SpaceX Starship: другий орбітальний. Ілон Маск запевняє, що отримає ліцензію для запуску 17 листопада

Опубликовал
Володимир Скрипін

SpaceX продовжує підготовку до нової спроби запуску Starship і, найімовірніше, місія Starship IFT-2 стартує вже цієї п’ятниці, 17 листопада. Принаймні, CEO Ілон Маск у своєму X/Twitter запевнив, що “дозвіл на запуск з’явиться вчасно до запуску в п’ятницю”.

Нова дата другого запуску Starship

Ще наприкінці червня Ілон Маск розповідав, що ймовірність того, що Starship під час другої спроби досягне орбіти складає 60%, а сам запуск може відбутися вже за 6 тижнів. Тож, запам’ятаймо цей твіт, і вже за кілька днів все дізнаємось (прогнози та обіцянки Ілона Маска дуже часто бувають оманливими), але про всяк випадок майте на увазі.

Другий орбітальний політ Starship — на фінальному етапі підготовки

Кілька днів тому SpaceX опублікувала красиве промовідео з нарізкою кадрів підготовки до другого орбітального польоту Starship в межах місії IFT-2 — з дня на день очікується необхідний дозвіл американського регулятора FAA в межах програми переліцензування Starship після вибухового першого запуску. Нагадаємо, перша спроба Starship досягнути навколоземної орбіти 20 квітня 2023 року попри вдалий початок зрештою завершилася вибухом та серйозними руйнуваннями майданчика — відразу після старту кілька двигунів самовільно відключилися і до етапу роз’єднання ступенів система не дійшла; ракету підірвали командою з центра керування після досягнення максимальної висоти 39 кілометрів. Детальніше про цю подію — розповідали в окремому квітневому матеріалі на сайті.

Кіноклуб "Забагато драми" від Skvot.
10 лекцій та 10 практикумів, щоб зрозуміти мистецтво кіномови.Сформуй власний смак та бібліотеку фільмів і навчись писати рецензії.
Програма кіноклубу

Прототип Starship місії IFT-2 з обома ступенями (70-метровий прискорювач/перший ступінь Super Heavy B9 + 50-метровий космоліт/другий ступінь Starship S25) вже кілька разів збирався докупи й пройшов всі ключові етапи підготовки до запуску. Ще раніше команда провела усі необхідні наземні тести, включно з кількома вогневими випробуваннями прототипів корабля та прискорювача (вдруге лише два двигуни із 33 передчасно вимкнулися, а інші пропрацювали всі 6 секунд) та WDR-тестами (генеральна репетиція передстартового відліку зі всіма етапами, включно із заправкою, без запалювання двигунів), щоб ще раз впевнитися у справності всіх підсистем. Окрім того, SpaceX вже отримала ліцензію на зв’язок зі Starship від Федеральної комісії зв’язку (FCC) — вона діятиме з 7 вересня 2023 року по 23 лютого 2024 року.

Що там з новою ліцензією?

Раніше FAA зобов’язало SpaceX впровадити 63 зміни в конструкції РН та космодрому перед наступним запуском надважкої ракети-носія Starship, щоб «забезпечити захист громадської безпеки». І відтоді SpaceX провела серйозну роботу над помилками та внесла понад 1000 змін — з врахування досвіду, отриманого під час першої спроби. Водночас команда  в межах підготовки до другої спроби — команда інженерів серйозно модернізувала стартовий майданчик та всю інфраструктуру космодрому у Бока-Чика, де зосереджена розробка РН. наприкінці жовтня FAA завершила перевірку безпеки, на черзі проходження екологічної експертизи та видача нової ліцензії.

Серед ключових змін в конструкції ракети та космодрому:

  • Під стартовим столом встановили масивну сталеву пластину з безліччю невеличких отворів, через які під тиском розпорошується великий об’єм води. Нова система відведення газів та гасіння полум’я, яка в дії нагадує гігантський душ, раніше пройшла кілька тестів — вона має звести нанівець негативний вплив реактивного струменю від трьох десятків двигунів Raptor 2; минулого разу він розтрощив посилену бетонну основу стартового столу, утворивши під ним величезний кратер, а уламки каменів, які розліталися на десятки метрів навколо, наробили немало шкоди як інфраструктурі космодрому, так і прилеглим територіям.
  • Проміжний відсік між прискорювачем і кораблем, завдяки чому ракета побила власний рекорд 120 метрів та стала ще вищою, на пару метрів. Його призначення — гаряча схема розділення, коли запалювання двигунів другого ступеня відбуватиметься ще під час роботи частини двигунів першого. Всередині цього відсіку знаходиться тепловий екран, який в поєднанні із перфорованими бічними стінками має забезпечити ефективне відведення розпечених газів назовні та захист цілісності першого ступеня під час «гарячого» розстикування.

Особливості місії Starship IFT-2

Ключові нововведення Starship IFT-2 — порівняно до першого запуску:

  • увімкнення нової системи полум’ягасіння стартового столу за 10 секунд до старту;
  • запуск двигунів Super Heavy за 3 секунди до зльоту (раніше — за 6 секунд);
  • MAX-Q Момент, коли космічний корабель відчуває найбільший аеродинамічний тиск до виходу з атмосфери Землі на 52-й секунді польоту (раніше на 55-й);
  • гаряче розділення ступенів через 2 хвилини 41 секунду після старту, і через 2 секунди після відключення більшості двигунів прискорювача Super Heavy (проти 2 хв. 52 сек. у першому польоті);
  • усі етапи з моменту запуску двигунів прискорювача на старті та до потенційного виходу корабля на орбіту відбуватимуться швидше, ніж під час першого польоту. Проте графік повернення корабля — такий самий, як під час першого випробування.

Підготовка до другого орбітального польоту Starship та супровідна рекламна кампанія відбувається на тлі скандального розслідування Reuters про сотні випадів травматизму на об’єктах SpaceX внаслідок систематичних порушень техніки безпеки. І все начебто через особливу філософію засновника та гендиректора Ілона Маска, який нехтує заходами безпеки через власну нетерпимість до бюрократії (для Маска, як свідчить нещодавнє розслідування Reuters, безпека на підприємствах — не пріоритет), яка гальмує технологічний прогрес. Як наслідок, співробітники самі вирішують, що безпечно, а що — ні. І нерідко розплачуються за таке безвідповідальне ставлення до безпеки власним здоров’ям. Детальніше про це — у нашому конспекті розслідування Reuters.

 

  • Starship та Super Heavy — перспективні багаторазові надважка ракета та корабель, що розробляються SpaceX щонайменше з 2016 року для заміни поточного сімейства ракет Falcon та кораблів Dragon та призначені для доставлення вантажів та людей на навколоземну орбіту, Місяць та Марс.
  • Після введення в експлуатацію система Super Heavy + Starship стане найпотужнішою за всю історію освоєння космосу. Ракета зможе доставляти на низьку навколоземну орбіту вантаж масою до 150 тонн повністю багаторазової конфігурації — з поверненням обох частин (70-метрової Super Heavy і 50-метрового Starship) на Землю, а також можливістю стикування і дозаправлення на орбіті.
  • SpaceX наразі продовжує розробляти за контрактом NASA варіант Starship для місячної програми Артеміда, яка передбачає пілотований політ і висадку на Місяць. Наприкінці 2022 року NASA обрало SpaceX Starship для другої висадки екіпажу на Місяць за програмою «Артеміда» — вона очікується не раніше 2027 року.
  • Також SpaceX планує використовувати Starship для запуску нового покоління інтернет-супутників Starlink V2.0. Окрім того, SpaceX планує відправити на Starship до Місяця (обліт без висадки) туристичну делегацію на чолі з японським мільярдером (місія DearMoon) — місію вже кілька разів переносили, оскільки ракета поки не готова. Ще одна туристична місія на Starship входить у програму Polaris, але поки що немає ні подробиць, ні навіть приблизних термінів.
Disqus Comments Loading...