
Цей матеріал – не редакційнийЦе – особиста думка його автора. Редакція може не розділяти цю думку.
Світові витрати на IT до 2024 року виростуть до $5,13 трлн, тобто приблизно на 8,8% порівняно з поточним роком, а найшвидше зростання продемонструє сегмент програмного забезпечення. Прогнози Gartner дуже реалістичні, тим більше, що бізнес дійсно зацікавлений інвестувати в IT-інфраструктуру. Бізнес розуміє, що швидкість, стабільність та якість обслуговування у цифрових продуктах мають велике значення в очах клієнтів і можуть стати важливою конкурентною перевагою. Щоб максимально ефективно контролювати IT-витрати, необхідно навчитися правильно управляти ними. Розповідаю, чому це так важливо і що ви можете зробити у цьому напрямку.
Зміст
Почнемо з антиприкладів
У процесі масштабування IT-інфраструктури компанія закупила кілька серверів і систем зберігання даних, придбала ліцензії, збільшила штат технічних фахівців, розширила серверну і зрештою з’ясувала, що… винесення некритичних навантажень у хмару вирішило б завдання в десятки разів швидше і у два-три рази дешевше. Або інша ситуація: ви помилилися з сайзінгом і тепер оплачуєте у публічній хмарі надлишкові ресурси.
Якщо у другому приладі буде достатньо один раз відмовитися від надлишкових ресурсів, то простого рішення у першому прикладі нема. Тому пропоную працювати на випередження вже зараз і зробити управління витратами на IT рутинною практикою у вашій компанії. В історії зі щасливим кінцем це призведе не лише до прямої економії, а й допоможе збільшити прибутковість бізнесу в цілому.
З чого розпочати управління IT-витратами
Виділимо п’ять кроків до того, щоб витрачати гроші на IT максимально ефективно:
- аналізуйте витрати та шукайте, де є можливість скоротити фінансування, не вплинувши на продуктивності роботи IT-систем.
- сформулюйте чіткі фінансові цілі та донесіть їх до всіх керівників та їх заступників у IT-підрозділі компанії;
- займіться прогнозною аналітикою, щоб думати та діяти як мінімум на один крок уперед;
- підрахуйте загальну вартість володіння (TCO), щоб чітко розуміти, скільки коштує обладнання, ліцензії, системи, технології, послуги з міграції, оновлення, обслуговування та все інше;
- сплануйте навчання так, щоб співробітники могли максимально ефективно використовувати доступні їм технічні та програмні засоби;
- зробіть звичку контролювати витрати на IT частиною корпоративної культури та безперервним процесом, якому приділяється достатньо уваги на рівні всіх відділів.
Як бізнесу економити на IT-витратах
Якщо компанія має хоча б невелику можливість оптимізувати свої витрати на IT, їй варто це зробити, оскільки невиправдані витрати часто зростають непередбачено: сьогодні вони ще непомітні, а завтра вже відчутно тягнуть донизу фінансові показники. Я виділив кілька способів, які можуть стати вашою «зоною зростання» у цьому питанні.
Оптимізація використання хмарних ресурсів
Хмарні витрати у середнього бізнесу щорічно зростають на 20-30%, і інфляція в цьому «винна» далеко не завжди. Найчастіше потреба в додаткових коштах виникає на етапі міграції нових додатків у хмару, розробки та тестування нових сервісів, коли швидко та часто неконтрольовано зростає кількість dev- та test-серверів, а також для оплати ресурсів, що не використовуються (передусім процесорної потужності та сховища під вже відсутні дані). У цьому питанні буде правильно почати із системи моніторингу, яка допоможе зрозуміти характер та обсяги навантаження, а також прогнозувати, коли поточних ресурсів буде недостатньо. Далі можна подбати про те, щоб навантаження на віртуальні машини відповідало їх фактичним конфігураціям, а ресурси для тестування та інших короткочасних потреб підключати лише за необхідності, а також видалити віртуальні машини, що не використовуються.
Кожен ресурс має свою ціну, але водночас для простоти управління дехто розміщує холодні/гарячі та критичні/не критичні дані в одних і тих самих сховищах. Якщо вони не розраховані на високу швидкість, ви точно будете переплачувати за сервіси, які цієї швидкості не потребують. А якщо розмістите всі дані на менш швидких системах, то можете зіштовхнутись з повільним виконанням операцій в навантажених базах даних.
Найближчим часом стрімке збільшення витрат саме на хмарні послуги багато в чому аргументуватиметься зростанням навантажень, які створює генеративний штучний інтелект (GenAI). Але якщо це не ваша історія, ви отримаєте реальну можливість якщо не знизити хмарні витрати, то хоча б відчутно уповільнити їх зростання.
Максимальна автоматизація ручних процесів
Багато хто з вас чув про принцип «все, що можна автоматизувати, має бути автоматизовано». Більшість компаній має таку можливість, але не завжди користується нею — наприклад, доволі просто можна автоматизувати налаштування серверів, керування конфігураціями або IT-інфраструктурою загалом. Дедалі частіше говорять про «інтелектуальну автоматизацію», яка дозволяє автоматизувати низькорівневі завдання, щоб спростити процес прийняття рішень, скоротити ризики впливу на роботу «людського фактора», а також почати більш ефективно використовувати обчислювальні ресурси. Основними компонентами інтелектуальної автоматизації є системи управління бізнес-процесами (BPM) та системи роботизованої автоматизації процесів (RPA). Чим більше процесів виконується без участі людини, тим більше у компанії можливості використовувати висококваліфікованих фахівців у завданнях із вищим пріоритетом.
Віртуалізація комп’ютерних систем
Це ваш шлях, якщо в планах є завдання більш ефективно використовувати доступні обчислювальні ресурси. Віртуалізація дозволить створювати саме такі машини, які відповідають конкретним IT-навантаженням, завдяки чому ви позбавитеся обладнання, яке працює в половину, а то на третину потужності.
Управління ліцензіями
Ринок SaaS-додатків безперервно зростає — це означає, що компанії все частіше використовують програмне забезпечення як послугу, щоб оптимізувати свої витрати на покупку ліцензій. Проте є зворотний бік медалі: великою кількістю підписок складніше управляти. Це призводить до того, що з’являються дублі, а деякі підписки стають неактуальними, тоді як постачальник послуг регулярно стягує за них оплату. Тут допоможе проведення «інвентаризації» SaaS-продуктів, якими користується компанія, щоб залишити лише актуальні та корисні. Також важливо регулярно зіставляти заплановані та ті ліцензії, що фактично використовуються. Якщо взяти за приклад SaaS-рішення для продажів, то ігнорування актуалізації кількості ліцензій після звільнення співробітника може коштувати додаткових грошей.
Впровадження нових технологій
На перший погляд, це додаткові витрати на IT-відділ, але не варто спішити з висновками. Насправді використання застарілих технологій, що не відповідають поточним потребам, часто тягне компанію назад. Як кажуть розробники, вона накопичує технічний борг через те, що мириться з недосконалими інструментами, робота з якими забирає цінні ресурси. Водночас їх можна витрачати ефективніше — не на підтримку роботи старих систем і постійне виправлення помилок, але впровадження нових, більш продуктивних, гнучких і безпечних. Так, компанія за короткий проміжок часу має інвестувати велику суму, але водночас зможе скоротити витрати на IT у довгостроковій перспективі.
Цей матеріал – не редакційнийЦе – особиста думка його автора. Редакція може не розділяти цю думку.
Повідомити про помилку
Текст, який буде надіслано нашим редакторам: