Попри чималі ціни на комп’ютерне обладнання ринок ПК геймінгу цьогоріч видався дуже багатогранним. Покупцям при такому різноманітті завжди хочеться придбати не тільки щось максимально продуктивне за менші кошти, але й девайс з “душею”. Саме такою видалась відеокарта Gigabyte Radeon RX 9070 XT AORUS ELITE про яку я розповім з боку своїх особистих вражень та досвіду семимісячного шляху, що ми з нею пройшли пліч-о-пліч.
Зміст
Перше знайомство з Gigabyte Radeon RX 9070 XT AORUS ELITE
Весна 2025 року запам’яталася комп’ютерним ентузіастам своєю неймовірною насиченістю на цікаві технічні анонси. На форумах нещадно вирували пристрасті навколо графічних прискорювачів AMD та NVIDIA. Складалося враження, що прискорювали вони не тільки полігони з текстурами, а й чималу вартість.
Топові відеокарти було дуже важко знайти навіть на просторах інтернет-магазинів, адже вони миттєво розміталися за будь-якими цінами. Надія ПК спільноти на дешевий та потужний Blackwell танули.
Водночас великий оптимізм у геймерів вселяли чутки щодо потужної відповіді компанії AMD. І ось в березні відбувся довгоочікуваний анонс архітектури RDNA 4 та супутніх відеокарт.
AMD зробила влучний постріл, орієнтований на масові сегменти ринку, не влізаючи на територію ультра-топів. На перший план для компанії вийшов QuadHD та FullHD геймінг, хоча й роздільна здатність 4К також не залишилась осторонь.

Складні ефекти трасування променів та “лінива” оптимізація ігрових рушіїв невпинно тягнуть системні вимоги догори, тому AMD відповідає на це технологією FSR 4 та ще багатьма ключовими нововведеннями серед яких:
- Прискорювачі трасування нового покоління;
- AI прискорювачі;
- Свіжий рушій мультимедія.

GCD (Graphics Compute Die) у Radeon RX 7800 XT з 64 CU займав 300 мм². Своєю чергою Navi 48 виріс до 357 мм². Він виробляється за оптимізованим 5-нм техпроцесом N4P і містить 53,9 мільярда транзисторів. Для порівняння GB203, що використовується у RTX 5080 та RTX 5070 Ti займає площу 378 мм² при тому, що має на 18% менше транзисторів.
| GB205 | GB203 | Navi 48 | |
| Техпроцес | TSMC 4N | TSMC 4N | TSMC N4P |
| Площа кристала | 263 мм² | 378 мм² | 357 мм² |
| Кількість транзисторів | 31,1 млрд. | 45,6 млрд. | 53,9 млрд. |
| Щільність транзисторів | 118,3 MTr/mm² | 120,6 MTr/mm² | 151 MTr/mm² |
Традиційно компанія AMD завжди намагалась пропонувати такі ціни, щоб перетягнути до себе заощадливих геймерів, які рахують кожну копійку, чи цент. Тому вихід Radeon RX 9070 XT відбувся у максимально вдалий час.
Робоча продуктивність
Так склалось, що AMD зазвичай ніколи не отримувала лідерство у центрах обробки даних, де в більшості стоїть обладнання з “зеленого табору”. Ба більше, основний дохід NVIDIA отримує саме з корпоративного сегмента, а не геймерів, як дехто міг би подумати. Детальніше у статті про те, як змінювались ціни відеокарт протягом останніх 10 років.
Це не означає, що AMD не розвиває напрям робочої продуктивності. Основний нюанс полягає в тому, що впровадження тієї чи іншої технології — це навіть не класичне танго, для якого потрібні двоє. Тут діє дуже багато факторів, починаючи від того, як історично склалася ситуація з підтримкою у нішевому розробницькому ПЗ, до банальної звички самих розробників й вже налагоджених робочих процесах.
Зараз продовжується бум проєктів штучного інтелекту, тому й “червоні” не залишились осторонь цієї тенденції. AI-прискорювачі в AMD Radeon 9070 XT підтримують формат FP8, що допомагає у ШІ масштабуванні.

В офлайновому генераторі зображень Amuse (партнер AMD) Radeon RX 9070 XT тримає паритет у порівнянні з RTX 5070 Ti. Як бачимо, програма використовує всі доступні ресурси для генерації.
Topaz Video AI також використовує штучний інтелект для покращення якості відео, підвищуючи роздільну здатність, видаляє шуми, а також стабілізує зображення. З його допомогою професіонали та звичайні користувачі перетворюють низькоякісне відео на високоякісні матеріали.

В тестовому відеосемплі я порівняв швидкодію RX 9070 XT та RTX 5070 Ti підвищивши якість однієї з серій легендарного мультфільму “Hey, Arnold”. Вхідну роздільну здатність 640х480 пікселів та 30 к/с за допомогою Topaz Video AI перетворено на FullHD та 60 FPS приблизно за одну годину обома відеокартами.
AMD вже дуже давно розвиває технологію ROCm, яка дозволяє запускати CUDA-програми на своїх відеокартах. Сучасні версії ROCm підтримують найпопулярніші фреймворки для машинного навчання. Загалом компанія зосереджена на подальшому розвитку платформи для конкуренції з Nvidia в ШІ галузі, доказом чого є прискорювачі Instinct MI325X.

Звісно є дуже багато програмного забезпечення, яке краще оптимізоване під NVIDIA. Так, наприклад той самий Blender, що чудово помітно в традиційних тестах, де зазвичай відеокарти AMD очолюють низ чартів. Варто відзначити певний прогрес, адже з моменту березневих тестів продуктивність Gigabyte Radeon RX 9070 XT AORUS ELITE в бенчмарку зросла на 7,5%.
Загалом, якщо ви професійно займаєтесь CAD і 3D-рендерінгом, то, поки що ця територія належить представникам “зеленого табору”. Спроби знайти обхідні шляхи AMD для сумісності з CUDA тільки заради лояльності до бренду тут недоречні.

Що стосується ПЗ від Adobe, то за останні роки відеокарти AMD значно покращили продуктивність та сумісність ще починаючи від появи архітектур RDNA та RDNA 2. AMD Radeon RX 9070 XT досить добре справляється з рендерингом та обробкою ефектів, особливо в поєднанні з процесором Ryzen 7 9800X3D.
Для композицій та плагінів After Effects за сім місяців використання не було особливих претензій, але іноді можуть виникнути проблеми сумісності з деякими ефектами сторонніх розробників, які краще оптимізовані для NVIDIA. AMD повільніші в продуктивності з кодеком RAW, ніж відеокарти NVIDIA, але трішки швидші у H.264/HEVC.
Що з іграми? Фанатам “справжніх кадрів” присвячується
Світ FPS вже далеко не той, що був раніше. Принаймні, так говорять геймери старої школи, що іноді з ностальгією згадують часи, коли ігрові кадри складалися суто зі старих-добрих полігонів, текстур та шейдерів. Все це виводилось на екрани моніторів без будь-яких особливих втручань, окрім анізотропної фільтрації та згладжування.
Так було до осені 2018 року, коли була представлена технологія DLSS 1.0. Вона використовувала штучний інтелект для апскейлінгу зображення і частково вирішувала проблему низької продуктивності. Через декілька років відповідь представила і компанія AMD.

Таким чином кінцеве зображення, перш ніж візуалізуватись на дисплеї, проходило через “призму” алгоритмів штучного інтелекту. З цього часу ландшафт геймінгу розділила нова лінія. З однієї сторони стояли представники “традиційного рендерингу”, а з іншої — геймери, які обирали більший FPS незалежно від того, яким чином він формувався.
В класичній растеризації з вимкненими апскейлером та генератором кадрів AMD Radeon 9070 XT є чим похвалитися. У такому режимі її продуктивність зазвичай знаходиться між значно дорожчими RTX 5070 Ti та RTX 5080.
Геймерські тенденції рухаються вперед і разом з ними частота ігрових моніторів, яка бадьоро перетнула другу сотню герц, крокуючи далі. Щоб побачити переваги ігрового процесу на такій швидкості вже не обійтись без допомоги нейротехнологій.
Здавалося з анонсу FSR пройшло вже понад чотирьох років, але баталії та суперечки між двома таборами не припиняються. AMD Radeon 9070 XT AORUS ELITE, як і решта представників RDNA 4 підтримує сукупність технологій в рамках HYPR-RX. Це добре відомі в геймерському колі AMD FSR, AMD Fluid Motion Frames 2 та AMD Anti-Lag.


За весь час користування AMD Radeon 9070 XT я прийшов до висновку, що найбільшу користь від FSR можна побачити у роздільній здатності 4К, коли достатньо велика вибірка для хорошого результату. У такому випадку різницю у кадрах порівняно з класичною растеризацією не побачити навіть з лупою. Завдяки 16 Гігабайтам відеопам’яті та допомозі FSR + FG вже можна думати про купівлю ігрового 4К монітора.
В QuadHD результат не такий якісний, але все ще прийнятний. Більшість геймерів, окрім дуже прискіпливих, навряд чи помітить різницю у динамічних сценах.
Загалом щодо ігор, не зовсім коректно робити узагальнення за всіх. Адже у геймерів різні улюблені проєкти, які можуть не підтримувати ті, чи інші технології. Саме від цього залежатиме персональний ігровий досвід.




В S.T.A.L.K.E.R. 2 я грав без будь-яких проблем у QuadHD на епічних налаштуваннях, використовуючи допомогу FSR та генератора кадрів. В такому режимі зазвичай RX 9070 XT повністю розкривала можливості 180-герцового монітору. Весною спостерігалися деякі баги пов’язані з роботою генератора кадрів, які викликали мерехтіння. Але з випуском нових патчів від розробників ця історія пішла в минуле.

На якомусь етапі захотілося максимальної якості зображення і я повністю вимкнув допомогу усіх покращувачів. В QuadHD при цьому можна було грати з частотою 70+ кадрів на секунду.
З FSR та Frame Generator лічильник кадрів демонстрував понад 100 кадрів на секунду. Загалом зображення в 4К + FSR + FG виглядає краще, ніж нативна роздільна здатність в QuadHD.

Indiana Jones and the Great Circle також без проблем запускається в 4K завдяки 16 гігабайтам відеопам’яті. Причому в неї можна пограти навіть без допомоги кадрової генерації та апскелінгу, отримавши понад 70 FPS.

Дуже лояльним до AMD відеокарт виявилася Cyberpunk 2077, яка завжди славилася впровадженням найновіших графічних технологій. Геймінг на RX 9070 XT в Night CIty — саме задоволення.
The Elder Scrolls IV Oblivion: Remastering є дуже вимогливою до графічної підсистеми, тому в ній навряд чи обійтися без допомоги “нейропокращувачів”. Вони рухають FPS за позначку 120 к/с, порівняно з 55 к/с у класичній растеризації QuadHD.



На жаль, розробники Clair Obscur: Expedition 33 не впровадили підтримку FSR у свій екстраординарний проєкт, що представлений одразу на 12 номінацій Game Awards. З усім тим RX 9070 XT може без проблем забезпечити понад 60 нативних кадрів в QuadHD.



Можна трішки схитрувати та скористатися можливостями програми OptiScaler, і тоді вже ситуація буде значно кращою.

Doom the Dark Ages пропонує ураганний та динамічний геймплей, що після “симулятора переобтяження” та хороводів недолугих мутантів в S.T.A.L.K.E.R. 2, наче ковток свіжого повітря. За своєю швидкістю нагадує старий-добрий Quake 3, тому в ньому ви навряд чи встигатимете розглядати пікселі. Сміливо вмикаємо FSR та кадрову генерацію, щоб побачити понад 180 к/с.
Хоч Remnant 2 вийшов вже давно, але дотепер залишається моїм особистим фаворитом у поглинанні вільного часу. Він такий же безжальний до комп’ютерного заліза, як і до нервів гравців. Гра чудово себе почувається з Gigabyte Radeon RX 9070 XT AORUS ELITE в будь-яких роздільних здатностях. Навіть в 4К з допомогою FSR та генератора кадрів можна без проблем насолодитися геймплеєм. Частота понад 170 кадрів на секунду навіть у найскладніших бойових сценах допоможе дотримуватись ідеальних таймінгів.


Поціновувачі Counter-Strike 2 також залишаться задоволеними, побачивши на своїх екранах понад 600 кадрів на секунду при кіберспортивних налаштуваннях. Але не забувайте, що для цього ще й знадобиться процесор з 3D кешем, як, наприклад Ryzen 5 7500X3D.
Окрема історія з PC VR геймінгом, який вимагає великого обсягу відеопам’яті та продуктивного графічного чіпа. Все тому, що у віртуальних забавках діє принцип «Чим більша роздільна здатність, тим краще». Навіть якщо ця роздільна здатність більша за нативну у самій гарнітурі.
VR геймінг – це завжди апофеоз та вістря геймерських вражень, які доступні небагатьом поціновувачам. Не в останню чергу із-за чималої вартості, як самих гарнітур, так і необхідного апаратного забезпечення.
Одна з моїх улюблених головоломок з філософським підтекстом — Talos Principle, хоча й випущена в далекому 2014 році, все ще може поставити на коліна навіть RTX 5090 у роздільній здатності 8К та вище.
Все тому, що для неї важлива потужна класична растеризація. Викрутивши всі налаштування на максимум, можна отримати справжнє антично-естетичне задоволення.
Перспективи та покращення: FSR 4, OptiScaler та Project Redstone
Нещодавно компанія AMD анонсувала Project Redstone, що є продовженням розвитку суми технологій FidelityFX Super Resolution. Redstone використовує фреймворк ML2CODE від AMD, який перетворює ШІ-моделі на оптимізований код обчислювальних шейдерів. Тому можна буде запускати Redstone не тільки на відеокартах AMD, але й на GPU інших виробників, що працюють з API DirectX та Vulkan.
Ray Regeneration з пакета FSR Redstone вже встигли оцінити у Call of Duty: Black Ops 7. Основна його задача — очищення шумів з зображення після обробки освітлення та відбиття, отриманих за допомогою трасування променів з використанням нейронної мережі.

Не секрет, що для впровадження будь-якої технології потрібний час, особливо, якщо справа стосується комп’ютерного геймінгу. З моменту анонсу RDNA 4 з’явилося немало проєктів з нативною підтримкою FSR 4. Станом на тепер її підтримує 95 ігрових проєктів!
Розробники зробили дуже великий стрибок у підвищенні якості порівняно з попереднім FSR 3. З цьогорічних ігор хотів би виділити колоритну Mafia: The Old Country, в якій відрізнити важкий нативний режим від FSR 4 було майже неможливо. Зате лічильник кадрів “летів в небо”, покращуючи плавність гри та загальні враження від проходження.
AMD завжди окрім власних напрацювань має ще серйозні козирі — відкритість та спільнота. Тому світ побачив ще один інструмент, який дозволяє геймерам власноруч замінювати технології масштабування, що підтримуються тією чи іншою грою, додаючи можливості FSR 4.
Ця програма називається OptiScaler. Основна її задача — перехоплення викликів гри для масштабування та зміна його методу. FSR 4 офіційно підтримується лише на відеокартах RDNA 4, в тому числі на Radeon 9070 XT. Єдиний виняток — ігри на Vulkan API, які поки що OptiScaler не підтримує.
Драйвери та софт
Ще з минулих поколінь тягнеться довгий шлейф розмов про нестабільність драйверів від AMD. На редакційних оглядах цього року були всі основні представники нової 9000-ї серії. Дуже помітно, що компанія вкладає чималий ресурс на покращення ситуації.
Негаразди драйвера з RX 9070 XT за сім місяців використання можна перерахувати на пальцях однієї руки.



З виходом нових версій покращувалась продуктивність в багатьох іграх. Spider-Man Remastered, Hogwarts Legacy та Counter-Strike 2 запрацювали до 27% швидше на RX 9070 XT. Найбільший приріст спостерігається у режимі QuadHD.
Окремої згадки заслуговує пакет програмного забезпечення — AMD Software: Adrenalin Edition. Його функціоналу мені з головою вистачало як для повсякденного геймінгу, так і для ігрових тестів.
Як поживає Hotspot? Гель не витік?
На момент першого огляду відеокарти Gigabyte Radeon RX 9070 XT AORUS ELITE зі сторони представників “верховного диванного експертного відділу” можна було почути докори за високі температури Hotspot та використання теплопровідного гелю. Спробуймо перевірити, як змінилися температурні показники за ці 7 місяців.
| GPU, °C | HOTSPOT, °C | MEMORY, °C | Обертів на хвилину | |
| Березень 2025 | 52 | 88 | 86 | 50% |
| Грудень 2025 | 48 | 92 | 78 | 50% |
Загалом система охолодження та загальне виконання Aorus завжди було одним з найкращих варіантів для гарячих рішень. Охолодити NAVI 48 — специфічна задача, адже з нього доволі важко відводити тепло. Причому тут не допоможуть високі оберти вентиляторів і зазвичай немає великої різниці чи ви встановите 2000 обертів на хвилину чи 3200 RPM.
Що стосується температур, то з моменту виходу RX 9070 XT AMD багато чого оптимізували в драйверах, підвищивши продуктивність відеокарти. Разом з нею трішки змінилися і температури. Пам’ять стала значно холоднішою на цілих -8 градусів за Цельсієм! А от Hotspot підріс на +4 °C.
Весь 2025 рік супроводжували періодичні випадки плавлень роз’ємів 12VHPWR. На щастя AMD пішли “традиційним” шляхом з трьох 8-пінових колодок, тому хоч за це можна було не хвилюватись. Це той випадок, коли надійність виявилась краще за естетику.
Висновок та враження
Першою моєю відеокартою від “червоних” два десятки років тому стала Radeon 9600 SE. З того часу в ПК стояли: R7 та R9, RX 480, Red Devil 5700 XT і ось тепер 9070 XT. Важко пояснити, але всі вони оточені частинкою бунтарського духу. Цьому сприяє відкритість багатьох технологій від AMD, більша свобода у кастомізації та підтримка спільноти.
Gigabyte Radeon RX 9070 XT AORUS ELITE добре вписалася не тільки у геймерські будні, але й в робочі процеси. Мене важко звинуватити в упередженості, адже паралельно я використовував RTX 5080 і загалом в моїх руках побували всі цьогорічні десктопні моделі. З усім тим для свого ПК я залишив саме варіант від AMD.
Цьому вибору сприяла в першу чергу чудова продуктивність у класичній растеризації, якій я зазвичай надаю перевагу в QuadHD. FSR 4 з генератором кадрів також знадобився 4К-гемінгу та PCVR під гарнітуру віртуальної реальності — Meta Quest 3. Враховуючи нинішню ситуацію з цінами та доступністю пам’яті, 16 Гігабайтів вселяють впевненість на роки вперед.
Остаточну відповідь при виборі відеокарти кожен робить собі сам. Особисто мені дуже сподобалась 9000-на лінійка відеокарт, але при купівлі я б радив розглядати версії з якісним охолодженням.












Повідомити про помилку
Текст, який буде надіслано нашим редакторам: