Новини IT-бізнес 07.11.2025 comment views icon

Meta заробляє 10% доходу на потуранні шахрайській рекламі в Facebook, Instagram та WhatsApp, — ЗМІ

author avatar

Олександр Федоткін

Автор новин та статей

Meta заробляє 10% доходу на потуранні шахрайській рекламі в Facebook, Instagram та WhatsApp, — ЗМІ
Марк Цукерберг/Depositphotos

Згідно із новим звітом Reuters, Meta щорічно заробляє мільярди доларів на шахрайській рекламі та нелегальних продуктах у Facebook, Instagram та WhatsApp.

Минулого року у компанії Цукерберга підрахували, що доходи від шахрайської реклами можуть складати до 10% від загальних прибутків, що загалом дорівнює близько $16 млрд. Серед такої реклами — шахрайські схеми онлайн-бізнесу, інвестиції у нелегальні онлайн-казино, реклама заборонених медичних препаратів. За оцінками дослідників, підконтрольні Meta соцмережі брали участь у третині всіх успішних шахрайських схем у США.

За внутрішніми оцінками Meta, її платформи щодня показують користувачам 15 млрд шахрайських оголошень. З документів, з якими ознайомились журналісти Reuters, витікає, що компанія протягом 3 років не могла виявити та зупинити шалений потік шахрайської реклами у власних соцмережах. Згідно з іншим документом від кінця 2024 року, Meta щорічно отримує близько $7 млрд від шахрайської реклами.

Meta заробляє 10% доходу на потуранні шахрайській рекламі в Facebook, Instagram та WhatsApp, — ЗМІ
Приклад шахрайської реклами на платформах Meta. На цьому скріншоті показано рекламу, яку Meta видалила з Facebook після того, як на неї поскаржилося агентство Reuters. Виробник спецій McCormick підтвердив, що реклама від його імені була фейковою/ REUTERS

Користувачі, що переходять на шахрайські оголошення, з великою ймовірністю бачитимуть їх частіше через систему персоналізації реклами Meta, яка намагається показувати рекламу на основі інтересів користувача. 

У звіті також згадується, що компанія час від часу ускладнювала власним працівникам протидію подібній рекламі, а її правила дозволяють відвертим порушникам купляти рекламу. Зазначається, що невеликий рекламодавець, виявлений у просуванні фінансового шахрайства, не буде заблокований, аж до поки на нього не надійне щонайменше 8 скарг.

До більших рекламодавців у Meta ставляться ще лояльніше, дозволяючи їм отримати до 500 попереджень про порушення, перш ніж відправити у бан. У звіті підкреслюється, що усього 4 рекламні компанії, заблоковані Meta у цьому році, принесли їй дохід у розмірі $67 млн.

“За останні 18 місяців ми скоротили кількість повідомлень користувачів про шахрайську рекламу по всьому світу на 58%, і з початку 2025 року ми видалили понад 134 млн одиниць шахрайського рекламного контенту. Внутрішня оцінка компанії, згідно з якою вона отримає 10,1% виторгу у 2024 році від шахрайства та іншої забороненої реклами була приблизною та завищеною“, — заявив представник компанії Енді Стоун. 

Керівництво компанії щосили шукало беззбитковий спосіб контролювати поширення шахрайської реклами на власних платформах. У якийсь момент менеджери отримали вказівку, не вживати заходів, які можуть коштувати  Meta понад 0,15% від загального доходу.

Meta заробляє 10% доходу на потуранні шахрайській рекламі в Facebook, Instagram та WhatsApp, — ЗМІ
Фрагмент стратегічного документа від листопада 2024 року, в якому обговорюється дохід Meta від шахрайської реклами та юридичні ризики/REUTERS

У США Комісія з цінних паперів та бірж (SEC) розслідує діяльність Meta у зв’язку з розміщенням реклами фінансових шахрайств. У Великій Британії регулятор минулого року заявив, що продукти Meta стали причиною 54% всіх збитків від шахрайства з платежами у 2023 році, що більш ніж удвічі перевищує збитки решти всіх соціальних платформ разом узятих.

Кожні пів року Meta заробляє $3,5 млрд лише на тій частині шахрайської реклами, яка “представляє підвищений юридичний ризик”. Однак замість добровільного введення заходів з перевірки рекламодавців, у компанії очікують на відповідь регуляторів у вигляді штрафу у розмірі близько $1 млрд, що значно менше, ніж доходи від шахрайської реклами. 

У жовтні 2024 року керівництво компанії представило Цукербергу план, який, передбачає помірний підхід до боротьби з шахрайством. Згідно з документом, замість швидких запобіжних заходів компанія зосередить свої зусилля на країнах, де вона побоюється якнайшвидшого вжиття регуляторних заходів. 

Meta заробляє 10% доходу на потуранні шахрайській рекламі в Facebook, Instagram та WhatsApp, — ЗМІ
Витяг з документа 2025 року, в якому зазначається, що правила Meta щодо шахрайства мають недоліки/REUTERS

Керівники Meta, які відповідають за забезпечення цілісності платформ, поставили перед собою завдання скоротити частку доходу, що припадає на шахрайство, незаконні азартні ігри та заборонені товари, з передбачуваних 10,1% у 2024 році до 7,3% до кінця 2025 року. До кінця 2026 року Meta має намір додатково скоротити цей показник до 6%, а потім до 5,8% у 2027 році.

Meta доручила співробітникам зосередитися переважно на шахраях, які видають себе за знаменитостей і привласнюють собі права великих брендів. Однак станом на першу половину 2023 року всі співробітники, які займались питаннями прав рекламодавців, були звільнені. Фахівці з безпеки підрахували, що користувачі Facebook та Instagram щотижня відправляли близько 100 тис. обґрунтованих повідомлень про шахраїв,  однак Meta проігнорувала або помилково відхилила 96% із них. 

Джерело: Reuters; Engadget

Що думаєте про цю статтю?
Голосів:
Файно є
Файно є
Йой, най буде!
Йой, най буде!
Трясця!
Трясця!
Ну такої...
Ну такої...
Бісить, аж тіпає!
Бісить, аж тіпає!
Loading comments...

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: