ДописиІгри Дописи 17.11.2024 о 11:05 comment views icon

ТОП 6 причин, чому S.T.A.L.K.E.R. 2 вас розчарує

author avatar

Astat_ASPДжун

Репутація Висока | Успішність статті 7436

ТОП 6 причин, чому S.T.A.L.K.E.R. 2 вас розчарує

Цей матеріал – не редакційнийЦе – особиста думка його автора. Редакція може не розділяти цю думку.

Гра S.T.A.L.K.E.R., випущена у 2007 році українською GSC Game World, стала знаковою не лише для жанру шутерів, але й для всієї індустрії відеоігор. Якоюсь мірою вона перевернула уявлення про комп’ютерні ігри, де апокаліпсис міг бути водночас красивим і смертоносним, світ — реалістичним до болю, а історія — наповненою містикою і філософською глибиною.

Для багатьох геймерів S.T.A.L.K.E.R. — не просто гра, а цілий всесвіт, який притягує своєю похмурою привабливістю, непередбачуваними пригодами й особливим, майже містичним духом. І ось 15 років після виходу останньої частини гри ми на порозі релізу повноцінного продовження. Але радість від виходу S.T.A.L.K.E.R.2 в рівній чи навіть більшій мірі межує із глибоким занепокоєнням та стурбованістю за стан сиквелу і його подальше майбутнє. В цьому дописі я б хотів розглянути причини такого стану справ і поділитися своїми думками з цього приводу.

Причина 1: перенесення переносів

Вперше S.T.A.L.K.E.R.2 був анонсований в серпні 2010 року, але уже наприкінці 2011 року усі роботи над проєктом були припинені, команда розробників звільнена, а сама GSC Game World опинилася на межі закриття. Подальші роботи почалися у 2018 році уже новою командую на новому рушії Unreal Engine 4.

23 липня 2020 року на презинтації Xbox Games Showcase було показано перший трейлер S.T.A.L.K.E.R.2.  В червні 2021 року на конференці Е3 2021 було представлено офіційний геймплейний трейлер, з якого стало відомо, що гра матиме назву S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, а дата виходу переноситься з 28 квітня 2022 року на 8 грудня 2022 року. Звідси й почнемо відлік.

Як бачимо, станом на сьогодні гру переносили 6! разів за останні не повні 4 роки розробки й поки гра не вийде наступного тижня буду вважати цю цифру не остаточною.

Так, початок великої війни, переїзд студії в Чехію і пожежа на одному з поверхів головного офісу в Празі, яка трапилася у вересні 2023 року є більш ніж вагомими причинами для затягування процесу розробки. Разом з тим інші перенесення я б розглядав лише з погляду проблемного менеджменту, який погано оцінює можливості команди, об’єм задач і необхідний час для їх виконання.

Провівши невелике розслідування за допомогою соціальної мережі Linkedin, з’ясувалося, що більшість розробників навіть на посадах senior/lead працюють в компанії менше чотирьох років, а середній строк роботи працівників у GSC Game World складає 2,6 року. Основна частина наймів відбувалася в кінці 2020  – на початку 2021 року. Яким чином гра мала бути готовою до квітня 2022 року (перша анонсована дата виходу) для мене залишається загадкою.

Причина 2: «євросміття» рятує і «євросміття» губить

Так дослівно можна було б перекласти слово «eurojank», якби воно писалося через «u», а не «a». В плані відеоігор такий термін використовується як характеристика стану продукту європейських ігрових студій, особливо зі Східної Європи. Часто в таких іграх поєднуються великі амбіції, нові концепції та незвичні механіки, цікавий і глибокий лор разом з обмеженими ресурсами для їх якісної реалізації.

В результаті чого ігри виходять цікавими й свіжими, але водночас наповнені технічними недоліками, багами (і/або) неоднозначною графікою. Через свою амбітність і спроби першими впровадити щось нове, такі проєкти нерідко можуть стати «засновниками» окремих ігрових механік чи навіть цілих жанрів. Яскравими представниками eurojank’у є Gothic, перший The Witcher, Kingdom Come Deliverance і звісно ж S.T.Á.L.K.E.R: Тінь Чорнобиля.

У 2007 році ідеї та механіки першої частини  S.T.Á.L.K.E.R’а виглядали вражаюче. Унікальна атмосфера, яка зуміла поєднати жанри survival horror, шутер від першої особи та рольову гру, створивши унікальний мікс, який на той час був просто неперевершеним. До того подібне враження на мене справляв лише оригінальний Far Cry (2004). Але 17 років потому бути тією самою грою уже не достатньо. І про це далі.

Причина 3: сталкери бачили уже тисячу Зон

Чому в S.T.A.L.K.E.R. 2 будуть грати «діти» 80-х і 90-х років минулого століття цілком зрозуміло. Багато хто з них «проживав Чорнобиль» і його наслідки в реальності, читав «Пікнік на узбіччі» та дивився «Сталкер» Тарковського, а в кінці нульових із задоволенням проходив оригінального S.T.Á.L.K.E.R’а. З того часу пройшов не один рік і ми багато разів бачили відтворення ідей і механік, атмосфери пост апокаліпсиса в інших іграх. Щонайменше можна згадати ігри серії Metro та Fallout, як прямого конкурента чи навіть не такий амбітний Chernobylite.

Крім того, конкуренцію S.T.A.L.K.E.R. 2 і досі складає оригінальний S.T.A.L.K.E.R. з нескінченною кількістю користувацьких модів. Тут тобі нові історії та сюжети, виправлення багів, покращенні механіки та все-все інше. Наприклад, збірка «Gamma» додає в гру більше 400-та модів і навіть має власний інсталятор для зручності.

Ок, із дорослими дядьками із країн «бувшого совка» наче розібралися. Але чому S.T.A.L.K.E.R. 2 має бути цікавим людям народженим уже в цьому тисячолітті — мені й досі не зрозуміло. Тим більше аудиторії Західної Європи чи Північної Америки. Навряд чи без pr-компанії Microsoft там хтось цікавився іграми GSC Game World (бо див. Причина 2).

Так, на кілька днів S.T.A.L.K.E.R. 2 залетів в топ 10 до списку хітів продажу Steam. Але на момент написання цього розділу уже успішно його покинув, поступившись таким іграм як Farming Simulator 25 та DRAGON QUEST III HD-2D Remake.

І веду я до того, що за останні півтора десятка років ігрова індустрія дуже змінилася. Змінилися гравці оригінального S.T.A.L.K.E.R., які пройшли сотні модів уже десятки разів і ті, хто в нього навіть не грав, але грав у щось схоже.

Розробники активно намагаються залучити нову аудиторію, додаючи в гру звичні елементи сучасного геймдеву. З одного боку це виглядає цілком нормально. Але з іншого – наче намагання зробити гру більш казуальною. Особливо жовті дошки та драбини мене веселять. Таке собі намагання всидіти на двох стільцях одночасно.

Елементи UI наче можна буде налаштовувати під себе. А от колірну гаму, яка задає настрій грій, уже так просто не зміниш. Порівнюючи з попередніми трейлерами, гра стала менш похмурою і гнітючою, це одразу помітно.

Хай там що, але новий рушій виглядає фантастично. Проблеми з ним будуть також фантастичні.

Причина 4: Нереальний Рушій 5

З моменту анонса у 2018 році S.T.A.L.K.E.R. 2 розроблявся на Unreal Engine 4. З виходом Unreal Engine 5 у квітнті 2022 року гру перенесли на цей новий рушій. І тут я знімаю капелюха перед розробниками з Epic Games і командою GSC Game World за якість природи та оточення, які ми побачили в трейлерах. Даунгрейд «графонія» порівняно з попередніми відео присутній, але картинка виглядає вкрай реалістично. Цей рушій прямо таки створений вимальовувати прекрасні пейзажі з гарним освітленням, особливо для FPS ігор.

Але за таку красу доведеться плати чи не найжорсткішими системними вимогами на теперішній час:

80+ fps на RTX4090 і RTX4080S, менш як 60 fps на RTX4070 і ледве 40 fps на RTX4060. І це лише у роздільній здатності fullhd. Без включення DLSS і FG боляче дивитися на такі показники. Частково я допускаю, що це може бути рекламою від Nvidia їх фірмових технологій. Але тоді не зрозуміло чому різниця між RTX4090 і RTX4080S така не значна.

Системні вимоги з офіційного сайту виглядають більш оптимістично. Хоча в обох випадках бачимо висхідні вимоги до CPU разом зі збільшенням роздільної здатності. Це не типова ситуація для сучасних ігор, зазвичай навантаження на процесор падає в таких випадках. Вона свідчить про погану оптимізацію гри та цілком пояснює незначну різницю fps між RTX4090 і RTX4080S.

Що і не дивно. З UE5 нормально вміють працювати півтора програміста і два з них працюють в Epic Games, оптимізуючи Fortnite. Як це все має працювати на консолях боюся собі навіть уявити.

Окремо варто «похвалити» людей, які писали системні вимоги в Steam. Мало того, що мінімальні вимоги відповідають грі на низьких налаштуваннях у fullhd при 30 fps, так за тиждень до релізу вони вносять зміни до цих характеристик.

Своєрідний «розводняк» для збільшення кількості продажів у тих, хто ще дивиться системні вимоги в Steam. Ну або перед самим релізом гра стала гірше працювати. Мабуть, Зона ще трохи розширилася перед виходом)

Офіційно ж заявлено, що ігрова мапа в S.T.A.L.K.E.R. 2 матиме розмір близько 60 км квадратних. Це в 8-10 разів більше розміру карт з оригінальної гри (залежно як рахувати). І тут також може бути біда з наповненістю такого великого світу. Цілком може трапитися так, що світ буде великим, красивим та дуже пустим. І навіть “славнозвісний” A-life не зможе цього змінити (до речі, в трейлерах жодної симуляції життя видно не було, а от стоячі в задумливих позах npc траплялися на очі).  Адже кількість статичних і рухомих об’єктів зросла колосально разом із розміром карти. Тепер ще частіше доведеться прописувати вручну поведінку ботам і їх взаємодію, а з таким «письмом» у GSC також є проблеми.

Причина 5: технічний стан гри

З якої частини гри світлина вище? Так одразу і не скажеш чи це один з модів, чи довгоочікуване продовження 2024 року. Насправді це віддзеркалений по горизонталі скриншот кадру з останнього трейлера Smoking Barrels, зроблений з відео в роздільній здатності 4K. І він зовсім не виглядає наче його рендерили на Unreal Engine 5. Річ у тому, що модельки персонажів і внутрішній вигляд приміщень в значно більшій мірі створюються вручну. І тут також «не все слава богу».

Дзеркальний напис і правильний на одній модельці

Решту таких недоліків я навіть не включав в допис, цей для показовості. Чудова демонстрація ідіоми «the devil is in the details». Цей фрагмент нам показали самі розробники в останньому трейлері тижневої давнини. Якщо цього ніхто не помітив на видному місці, то цікаво що ще вони “не помітили” уже в складніших місцях.

А ось анімація та ефекти уже повністю створюються вручну. Тут є велика «бочка меду» у вигляді 43-х кат-сцен записаних у власній студії із живими акторами за допомогою технології motion capture. За словами cinematic lead пана Інгвара загальний хронометраж усіх кат-сцен складає майже три години. В середньому виходить трохи більш як 4 хвилини на одну. Але є там і велика «ложка з дьогтем» або ще чим гіршим.

Почнемо із самого свіжого. Вище показана анімація npc з останього трейлеру Smoking Barrels, який вийшов тиждень тому. Не надто реалістично виглядає, правда? Анімації виглядають наче актори театру імітують постріли у них. Тут є продовження.

Добре видно, що анімації досить «криві» і погано пропрацьовані. В короткому відео на три хвилини щонайменше три випадки коли npc реагують на влучання абияк. Ось тайм-коди (1:27, 2:34, 3:04) і саме відео.

Далі пропоную подивитися на відео геймплею з Developer Deep Dive, яке виходило три місяці тому. Тут також є за що хвилюватися.

Фігурки ворогів падають в протилежну сторону від місця влучань, мають різкий перехід між послідовними анімаціями та навіть падають ще до того, як гравець по ним стріляє. Таймкод 19:07 хто бажає сам пересвідчитися.

І не тільки анімації стрільби хромають на одну ногу. Анімації підняття предметів тепер взагалі немає, хоча ще кілька років тому нам її показували.

Вибух гранати теж помітно «схуд»

Причина 6: покажи паспорт, Сталкере!

Під час підготовки цього допису я передивився купу трейлерів і відео, офіційних матеріалів, статей і дописів в соціальних мережах. Але найбільше було переглянуто коментарів від користувачів під усім цим добром. Пірнув з головою, так би мовити. Практично 100% з них були українською мовою і практично 100% з них в захваті очікують «найвеличнішу українську гру всіх часів».

Досить дивно так усе це обзивати, адже технічних проблем вистачає, а про сюжет нам відомо кілька речень «про мовчазного Скіфа, відродження Зони й оце все». Тоді мені стало цікаво, а що насправді робить  S.T.A.L.K.E.R.2 українською грою.

Самого факту розробки громадянами України тут явно замало, бо Ubisoft, наприклад, також мають офіси в нашій країні, але це не робить жоден Assassin’s Creed чи Far Cry українською грою.

Відповідь сформувалася сама собою: українською грою S.T.A.L.K.E.R.2 мають робити ідеї та смисли, якими вона наповнена, а також певний посил до світової спільноти геймерів. У цьому плані Heart of Chornobyl отримала безпрецедентний шанс і можливості сказати щось важливе на весь світ у найскрутніший для України час, репрезентувати цінності українців, як це не соромляться робити західні студії. Нехай світ S.T.A.L.K.E.R. 2 і знаходиться в альтернативній реальності, але наповнений він реальними речами, а не вигаданими.

І тут ми підходимо до самого важливого питання всього допису: чи насмілиться GSC Game World зробити нову гру дійсно українською і підняти в ній гострі та болючі теми чи буде удавати, що нічого не відбувається?  І схоже відповідь починає вимальовуватися ще до релізу.

На третій рік великої війни українська гра виходить на релізі з разізькими мовою і субтитрами в Steam. Це нам напряму передали зі «стала наратівних вкуснях» походу.

В офісі GSC, скріншот з Developer Deep Dive, тайм-код 01:12

Добре, хоч валюту в грі у вигляді рублів прибрали. І замінили гривнями! купонами. (А ви вже подумали гривні будуть?))

Смію також нагадати, що в Україні діє закон «Про засудження комунізму та його символіки». Як гра збирається відображати локації, які завмерли в еру пізнього комунізму з її пам’ятниками та плакатами й чи буде це взагалі робити? А якщо не буде комунізму, то може щось із сучасної історіїї України там буде згадуватися? Наприклад, причина через яку офіс GSC Game World переїхав в Чехію. Моя думка, що ні, не буде! Не буде нічого, що могло б когось образити чи щось порушити. У S.T.A.L.K.E.R. 2 не буде символів «совка», України чи рашки взагалі та ніяк згадуватися вони також не будуть. Це буде максимально стерильний і дружній продукт в стилі «мир всім і жовті драбини кожному».

То який у тебе паспорт, S.T.A.L.K.E.R. 2?

Підсумовую

Такими ось думками хотів поділитися напередодні виходу S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl. Описані вище причини нависають важкими сірими хмарами над потенційним успіхом гри, як комерційним, так і культурним. Виглядає так, що гра намагається вгодити усім, а в результаті може не мати значного успіху ніде. І навіть «модерська» спільнота цього разу може не врятувати, бо UE5 і так «важкий», а додай до нього ще десяток-два серйозних модів і твоя ПеКа надовго задумається про Зону і її філософські вайби. Та і клепати моди з 4K текстурами не те саме, що до гри 15-річної давнини.

Якщо ж дивитися не очима фаната (фанатика), а когось більш адекватного, то гра виглядає наче черговий великий мод, лише цього разу загорнутий в упаковку із  Unreal Engine 5 та CGI роликів з motion capture. Залишається лише сподіватися, що ця красива упаковка буде наповнена смислами, які зроблять гру дійсно «нашою». І цього разу «нашою – українською», а не «нашою – постсовіцькою».


Щиро надіюся, що я помилився в кожному розділі (особливо в останньому), в кожному його слові й  S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl  буде тим, на що ми всі так довго чекали.

Цей матеріал – не редакційнийЦе – особиста думка його автора. Редакція може не розділяти цю думку.


Що думаєте про цю статтю?
Голосів:
Файно є
Файно є
Йой, най буде!
Йой, най буде!
Трясця!
Трясця!
Ну такої...
Ну такої...
Бісить, аж тіпає!
Бісить, аж тіпає!
Loading comments...

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: