Новини

Google VS чатботи. Як ChatGPT та інші стартапи переосмислюють онлайн-пошук в епоху ШІ

Google VS чатботи. Як ChatGPT та інші стартапи переосмислюють онлайн-пошук в епоху ШІ

Новий ШІ-інструмент від OpenAI ChatGPT пропонує потенційну нову модель для онлайн-пошуку: чатбот з легкістю відповідає на складні запитання (будь-то політологія чи комп’ютерне програмування), одразу даючи докладні відповіді. Користувачі, які шукають інформацію в Google, навпаки повинні детально просканувати сторінки з результатами, доки знайдуть необхідний їм варіант. 

Google довгий час був фактично недоторканним у сфері пошуку, але кілька стартапів (деякі засновані колишніми працівниками Google) вважають, що це з часом зміниться. Вони кажуть, що вже зараз відбувається перехід від пошуку за ключовими словами до пошуку на основі великих мовних моделей, які аналізують величезні текстові бази даних, щоб розвинути здатність розуміти запитання користувачів і надавати прямі відповіді. Це якраз та технологія, яку ChatGPT використовує для створення швидкої відповіді.

ChatGPT — новий чатбот OpenAI — настільки переконливий, що може з легкістю обманювати людей

Деякі з технологічних проривів, що лежать в основі великих мовних моделей, були створені у власних дослідницьких лабораторіях Google. Але працівники, які звільнились останніми роками та заснували власні стартапи або приєдналися до інших, кажуть, що компанії може бути важко повністю використати потенціал технології. Здебільшого через те, що її бізнес-модель, у якій реклама відображається поруч із результатами пошуку, є надто прибутковою, щоб її руйнувати.

Курс
ФІНАНСОВИЙ АНАЛІЗ
Опануйте P&L-, BS-, CF-звіти всього за 1,5 місяця.
РЕЄСТРУЙТЕСЯ!
finanaliz

Google отримав 54,48 мільярда доларів доходу від реклами в останньому кварталі, що становить 78,9% валових продажів. Пошукова реклама була найбільшою рушійною силою для цього.

“Google — лише жертва власного успіху”, — каже Шрідхар Рамасвамі, колишній топменеджер Google з реклами, який зараз є виконавчим директором пошукової системи Neeva.

Утім великі мовні моделі мають власні недоліки. ChatGPT до прикладу може надати неточну інформацію, яка виглядатиме переконливо, а також не вказує джерел, звідки дані отримані.  Google своєю чергою може скеровувати користувачів на сайти, які поширюють дезінформацію, але надавати фейк як єдиний правильний варіант – це принципово інша та ризикованіша справа.

У заяві OpenAI сказано, що ChatGPT не включає дані з Інтернету у свої відповіді, а поточна версія чатбота працює на стадії тестування — щоб надалі розробити моделі, які є “безпечнішими, надійнішими та кориснішими”.

Google у 1998 році представив свою пошукову систему Google, яка працює на основі фірмового алгоритму PageRank, що вимірював важливість кожного вебсайту за тим, як часто інші сайти посилаються на нього. Інструмент швидко став домінувати серед інших схожих ресурсів і розмаїття запитів та результатів, які Google Пошук міг надати, не мало собі рівних. ChatGPT, навпаки, навчається на наборі даних, який містить обмежену до 2021 року інформацію.

Останніми роками Google додав нові можливості: як от пошук через камеру смартфона по зображенню чи комбінований пошук (текст + зображення). Компанія використовує великі мовні моделі для розуміння запитів, а також включила цю технологію у свої “вибрані фрагменти”, які висвітлюють ключову інформацію на сторінках результатів пошуку.

Google, у якого є доступ до великої кількості даних і обчислювальних ресурсів, здається має все необхідне для виконання передової роботи з ШІ.  Проте інженери, які там працюють, часто прагнуть рухатися швидше, тож компанія стикається з відтоком цих кадрів. У 2017 році спеціалісти Google опублікували статтю “Увага — це все, що вам потрібно”, у якій представили концепцію систем, які допомагають моделям ШІ зосереджуватися на найважливіших частинах інформації в даних, які вони аналізують. Огляд профілів LinkedIn показує, що з восьми авторів статті всі, крім одного, перейшли до інших стартапів, а принаймні п’ять заснували власні ШІ-підприємства.

Пол Буххейт, колишній співробітник Google, який створив Gmail, написав у серії дописів у Twitter, що компанія знаходиться “за рік чи два до повного краху”.

Приблизно дві третини пошукових запитів у Google завершуються без переходу на сайти, згідно з дослідженнями компанії SparkToro та аналітичної компанії Similarweb. Це означає, що компанії, можливо, просто потрібно трохи переналаштувати свій користувацький інтерфейс.

Багаторічний успіх Google не зупиняє стартапи від спроб перевершити пошукового гіганта. Surge AI — платформа для маркування даних, яка працює з пошуковими стартапами — провела дослідження, яке показало, що користувачі часто віддають перевагу результатам пошуку від нових компаній, таких як Neeva, You.com і Kagi, особливо для таких запитів, як, наприклад рецепти. 

Пошукові стартапи прийняли різноманітні бізнес-моделі. Vectara продає своє програмне забезпечення компаніям, дозволяючи їм пропонувати на своїх вебсайтах пошук на основі великих мовних моделей. Kagi та Neeva за щомісячну плату пропонують необмежений пошук для звичайних користувачів. Такі стратегії, як дистиляція, у якій вихідні дані великої мовної моделі фільтруються через меншу модель, дозволили Neeva ефективно використовувати свої обчислювальні ресурси.

Шрідхар Рамасвамі каже, що все ще бачить велике значення у застарілій моделі пошуку, зазначивши, що те, як вебсайти посилаються один на одного, все ще може багато розповісти про авторитетність джерела. Neeva вже запровадила великі мовні моделі у свою пошукову систему і згодом планує використовувати їх для розробки “односторінкових результатів”, які розкриватимуть джерела, щоб користувачі могли самостійно оцінити їх вірогідність. 

Character.AI — ще один продукт колишніх співробітників Google (які, до речі, працювали над LaMDA). У вересні стартап представив сайт із різними персонажами чатботів, з якими користувачі можуть спілкуватися в реальному часі. На сайті є застереження — “Пам’ятайте: все, що говорять персонажі, — вигадка!”, що може виправдати неточні дані, надані чатботами. 

Google продовжує вдосконалювати свій власний чатбот LaMDA, який вперше анонсував у травні 2021 року, а також інші власні великі мовні моделі. Але є переконливі аргументи, які можуть змусити компанію прискоритись — те, наскільки швидко інші ШІ-чатботи вчаться. 

Джерело: Bloomberg


Завантаження коментарів...

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: