Минулі осінь та зима запам’ятались багатьом українцям масованими російськими атаками на об’єкти енергетичної інфраструктури та багатогодинними відключеннями світла. В такі періоди також виникали проблеми з інтернет-доступом та мобільним зв’язком. Оскільки розв’язана росією війна досі триває, треба готуватись до ймовірних нових ударів по енергетиці та проблем зі зв’язком. Хоча, враховуючи минулорічний досвід, провайдери та оператори мали б підготуватись до нових викликів. Чи так це?
Мобільний зв’язок
У листопаді минулого року РНБО зобов’язала операторів бути готовими автономно забезпечувати зв’язок протягом щонайменше 3 діб за умов відсутності електроживлення мережі. Щоб досягти цього, операторам було необхідно провести підготовчі роботи, а саме:
- Придбати необхідну кількість електрогенераторів для забезпечення зв’язком критично необхідних об’єктів у кожній з областей;
- Забезпечити необхідний рівень запасів палива та мастила для джерел резервного електроживлення;
- Встановити необхідну кількість автономних джерел живлення;
- Бути готовими оперативно реагувати на втрати резервів та замінювати генератори, що вийшли з ладу.
Проте майже рік по тому Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері зв’язку та інформатизації (НКЕК) констатує, що мобільні оператори не готові до 3-денних блекаутів. Комісія провела 8 позапланових перевірок усіх трьох операторів в різних областях України, де не ведуться активні бойові дії. У всіх трьох операторів виявили порушення.
НКЕК двічі йшла назустріч операторам і своїм Рішенням продовжувала термін усунення виявлених порушень на додаткових 30 днів. Проте й після цього не все виявилось гаразд. Наприклад, крайня перевірка готовності мережі lifecell до 3-добового блекауту у Рівненській області показала готовність до забезпечення зв’язком для менш ніж 50% критично важливих об’єктів з необхідного мінімуму по даній області.
Інтернет-доступ
Не краща ситуація і у сфері забезпечення безперебійного інтернет-доступу. Про це заявив директор Департаменту з розвитку фіксованого інтернету Міністерства цифрової трансформації Юрій Мацик. Він каже, що в цілому, магістральні оператори виконують норму про підтримку робочими мережі упродовж 72 годин без електроенергії. Розподільчі мережі цю норму майже виконують. А от фіксована мережа під час віялових відключень працюватиме у приблизно у половини абонентів, з яких перевагу мають ті, хто отримує послугу за технологією PON (Passive optical network), яка дозволяє працювати мережі за відсутності електроенергії. Проте в цілому по країні лише 37% абонентів фіксованого доступу підключені до мереж на базі технології PON.
Разом з тим ситуація по окремих регіонах може сильно різнитися. Наприклад, у Київській, Рівненській, Тернопільській областях, а також у Львові близько 60% абонентів мають підключення до глобальної мережі на базі PON. Однак у Києві цей показник становить лише 9%, і це «критична ситуація», каже Мацик. Проблема Києва полягає в тому, що мережі тут почали активно розвиватися раніше, ніж в інших регіонах, але нині вони насичені старими технологіями, які не підтримують PON.
Зараз Мінцифра активно спілкується з київськими операторами з проханням активніше розвивати мережі. Деякі з них вже планують оновлення й активно приймають заявки на підключення нових мереж. Загалом приріст абонентів PON в Україні за минулий рік становив 28%.
Повідомити про помилку
Текст, який буде надіслано нашим редакторам: