завдяки Shure, який популяризував її в 1960-х. Позначення ⅝”-27 означає діаметр різьби ⅝ дюйма (близько 16 мм, але дюймові різьби не сумісні з метричними!) та 27 витків різьби на 1 дюйм довжини. Європейський стандарт 3/8″-16 BSW (British Standard Whitworth) використовується в відео- та фотообладнанні. Ще один стандарт 1/4″-20 UNC поширений у споживчій електроніці. Нарешті, традиційні європейські бренди мікрофонів та пантографів можуть мати різьбу ½”-12. Перехідники між стандартами прості конструктивно, але якісні моделі з латуні або нержавіючої сталі коштують 5-15 доларів — економія на них призводить до зриву різьби під навантаженням. Якісні пантографи (та іноді мікрофони) комплектуються набором перехідників, але варто перевірити сумісність заздалегідь.

І знову виробники мікрофонів не завжди допомагають споживачам у виборі. Якщо взяти таблицю тих же моделей, що вже були вивчені на предмет чіткості (точніше, нечіткості) специфікації ваги, то ось що виходить стосовно роз’єму кріплення:
Модель | Різьба (згідно офіційного сайту) | Примітки |
ASUS ROG Carnyx | built-in mount adaptor fits 3/8-inch threads | В специфікаціях даних немає, в описі на сайті – є |
Audio-Technica AT2020USB+ | ⅝”-27 | |
Beyerdynamic FOX | ⅜” | Вказано в декількох місцях |
CHERRY XTRFY Ngale R | ⅜” | Вказано в декількох місцях |
Elgato Wave:3 | н.д. | Є згадка опції “Multi adapter works with all mainstream boom arms” |
HATOR Dreamcast RGB | ⅜” | Адаптер з ⅜” на ⅝” в комплекті |
HATOR Signify RGB | ⅜” | Адаптер з ⅜” на ⅝” в комплекті |
HATOR Signify RGB Pro | ⅜” | Адаптер з ⅜” на ⅝” в комплекті. Пантограф в комплекті |
HATOR Signify RGB Pro+ | ⅜” | Адаптер з ⅜” на ⅝” в комплекті |
HyperX DuoCast | н.д. | Взагалі не згадується |
HyperX QuadCast 2 S | compatible with 3/8in and 5/8in thread | В специфікаціях даних немає, в описі на сайті – є |
HyperX QuadCast S | adapter fits 3/8-inch and 5/8-inch | В специфікаціях даних немає, в описі на сайті – є |
HyperX SoloCast | built-in mount adapter fits 3/8-inch and 5/8-inch threads | В специфікаціях даних немає, в описі на сайті – є |
Logitech Yeti Orb | ¼”-20 threaded mount | |
Logitech Yeti | н.д. | Немає інформації навіть у посібнику користувача |
Lorgar Voicer 521 | н.д. | Взагалі не згадується |
Lorgar Voicer 721 | н.д. | Взагалі не згадується |
Lorgar Voicer 931 | н.д. | Взагалі не згадується |
Razer Seiren V3 Chroma | н.д. | В FAQ на сайті: Yes, the Razer Seiren V3 Mini is compatible with boom mic arms (not included). Simply remove the mic’s desk stand base and attach it to your preferred boom mic arm via a 5/8″ male to 3/8″ female adapter thread screw if required (not included) |
Razer Seiren V3 Mini | н.д. | В FAQ на сайті: Yes, the Razer Seiren V3 Mini is compatible with boom mic arms (not included). Simply remove the mic’s desk stand base and attach it to your preferred boom mic arm via a 5/8″ male to 3/8″ female adapter thread screw if required (not included) |
Rode NT-USB+ | н.д. | В посібнику користувача: With the NT-USB+ in its ring mount, you can then screw the desk stand into the ring mount’s gold thread. You can attach the microphone in its ring mount to other tripods and studio arms (like the Tripod 2 and PSA1+). Inside the ring mount is a 1/4″ to 5/8” thread adaptor, which can be removed if required. |
Rode PodMic USB | н.д. | В посібнику користувача: PodMic USB features an integrated swing mount which, on its end, has a mounting hole for both 5/8-inch and 3/8-inch threads. Simply screw this onto your microphone stand or studio arm (like the PSA1+) to mount your PodMic USB |
Shure MV6 | 5/8″ – 27 thread mount | Тільки в посібнику користувача, не на сайті |
SteelSeries Alias Pro | 3/8 inch and 5/8 inch thread |

Налаштування та оптимізація
Монтаж починається з вибору міцної поверхні, здатної витримати динамічні навантаження. Усі з’єднання повинні бути надійно зафіксовані, але без надмірного зусилля, яке може пошкодити різьбу. Для підлогових моделей рекомендується розташовувати одну з опор безпосередньо під пантографом для максимальної стабільності.

Оптимальне позиціонування мікрофона досягається експериментально, але загальні принципи універсальні: відстань 15-30 сантиметрів від джерела звуку, невеликий кут для уникнення вибухових приголосних, напрямок подалі від джерел шуму. Управління кабелями вимагає залишити достатній запас біля основи з одним обертом навколо стійки та пантографа — це забезпечує вільний рух без ризику пошкодження з’єднань.

Більшість якісних пантографів мають механізм регулювання натягу пружин. Правильне налаштування забезпечує утримання мікрофона в будь-якому положенні без надмірного опору при переміщенні. Занадто слабкий натяг призводить до провисання, занадто сильний — до важкого руху та швидкого зносу механізмів.
Типові проблеми та рішення
Типові проблеми пантографів часто мають прості рішення. Провисання зазвичай викликане перевищенням допустимої ваги, зношеними шайбами або забрудненими гумовими прокладками в шарнірах. Регулювання натягу, очищення прокладок вологою серветкою або заміна зношених елементів вирішують проблему. Скрип при русі усувається краплею мастила на рухомі частини або коригуванням натягу. Розхитані з’єднання часто є результатом забруднення різьби — ретельне очищення перед повторним складанням відновлює надійність фіксації.

“Чи можна використовувати Razer Seiren V3 Chroma з пантографом? Так, він сумісний з пантографами (не входить у комплект). Просто зніміть нижню частину підставки мікрофону та приєднайте його до бажаного пантографу за допомогою адаптеру ⅝” “папа” на ⅜” “мама”, якщо потрібно (не входить у комплект)”.
Кількість дисклеймерів виглядає дещо іронічно, а читачі цієї статті вже також оцінять неточність рекомендації щодо адаптеру – пантограф не обов’язково буде сумісний саме з такою різьбою…
Ігнорування вагових обмежень призводить до каскаду проблем. Перевантажений пантограф спочатку провисає, потім зношуються шарніри, згодом виходять з ладу пружини. Заміна внутрішніх механізмів часто неможлива — доводиться купувати новий пристрій. Тож запас вантажопідйомності 30% — не перестрахування, а необхідність.

Неправильний кабель-менеджмент створює постійне навантаження на мікрофон. Натягнутий кабель передає вібрації, псує роз’єми, може зірвати мікрофон з кріплення. Кабель повинен мати провис у кожній точці руху пантографа.
Встановлення в зонах високого трафіку — прохідних місцях, біля дверей, на шляху до принтера — гарантує випадкові удари та пошкодження. Пантограф повинен розташовуватися в “мертвій зоні” робочого простору, куди важко дістатися випадково.
Використання неякісних перехідників — економія 5 доларів може коштувати мікрофона за 500. Дешеві перехідники з м’яких сплавів деформуються під навантаженням, різьба “злизується”, мікрофон падає. Якісні латунні або сталеві перехідники є невеликою та одноразовою інвестицією в безпеку обладнання.
Контрольний список для покупця
Перед покупкою:
- Виміряти товщину столу (стандартні затискачі працюють з 10-60 мм)
- Зважити мікрофон з усіма аксесуарами (shock mount, поп-фільтр)
- Перевірити матеріал столу (скло потребує спеціальної уваги)
- Визначити тип різьби мікрофона (5/8″, 3/8″ або 1/4″)
- Розрахувати необхідну довжину кабелю (мінімум 3 метри)

Вибір моделі:
- Вантажопідйомність = вага мікрофона × 1.3 (мінімум)
- Радіус дії 70-80 см для комфортного позиціонування
- Наявність необхідних перехідників у комплекті
- Сумісність з наявним shock mount
- Тип кріплення відповідає конструкції столу
Планування простору:
- Визначити точку кріплення (не в зоні активного руху)
- Врахувати простір для повного розкриття пантографа
- Передбачити шлях кабелю до аудіоінтерфейсу/комп’ютера
- Перевірити відсутність перешкод для руху (полиці, монітори)
- Залишити доступ для регулювання натягу

Додаткові витрати:
- Якісні перехідники різьби (10-15 доларів)
- Shock mount, якщо немає (20-100 доларів)
- Поп-фільтр (15-50 доларів)
- Подовжувач XLR/USB кабелю за необхідності
Висновок
Професійний звук — це комплексне поняття, де кожен елемент має значення. Пантограф забезпечує фундамент, на якому будується якісний аудіоконтент. Від правильного вибору та налаштування цього пристрою залежить не лише технічна якість звуку, але й загальне враження від контенту, комфорт творця та, зрештою, успіх у конкурентному середовищі сучасного стрімінгу.
Інвестиція в якісний пантограф окупається покращенням якості аудіо, підвищенням комфорту роботи та професійним виглядом робочого місця. Навіть базова модель значно покращує умови запису порівняно з настільною підставкою, а преміальні варіанти служать роками без проблем. Правильний вибір, налаштування та регулярне обслуговування забезпечують максимальну віддачу від цього, здавалося б, простого, але критично важливого елемента сучасного стрімінгового обладнання.

Як можна побачити з цієї статті, розібратися в сумісності конкретного мікрофону з конкретним пантографом може бути дуже непросто через якусь повальну неточність характеристик на сайтах виробників та безліч інших змінних (вага аксесуарів, наприклад). Тож, найпростішим шляхом до отримання 100% робочої конфігурації буде придбання мікрофону, в комплекті з яким вже йде пантограф – тоді можна бути впевненим всі ці складні питання вже вирішив виробник, пропонуючи серійне рішення, що витримає гарантійні умови експлуатації. Вивчати ринок більш просунутих пристроїв в такому випадку буде набагато легше, вже маючи працездатний набір у себе.
Повідомити про помилку
Текст, який буде надіслано нашим редакторам: