Огляди Авто 02.10.2023 о 10:00 comment views icon

Тест-драйв CUPRA Formentor TDI: чи має право на існування?

author avatar
https://itc.ua/wp-content/uploads/2022/07/Roman-Melnychenko-96x96.jpg *** https://itc.ua/wp-content/uploads/2022/07/Roman-Melnychenko-96x96.jpg *** https://itc.ua/wp-content/uploads/2022/07/Roman-Melnychenko-96x96.jpg

Роман Мельниченко

Автор статей, тест-драйвів та оглядів

Тест-драйв CUPRA Formentor TDI: чи має право на існування?

Серед величезної кількості автомобілів, що пройшли крізь мої руки у вигляді тестів або презентацій, одним з найцікавіших за останні роки виявився кросовер CUPRA Formentor з чудовим 310-сильним бензиновим мотором. Скажу навіть більше: це один з тих автомобілів, який я б розглядав для придбання. Проте чи не вийде так, що всі позитивні враження знищать три літери «TDI» та дворазове зменшення потужності? Зараз розповім – у вигляді п’яти головних питань (та відповідей) про автомобіль CUPRA Formentor TDI.

На фото – гарний крос! Чи можна візуально упізнати дизельну версію?

Так, гарний кросовер. Він має очікувану довжину (4,45 м) й ширину (1,84 м), проте особливістю моделі CUPRA Formentor є доволі невелика висота кузова (1,51 м) та динамічно нахилені стійки даху. Додайте численні гострі лінії – фар та ліхтарів, виділених «плечей» над колісними арками – й отримаєте динамічний молодіжний дизайн.

Ще й скільки цікавих деталей: ось колісні диски з аеронакладками, ось круглі додаткові фари під решіткою у вигляді перегорнутої трапеції, ось м’який сірий колір у поєднанні з блискучим світло-сірим декором. Проте все це є деталі та нюанси, які можна замовити на будь-яку версію автомобіля. Що виділяє саме CUPRA Formentor TDI – то це оформлення заднього бампера: чорна глянцева вставка, але без вихлопних патрубків.

Гарний дизайн, багато цікавих деталей, колірна гама «50 відтінків сірого». Насправді автомобіль ще може бути червоним або білим, пропонується темно-синій колір – причому навіть з матовою текстурою! Але все це можливо для будь-якої версії в залежності від замовлення опцій. Особлива деталь саме CUPRA Formentor TDI – чорна вставка позаду, в нижній частині бампера.

Немає відмінностей і в салоні, де впізнати дизельну версію можна лише по тахометру з невеликою шкалою обертів. Решта деталей чудово знайома: пласка панель приладів майже без кнопок, центральна консоль з невеличким джойстиком «автомату» та численними нішами під дрібні речі, кермо зі зрізаним низом, сенсорний блок керуванням світлом. На непростий характер автомобіля одразу натякають сидіння з розвиненими боковими частинами й інтегрованим підголівником.

Проте такі сидіння, як і шкіряне оздоблення або третя зона «клімату» для задніх пасажирів – все це є нюансами комплектацій та додаткових опцій, що пропонуються для різних версій автомобіля. До речі: так, позаду є власний «клімат». А ще достатній простір для колін та над головою (нехай і без надлишку), зручний нахил спинки дивану (нехай і без регулювання), підлокітник з вбудованими підсклянниками. Та й багажник вдалий: корисний об’єм 420 літрів, кілька ніш та гачків, великий отвір для завантаження, електропривод кришки з сенсором керування під заднім бампером.

Онлайн-курс "Excel та Power BI для аналізу даних" від robot_dreams.
Навчіться самостійно аналізувати й візуалізувати дані, знаходити зв’язки, розуміти кожен аспект отриманої інформації та перетворювати її на ефективні рішення.
Детальніше про курс

Салон відзначається чудовою якістю оздоблювальних матеріалів, непоганим запасом простору, практичністю та увагою до дрібниць. Єдине – хочеться додати фізичних кнопок-перемикачів; адже наразі майже все керується через центральний сенсорний дисплей. Другий дисплей використовується як панель приладів.

Такс, ясно: відмінностей обмаль. Але що там з дизельним двигуном?

Отже, двигун. Під капотом тестового автомобіля CUPRA Formentor TDI встановлено 2-літровий турбодизель серії EA288 evo, що має алюмінієвий блок та чавунні гільзи у своїх чотирьох циліндрах. А ще він має турбіну, зміщену до першого циліндру: це зроблено для кращого встановлення фільтрів-нейтралізаторів вихлопних газів. Діаметри циліндра складає 81 мм; хід поршня дорівнює 95,5 мм; ступінь стиснення 16,0:1.

Та й загалом – по мотору чимало цікавого. Наприклад, для двигунів цієї серії пропонуються два типи шатунів та два типи поршнів: сталеві або алюмінієві. Система охолодження має окремий контур для головки блоку циліндрів та самого блоку циліндрів. А впускні клапани відрізняються формою каналів, що дозволяє зменшити втрати на дроселювання. Нарешті, такі двигуни можуть бути оснащені стартер-генератором з номінальною потужністю 2 кВт (пікова до 6 кВт) та крутним моментом 60 Нм.

Взагалі серія турбодизелів EA288 evo починалась як двигуни для Audi й нараховує кілька різних виконань. Конкретно в цьому тестовому автомобілі CUPRA Formentor TDI був встановлений двигун з кодом DTT, що має потужність 150 к.с. (3000-4200 об/хв..) та 360 Нм (1600-2750 об/хв..) крутного моменту. Плюс повний привод та роботизована «коробка-автомат» DSG DQ381 з подвійним «мокрим» зчепленням.

Х-м-м, непогана техніка! А як себе показала на дорозі?

Лише кілька коментарів. Кермо автомобіля робить приблизно два оберти від упору до упору; спортивні сидіння реально дуже щільно тримають тіло; підвіска доволі пружна – ось не жорстка, а саме пружна. Декілька людей, яким я показував автомобіль і яких катав, відзначили характер CUPRA Formentor TDI як динамічний, дещо спортивний. Й це справді так. Автомобіль легко повертає з невисокими кренами кузова. А коли дістанешся межі (дещо рано, як на мене), то кросовер плавно вислизає назовні – є час на корекцію.

Онлайн-курс "Excel та Power BI для аналізу даних" від robot_dreams.
Навчіться самостійно аналізувати й візуалізувати дані, знаходити зв’язки, розуміти кожен аспект отриманої інформації та перетворювати її на ефективні рішення.
Детальніше про курс

Але ось питання: чи підтримає двигун? Відверто кажучи, очікував гіршого. Дуже часто ось такі 150-сильні 2-літрові дизелі на різноманітних VW-автомобілях їдуть так, наче в них лише 130 к.с. потужності. Але кросовер CUPRA Formentor TDI прискорюється та реагує більш жваво – наче ці 150 к.с. нарешті відпрацьовують на повну! Можна було б списати на невеликі габарити та легший автомобіль, але ж заявлені чималі 1619 кг.

Проте в будь-якому випадку: вже зі старту та 1,3-1,5 тисячі маємо непогане прискорення, далі викладається середня зона обертів (2-3 тисячі) та максимальний крутний момент. Чудово! Особливо, якщо перемкнутись в спорт-режим коробки: передачу нижче, оберти вище – тяги та потужності в потрібний момент ще більше, відгуки на педаль акселератора стають ще помітніші. Насправді спорт-режиму коробки вистачає й навіть нема потреби активації загального спорт-режиму налаштувань руху. По-перше – так кермо стає помітно важче. По-друге – все одно до цього режиму складно дістатись через «джунглі» меню сенсорного дисплея.

Двигун викладається на повну, DSG-«автомат» дозволяє одним рухом джойстика вибрати S-режим, а в меню налаштувань можна віднайти й комплексний спорт-режим: кросовер CUPRA Formentor TDI дає відчуття «бадьорості»! При цьому автомобіль не змушує страждати навіть на поганих дорогах: вистачає кліренсу та підвіски – щільної, але не жорсткої. Ще й передбачено окремий режим для бездоріжжя, який впливає на роботу повного приводу. Здається, у CUPRA Formentor TDI все виходить непогано, проте постає одне питання: чому не встановили 200-сильний двигун від SEAT Tarraco FR? Адже зрештою секундомір змушує протверезіти: прискорення до «сотні» займає 9,4 секунди замість обіцяних 8,6 секунди – чимала різниця. А що ще було обіцяно? Максимальну швидкість 203 км/год та споживання палива на рівні 5,9 літра по місті або 4,6 літра на трасі. Що в реальності?

В моєму випадку – стабільно 7,5 літрів по місту; максимум (затори та/або динамічний стиль руху) перевалював за 8+ літрів; проте мінімуми (пусті дороги та обережний стиль руху) були на рівні 4,8-5,3 літра. На трасі за швидкості 80-90 км/год автомобіль споживає близько 4,5 літрів, за зростанням швидкості до 110-120 км/год споживання палива зростає до 6-6,5 л на 100 км шляху. Отже: потужність та динаміку розміняли на економічність – як і очікувалось від дизеля.

Скільки коштує автомобіль у різних версіях та які є конкуренти?

Пропоную орієнтуватись на ті автомобілі CUPRA Formentor, що вже є в наявності на території України – причому більшість як раз представлені у 150-сильній дизельній версії. Отже: вартість CUPRA Formentor складає 1,5-1,7 млн грн або $39-45 тис., плюс зараз можна знайти акційні пропозиції з ціною від 1,43 млн грн або $37 тис.

Що буде за ці гроші та що вкладається у вищезазначений діапазон? Салон зі спортивними сидіннями та оздобленням тканиною або шкірою, мультимедійна система з 12-дюймовим дисплеєм, бездротова зарядка, круговий огляд, електропривод кришки багажника тощо. Максимальні комплектації містять панорамний дах, аудіо BEATS, фонове підсвічування салону, матричні фари тощо. Також потрібно відзначити альтернативний варіант двигуна, що пропонується українським покупцям: бензиновий 190-сильний 2-літровий мотор TSI, також у поєднанні з повним приводом та 7-ступеневим DSG-автоматом. Виходить, що комбінацією з двигуна та кількох опцій й складаються різні комплектації автомобіля з різною вартістю. Проте якщо казати загалом, то все вкладається у вищезгаданий ціновий діапазон.

А тепер дещо про конкурентів. Які, виявляється, можуть бути геть різними. Наприклад, потрібен привабливий кросовер з перевіреною VAG-технікою та натяками на молодіжний спортивно-динамічний характер – існує Volkswagen T-Roc R-Line. Потрібне все дуже схоже, але бажано більше потужності за аналогічні гроші – існує SEAT Leon FR. Потрібен стильний купеподібний кросовер з обов’язковим повним приводом та високою дозою оригінальності – існує Infiniti QX55. Потрібен крос-хетчбек, повний привод не обов’язковий, але цікавить економічний дизельний двигун та гарний салон – існує DS 4 Cross. Знову потрібне все дуже схоже, але тепер від французів та знову бажано більше потужності за аналогічні гроші – існує Peugeot 408.

Втративши потужний 310-сильний двигун та супердинаміку, автомобіль CUPRA Formentor втратив «родзинку», яка робила його особливим поміж купи конкурентів. Ось і виходить, що наче прямого суперника для CUPRA Formentor TDI підібрати складно (купеподібний кросовер, турбодизель, повний привод, динамічний характер); але схожих альтернативних варіантів набереться чимало: Volkswagen T-Roc R-Line, SEAT Leon FR, Infiniti QX55, DS 4 Cross, Peugeot 408…

Підсумки: автомобіль CUPRA Formentor TDI – чи має право на існування?

Дозволю собі зробити подвійний висновок. Перший – це моя особиста думка, мій особистий світ, моє особисте розуміння. Якщо постане таке питання, то особисто собі купувати CUPRA Formentor TDI я не буду. Адже цей автомобіль вже не настільки особливий, як 310-сильна версія. Він не може запропонувати динаміку, що буде мене вражати ще довгий час. Він не може запропонувати CUPRA-режим та шикарний звук.

Однак він може запропонувати все інше. І ось тепер другий висновок – автомобіль CUPRA Formentor TDI має право на існування, тепер навіть я це визнаю. Скажу більше: для більшості людей та потенційних покупців ось такий не «гарячий», а саме «підігрітий» варіант CUPRA Formentor TDI буде найкращим. Адже цей стильний кросовер вдало поєднує приємний динамічний характер й економічний дизель, перевірену техніку й оригінальний дизайн, оптимальні розміри й достатньо просторий салон. Ні, він не переверне вашу свідомість – проте точно залишиться у пам’яті приємним автомобілем.

CUPRA Formentor

Автомобіль надано – CUPRA Україна


Loading comments...

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: