Новини

Boeing відправила CST-100 Starliner у другий безпілотний випробувальний політ до МКС

Boeing відправила CST-100 Starliner у другий безпілотний випробувальний політ до МКС

У ніч проти 20 травня Boeing спільно з NASA здійснили запуск РН Atlas V (до речі, для сімейства РН Atlas він став ювілейним — 675-м), яка доправила на орбіту космічний корабель CST-100 Starliner у межах місії Orbital Flight Test-2. Як завжди, спостерігати за запуском від початкового підготовчого етапу можна було у прямій трансляції NASA.

Boeing CST-100 Starliner

Перш ніж перейти до суті, трохи контексту:

  • Boeing CST-100 Starliner — другий апарат, який створено за програмою NASA Commercial Crew Program з розвитку приватних пілотованих космічних кораблів (перший — Crew Dragon від SpaceX, який пройшов сертифікацію у 2020 році й відтоді успішно возить астронавтів NASA та туристів на МКС). Його розробка почалася у 2010 році. Starliner, як і Crew Dragon, складається з багаторазової капсули й одноразового службового модуля, що відокремлюється. Капсула розрахована на перевезення до семи членів екіпажу (проте NASA не планує возити більше ніж 4-5 астронавтів разом). Корабель здатен підтримувати існування екіпажу поза станцією до 60 годин, а в пристикованому до МКС стані — понад 200 днів.
  • Starliner вперше здійснив тестовий політ ще 20 грудня 2019 року, проте всіх поставлених цілей тоді досягти не вдалося. Через збій у системі відліку польотного часу на початковому етапі місії політ до МКС довелося скасувати (після коригування орбіти палива для польоту до МКС виявилося недостатньо, тож корабель дочасно повернули Землю). І хоча перший випробувальний політ корабля визнали успішним, концерн вирішив повторити безпілотний демо-політ перед першим польотом з екіпажем на борту.
  • Цей другий демонстраційний політ Orbital Flight Test-2 (OFT-2) переносився безліч разів з різних причин — у липні 2021 запуск відтермінували через проблеми на МКС з російським модулем «Наука», а потім Boeing зіштовхнувся з блокуванням клапанів у паливній системі корабля і запуск перенесли на 2022 рік. Врешті Boeing повідомив про усунення проблем з клапанами та запланував запуск на 20 травня 2022 року.

Запуск та деталі місії OFT-2

О 1:54 ночі за київським часом РН Atlas V зі Starliner злетіла з космодрому бази Космічних сил США на мисі Канаверал.

Курс
Full Stack Web Development
Опануйте навички універсального програміста всього за 4 місяці
РЕЄСТРУЙТЕСЯ!
Full Stack Web Development

Приблизно через 15 хвилин після зльоту корабель відокремився від ракети, перебуваючи на нестабільній орбіті з параметрами 72,9х181,5 км.

Boeing відправила CST-100 Starliner у другий безпілотний випробувальний політ до МКС
Відокремлення Starliner від другого ступеню РН Atlas V

Проблема з двигунами Starliner під час виведення на орбіту

Через 31 хвилину після початку польоту він залучив власні двигуни і на цьому етапі виникла проблема (так, Boeing не був би самим собою, якби обійшлося взагалі без проблем) — під час виведення на орбіту вийшли з ладу два двигуни, які вимкнулися передчасно. Перший вимкнувся через одну секунду, після чого система управління польотом перемкнулася на другий двигун поблизу, але той також вимкнувся зарано, попрацювавши усього 25 секунд, і системі довелося перейти на третій двигун, який вже відпрацював як слід. Загалом, це не завадило Starliner вийти на заплановану орбіту. Наразі Boeing вивчає цю проблему, хоча компанія та NASA стверджують, що проблемні двигуни не повинні зашкодити Starliner виконати решту своєї місії.

«Ми уважно переглянемо дані та спробуємо зрозуміти, що сталося», — сказав Стів Стіч, менеджер програми NASA Commercial Crew Program під час пресконференції після запуску. «І тоді з точки зору резервування, чи можемо ми відновити ці двигуни?»

Starliner знову використовуватиме свої двигуни, щоб коригування орбіти під час наближення до станції, а потім, щоб звести капсулу з орбіти для повернення на Землю. За даними Boeing, десять з 12 двигунів, які потрібні Starliner, наразі працюють.

Шлях до станції займе трохи більше ніж добу, стикування заплановано на 2:10 ночі за київським часом 21 травня. Корабель в автономному режимі стикується з вузлом модуля «Гармонія» і пробуде у складі станції близько чотирьох днів. Потім він відстикується, увімкне двигуни для сходження з орбіти та здійснить посадку на парашутах в одному з п’яти заздалегідь обраних районів США. Очікується, що Boeing повторно використає капсулу з цієї місії для першої штатної місії — вона відбудеться після першого тестового польоту з екіпажем.

Boeing планує продавати вільні місця на місіях Starliner до МКС як астронавтам інших країн, так і космічним туристам. До речі, восени SpaceX планує провести наступну ротацію екіпажу МКС в межах п’ятої операційної місії Crew-5 та черговий туристичний політ, під час якого екіпаж не потрапить на МКС, проте зможе вийти у відкритий космос. І підготовка до нього вже почалася.

SpaceX получила заказ еще на три туристические миссии — в том числе на Starship. Их оплатил миллиардер Джаред Айзекман (организатор Inspiration4)

  • Окрім «Союзу», CST-100 Starliner та Crew Dragon існує ще два пілотовані космічні кораблі — китайський «Шеньчжоу» і американський Orion. Останній поки що здійснив лише один безпілотний космічний політ, а його наступний політ очікується у серпні 2022 року у межах місії Artemis 1.

Завантаження коментарів...

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: