Дописи 23.05.2024 о 08:48 comment views icon

Disaster Recovery, або Як реалізувати аварійне відновлення IT-інфраструктури

author avatar
https://itc.ua/wp-content/uploads/2023/11/125790864-150x150.jpg *** https://itc.ua/wp-content/uploads/2023/11/125790864-150x150.jpg *** https://itc.ua/wp-content/uploads/2023/11/125790864-150x150.jpg

Андрій Михайленко

Colobridge GmbH, Chief Operating Officer

Цей матеріал – не редакційнийЦе – особиста думка його автора. Редакція може не розділяти цю думку.

Зупинка IT-сервісів може призвести до великих проблем у малого та середнього бізнесу. Тому так важливо реалізувати можливість аварійного відновлення IT-інфраструктури і якнайшвидше повернути працездатність бізнес-застосунків. Реалізація цього завдання на майданчику клієнта вимагатиме від нього чималих матеріальних і людських ресурсів. Однак є альтернативний варіант: послуга Disaster Recovery. Розгляньмо,  що це таке, кому буде корисним і які можливості відкриває для бізнесу.

Disaster Recovery — що це?

Disaster Recovery (DR) — це комплекс спеціалізованих програмних інструментів, за допомогою яких можна за короткий час відновити працездатність IT-інфраструктури. Після цього дані знову будуть доступними, а клієнтські послуги та системи продовжать працювати в штатному режимі.

Чому Disaster Recovery це дійсно важливо? Компанія Veeam, один із лідерів у сфері розробки рішень для резервного копіювання, підготувала черговий Звіт про тенденції у сфері захисту даних за 2024 рік. Ось лише кілька висновків із нього:

  • 53% опитаних компаній шукають альтернативу своїм поточним послугам з резервного копіювання;
  • найважливішими факторами вибору послуги корпоративного резервного копіювання другий рік поспіль залишаються надійність та захист робочих навантажень IaaS та SaaS;
  • сучасні рішення щодо захисту даних мають бути гнучкими та гібридними;
  • кібератаки є найпоширенішими та найвпливовішими причинами збоїв IT-інфраструктури;
  • 76% компаній, які брали участь в опитуванні, зіткнулися з програмами-вимагачами хоча б раз за останні 12 місяців;
  • перенесення даних з локальної IT-інфраструктури на відмовостійку платформу — необхідність для бізнесу, який прагне захиститися від кібератак і аварій.

 Найчастіше потреба в аварійному відновленні ІТ-інфраструктури виникає після серйозних поломок обчислювального обладнання, вилучення його контролюючими органами, диверсії, крадіжки, втрати даних, техногенних катастроф. Багато організацій, які зберігають резервні копії в одному місці з поточною версією даних, теж постраждають у подібній ситуації: пожежа може знищити все обладнання так само, як зловмисники — вкрасти його, а правоохоронні органи — заарештувати Більше того: наявність резервної копії не забезпечує можливості швидкого відновлення даних: це досить трудомісткий процес, що потребує певних ресурсів та інструментів.

За даними Veeam лише 13% організацій ретельно підходять до організації робочих процесів та інтегрують їх у план аварійного відновлення. Водночас кількість компаній, які використовують для аварійного відновлення саме послугу DRaaS від стороннього постачальника хмарних послуг, щорічно зростає, і ця тенденція збережеться і в найближчому майбутньому:

Disaster Recovery, або Як реалізувати аварійне відновлення IT-інфраструктури

 Як реалізувати Disaster Recovery на практиці

Онлайн-курс "Маркетинг-директор" від Skvot.
Навчіться конвертувати ресурс команди в круті KPI та отримувати wow-результат від підрядників.Курс заснований на реальних кейсах і життєвих ситуаціях.
Дізнатись більше і приєднатись

Існує кілька способів забезпечити відновлення ІТ-інфраструктури після аварії.

Самостійно побудувати резервний майданчик

Йдеться про розгортання on-premise, яке вважається найбільш трудомістким та дорогим. Компанії знадобиться ще один майданчик, який потрібно побудувати з нуля та підтримувати надалі.

Disaster Recovery на орендованих виділених серверах

У цьому випадку компанія орендує виділені сервери у дата-центрі провайдера, якому довіряє. Цей майданчик може розміщуватися як на одній локації з IT-інфраструктурою клієнта, так і в іншій країні або навіть на іншому континенті. Таке рішення буде більш відмовостійким і забезпечить вищу надійність зберігання бекапів: вони вціліють після пожежі або диверсії в локальному ДЦ. Однак і в цьому рішенні є мінуси: висока вартість реалізації та складність підтримки даних у актуальному стані.

Онлайн-курс "Маркетинг-директор" від Skvot.
Навчіться конвертувати ресурс команди в круті KPI та отримувати wow-результат від підрядників.Курс заснований на реальних кейсах і життєвих ситуаціях.
Дізнатись більше і приєднатись

Disaster Recovery у хмарному середовищі

Хмари дозволяють гнучко керувати та легко масштабувати хмарні ресурси. Ці переваги справедливі й в тому випадку, якщо компанія використовуватиме хмару для Disaster Recovery. Такий підхід дозволить використовувати та оплачувати лише ті ресурси, які справді необхідні. Наприклад, користуватися лише сховищем та отримувати віртуальні потужності для розгортання сервісів лише у випадку аварії або орендувати сховище та пул ресурсів під роботу IT-сервісів. Якщо в першому випадку провайдер не гарантує миттєве виділення віртуальних ресурсів, то в другому вони точно виявляться доступними в потрібний момент.

Що таке Disaster Recovery as a Service

DRaaS (Disaster Recovery as a Service) — так називають послугу аварійного відновлення, що пропонується за сервісною моделлю. У цьому випадку працездатність усієї або частини ІТ-інфраструктури (залежно від специфіки бізнесу) можна відновити за кілька хвилин на резервному майданчику, який виділить провайдер. Безпосередньо відновлення буде виконуватися відповідно до заздалегідь затвердженого Disaster Recovery Plan (плану аварійного відновлення).

Чому середній та великий бізнес більше схиляється саме до послуги DRaaS:

  • висока швидкість відновлення;
  • реплікація «гарячих даних» в режимі реального часу;
  • збереження консистентності даних після вилучення з архіву;
  • практично необмежені можливості масштабування майданчика.

Характеристики Disaster Recovery

Швидкість та кінцева вартість відновлення завжди залежить від параметрів RTO та RPO. Розгляньмо їх детально.

RTO

RTO (Recovery time objective) — визначає час, протягом якого IT-інфраструктура буде недоступна після настання інциденту. Оптимальне значення RTO залежить від специфіки бізнесу. Іншими словами, RTO залежить від того, як довго бізнес може дозволити собі простоювати без серйозних наслідків. Найнижчі параметри RTO підходять компаніям, які повинні надавати свої сервіси безперервно, проте вартість такого рішення буде вищою.

RPO

RPO (Recovery point objective) — це час, протягом якого дані можуть бути втрачені без відчутних наслідків для бізнесу. Якщо RPO відповідає 30 хвилинам, резервні копії даних будуть виконуватися раз на 30 хвилин. Відповідно, і IT-інфраструктура після відновлення повернеться до свого стану в тій точці, в якій було виконано останній епізод бекапування. Чим менше RPO, тим частіше виконуватиметься створення копій і, отже, тим дорожче коштуватиме послуга Disaster Recovery.

Щоб визначити найкраще для бізнесу значення параметрів RTO і RPO необхідно прийти до компромісу: з’ясувати, яка тривалість простою дійсно буде критичною і скільки він готовий платити за вартість Disaster Recovery.

Коли та в кого виникає потреба Disaster Recovery?

Disaster Recovery as a Service найчастіше обирають у корпоративному сегменті. Середні та великі компанії, які прагнуть захиститися від серйозних збоїв IT-інфраструктури, насправді готові інвестувати у відмовостійкість бізнесу. І в перших рядах йдуть ті з них, у яких доступність даних та стабільність роботи IT-сервісів безпосередньо впливають на якість послуг, доходи та репутацію. Наприклад, це банки та fintech-компанії. Вони дуже чутливі до простою, тому обирають рішення з найменшими показниками RTO та RPO — це дешевше, ніж компенсувати збитки від простою. Для компанії у сфері послуг все залежить від розмірів бізнесу. Іноді в їхньому випадку також дешевше застрахувати себе від наслідків аварій, щоб не зазнавати матеріальних та репутаційних втрат. Але лише тоді, коли вони перевищують витрати на користування послугою DR.

Бекапування та аварійне відновлення — не одне й те саме

На перший погляд, послуга BaaS (Backup as a Service) дуже схожа на DRaaS. Однак перша передбачає лише зберігання резервних копій у хмарі на стороні провайдера послуги. А друга — повне дзеркалювання у хмарі усієї IT-інфраструктури. При цьому у разі аварії саме DRaaS дозволить автоматично запустити віртуальні сервери та продовжити роботу через невеликий проміжок часу. Можна швидко розпочати відновлення з вибраної точки, оскільки дані не заархівовані, а зберігаються у продуктивному сховищі. Плюс клієнт може самостійно формувати розклад, вибираючи комфортну для бізнесу частоту створення резервних копій та інші параметри відновлення віртуальних машин.

При цьому DRaaS не скасовує потреби у звичних бекапах. Оптимально використовувати їх спільно з послугою аварійного відновлення: наприклад, зберігати традиційним способом (у вигляді архівів) копії «холодних» систем, а «гарячі» копіювати раз на кілька годин. Перші можна зберігати протягом тижня, а другі — два-три дні. 

Цей матеріал – не редакційнийЦе – особиста думка його автора. Редакція може не розділяти цю думку.


Loading comments...

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: